اشغالگری نتانیاهو با چراغ سبز واشنگتن

تهران (پانا) - تحلیلگران و رسانه ها در غرب اعتقاد دارند اگرچه طرح «بنیامین نتانیاهو» برای الحاق بخش هایی از کرانه باختری وعده ای انتخاباتی است اما وی با چراغ سبز دولت آمریکا ادعایی را مطرح کرده است که درصورت اجرا پیامدهای فاجعه باری را به همراه خواهد داشت.

کد مطلب: ۹۵۳۴۴۶
لینک کوتاه کپی شد
اشغالگری نتانیاهو با چراغ سبز واشنگتن

به گزارش ایرنا، تا یک هفته دیگر سرنوشت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی در انتخابات پارلمانی مشخص می شود. تفاوت این انتخابات با دفعات قبل در آن است که وی به علت فساد مالی به شدت تحت فشار افکارعمومی در اراضی اشغالی قرار دارد و تنها راه برای نجات خود و فرار از دادگاه را انتخاب دوباره به عنوان نخست وزیری این رژیم می بیند.

وی در این راستا به هر وعده و اقدامی دست می زند . نتانیاهو این بار قولی را به مخاطبان خود داد که نه تنها خشم بسیاری از کشورهای جهان را موجب شد، بلکه نگرانی و واکنش های تندی را به دنبال داشت. وی عنوان کرد در صورتی که به واسطه نتیجه انتخابات (پیروزی حزب لیکود) بار دیگر به نخست وزیری برگزیده شود، به سیاست های اشغالگرانه تل آویو شدت می بخشد و بخش هایی از کرانه باختری را به این رژیم الحاق می کند. مجموعه بخش هایی را که وی وعده داده است حدود یک سوم از مساحت کرانه باختری را که در اختیار فلسطینیان است شامل می شود.

این سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی با موجی از محکومیت جهانی روبرو شد. دولت های جهان این تصمیم را خطرناک، شرم آور و نابودکننده هر امیدی برای صلح در آینده عنوان کردند. این موضوع باعث شد تا برخی کشورهای اسلامی همچون عربستان سعودی برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی برای بررسی این اقدام مخاطره آمیز نتانیاهو را خواستار شدند.

طرحی برای محاصره فلسطینیانً

این وعده انتخاباتی نتانیاهو حتی واکنش کشورهای غربی واروپایی را برانگیخت بسیاری از پایتخت های اروپایی هم تحقق این خواسته را برخلاف مقررات بین المللی و نابودکننده همه تلاش ها برای صلح دانستند. حتی روزنامه صهیونیستی «هاآرتض» این طرح را غیرمعمول خواند و روزنامه «جروزالیم پست» نیز آن را برنامه ای برای نابودی همه تلاش ها در زمینه تشکیل دو دولت عنوان کرد.

نتانیاهو که در جهان با طراحی های کارتونی خود معروف شده است به نوشته نشریه «تایم» این بار کنار یک سه پایه نقاشی به نقشه ای اشاره کرد که در آن سیطره اسرائیل را بر دره رود اردن و شمال دریای بحرالمیت را نشان می داد. وی در سخنان خود بر عملی ساختن سریع این نقشه به سرعت پس از پیروزی در انتخابات تاکید کرد. وی با اینکار حدود یک سوم کرانه باختری را به رنگ آبی نشان داد تا مرزهای غربی اسرائیل را با اردن تثبیت کند. با این کار اسرائیل به طور کامل اراضی فلسطینیان را در محاصره قرار می دهد.

رهبران فلسطینی، دولت اردن و بسیاری از کشورهای جهان و حتی سازمان های یهودی لیبرال در ایالات متحده هم این برنامه ریزی را محکوم کردند و برنامه نتانیاهو را عاملی برای شروع خشونت هایی گسترده در کل منطقه ارزیابی کردند. «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد هم این تصمیم را نابودکننده دورنمای صلح و برخلاف همه قوانین بین المللی دانست. سازمان یهودی «(Israel Policy Forum (IFP» در آمریکا نیز عنوان داشت میزان این الحاق فرقی نمی کند هر حرکتی در این راستا نتایج فاجعه باری را برای اسرائیل، امنیت آن و وضعیت دموکراتیک در یک کشور یهودی به همراه دارد.

نشریه «فارین پالسی» نیز در گزارشی با عنوان « نتانیاهو کرانه باختری را به الحاق تهدید کرد» آورده است کمتر از یک هفته مانده به انتخابات سراسری در اسرائیل، نخست وزیر اعلام کرد در صورتی که حزب لیکود نتانیاهو در انتخابات پیروز شود بخش هایی از کرانه باختری را به صورت رسمی به اسرائیل الحاق می کند. وی در انتخابات قبلی هم قول الحاق شهرک های یهودی نشین کرانه باختری را داده بود و توانست آرا را به نفع حزب خود جلب کند.

براساس آخرین نظرسنجی ها در دوره اخیر به ویژه با مشخص شدن چند پرونده فساد نتانیاهو و فراخوانده شدن وی به دادگاه از میزان محبوبیت این حزب کاسته شده است. به نظر می رسد مخالفان نتانیاهو می توانند بیشتر از 61 کرسی کنست را کسب کنند و در عمل نتانیاهو را شکست دهند.

در راستای برنامه ریزی نتانیاهو برای موفق نشان دادن سیاست خارجی خود، به تازگی سفری را هم به روسیه انجام داده است. حتی مقام های روس هم به وی در مورد پیامدهای این تصمیم هشدار دادند و الحاق بخش هایی از کرانه باختری را عاملی برای تشدید تنش های منطقه ای عنوان کردند. روزنامه «گاردین» در این زمینه بیان داشت نتانیاهو که برای دیدار با ولادیمیر پوتین به سوچی روسیه رفته است با انتقادهای بیشتری از سوی مسکو در زمینه الحاق کرانه باختری روبرو شد.

«سرگی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه این اقدام نتانیاهو را عاملی برای افزایش تنش ها در خاورمیانه و نابودی امیدها برای صلحی دانست که مدت های مدیدی برای آن تلاش شده است.

اشغالگری انتخاباتی با چراغ سبز آمریکا

وضعیت دشوار داخلی نتانیاهو را به نحو چشمگیری از توانایی در عرصه انتخابات ناامید کرده و به همین دلیل وی تلاش می کند خود را در عرصه بین المللی توانا و موفق نشان دهد. نزدیکی بیش از حد به واشنگتن و جلب حمایت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از جمله محورهایی است که وی سعی دارد به عنوان یک دستاورد مهم انتخاباتی به مردم القا کند. وی در مورد طرح جنجالی خود برای دوره بعدی نخست وزیری هم تاکید کرده است این الحاق نیازمند هماهنگی بسیار زیاد با ایالات متحده است و چنان نشان داد که تنها وی می تواند همراهی کاخ سفید را جلب کند. به نظر می رسد در مورد این تصمیم هم کاخ سفید به صورت تلویحی اعلام کرد دیدگاهش نسبت به اسرائیل تغییر نکرده است.

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز» مجموعه سیاست هایی که در دوره اخیر از سوی اسرائیل و آمریکا علیه سرزمین فلسطینیان اتخاذ شده به آن دلیل است که فلسطین و مسائل مربوط به آن، اولویت کشورهای عربی نیست.

روزنامه نیویورک تایمز این طرح را به دلیل فشار بیش از حد انتخابات بر نتانیاهو ازریابی کرد و افزود وی این الحاق را فرصتی تاریخی در دوره ای دانست که کاخ سفید هم با تل آویو در ایجاد اسرئیلی امن با مرزهای دائمی همدلی می کند. به اعتقاد وی همراهی دونالد ترامپ موجب شده است تا وی در صدد استفاده از این فرصت یگانه برآید.

البته این روزنامه آمریکا با اشاره به این موضوع که نتانیاهو در ماه آوریل هم بدون ارائه جزئیات از داشتن برنامه هایی برای کرانه باختری سخن گفته بود، تاکید کرد این اقدام شکل تنش میان اسرائیل و فلسطینی را بازآفرینی می کند زیرا در چنین شرایطی اراضی در اختیار فلسطینی ها به طور کامل در محاصره اسرائیل قرار خواهد گرفت.

نیویورک تایمز مهمترین محرک برای اعلام این تصمیم را انتخابات داخلی اسرائیل و وضعیت نامناسب نتانیاهو عنوان کرد اما یکی از نخستین پیامدهای آن را تشدید حملات موشکی به بخش هایی از اسرئیل دانست که محل سخنرانی نتانیاهو هم از آن بی نصیب نبود. با به صدا درآمدن آژیر خطر محافظان سراسیمه نتانیاهو را به پناهگاه انتقال دادند.

«نمرود نویک» یکی از مذاکره کنندگان سابق اسرائیلی اعتقاد دارد: نتانیاهو نمی تواند تصمیمی را اجرایی کند که نتایج فاجعه باری را به همراه دارد. هرج و مرج در کرانه باختری و سر ریز آن به غزه بسیار وضع را خطرناک می کند. این تصمیم احمقانه است.

وی افزود اگر این یک فقط بحث انتخاباتی باشد هم موجب وحشت می شود و همین امر مهمترین دلیل برای آن است که امیدوار باشیم نتانیاهو در انتخابات پیروز نشود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار