در پاسخ به پانا

ربیعی: دولت همچنان بر موضع خود درباره FATF پافشاری می‌کند

درباره دختر آبی گزارشی تهیه شده و در دست بررسی است

تهران (پانا) - سخنگوی دولت می‌گوید موضوع دختر آبی در دولت بررسی و گزارشی تهیه شده است.

کد مطلب: ۹۵۳۱۶۰
لینک کوتاه کپی شد
ربیعی: دولت همچنان بر موضع خود درباره FATF پافشاری می‌کند

علی ربیعی در جریان نشست خبری امروز (چهارشنبه) خود با اشاره به مصوبه جلسه هیات دولت اظهار کرد: «در جلسه امروز آیین نامه استخدامی دهیاری‌های کشور و همچنین امور مالی شوراهای اسلامی تصویب شد؛ این مصوبه دولت نزدیک به ۶۰ هزار نفر را شامل میشود؛ نحوه به کارگیری کارکنان دهیاری‌ها و دهیاران و نحوه استخدامی آنها تعیین تکلیف شد و بر این مبنا نسبت به امنیت شغلی آنها اقدامات مناسب صورت خواهد گرفت و جزئیات آن در سایت دولت منتشر می‌شود.»

ربیعی با بیان اینکه «عاشورا همیشه عامل وحدت ملی ما و عامل وحدت مسلمانان بوده است»، از همه سخنرانان، وعاظ، عالمان که مصایب و مسائل عاشورا را تبیین کردند، تشکر کرد و گفت: «از حادثه پیش آمده در شهر کربلا ابراز تاسف می‌کنیم و به خانواده‌هایی که عزیزان خود را در این حادثه از دست دادند، تسلیت می‌گوییم؛ هیچ ایرانی در این حادثه فوت نکرده و حال زخمی‌های ایرانی این حادثه خوب است.»

سخنگوی دولت همچنین از حجاج ایرانی که با صلابت و معنویت اعمال حج را به جا آوردند و همچنین دست اندرکاران حج تشکر و اظهار کرد: «شرکت هواپیمایی ایران ایر کار عظیمی را انجام داد و عملیات نقل و انتقال ۸۸ هزار زائر را به تنهایی و بدون کمک هیچ شرکت خارجی انجام دادند که جای تقدیر و تشکر از سوی دولت دارد؛ از همه مردم عربستان و کارگزاران حج این کشور تشکر می‌کنیم.»

او به جلسه اخیر سران سه قوه به میزبانی رئیس قوه‌قضاییه اشاره کرد و افزود: «جلسه خوب و مفیدی برگزار و موضوعات مهم کشور در یک فضای صمیمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ در این جلسه اوضاع اقتصادی کشور و برنامه های هماهنگی سه قوه برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور در جنگ اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت؛ دولت هم بخشی از برنامه های خود و مواردی که نیاز به کمک داشت را مطرح کرد.»

این مقام مسئول با بیان اینکه در جلسه سران سه قوه همچنین شرایط منطقه و شرایط بین المللی، وضعیت برجام و گام سوم بررسی شد، اظهار کرد: «تاکید روسای سه قوه بر مبارزه با فساد از موضوعاتی بود که بیشتر وقت جلسه را به خود اختصاص داد، مبارزه علنی با فساد و ابعاد مختلف مبارزه با فساد و شفافیت در این زمینه بررسی شد.»

واکنش ربیعی به بازداشت فرزند یکی از وزرای سابق

به گفته سخنگوی دولت، تاکید بر دقت‌ لازم در مبارزه با فساد از قبیل اینکه مدیران شجاعانه در این رابطه تصمیم بگیرند و همکاری بیشتر بین دستگاه‌های نظارتی با مدیران و همچنین بحث‌های پیشگیرانه از دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه سران سه قوه بود.

ربیعی با اشاره به گزارش وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: «بنابر گزارش آقای حجتی، سال ۹۲، برداشت پنبه به عنوان یک محصول استراتژیک ۳۰ هزار تن بوده که در سال ۹۶، برداشت این محصول به ۹۵ هزار تن رسیده است و در سال ۹۸ هم این رقم بیشتر خواهد شد.»

او اضافه کرد: «امروز همچنین گزارشی از کرم ابریشم و پیله تر ارائه شد که بر مبنای آن میزان تولید از ۳۰۰ تن به یک هزار و۴۰۰ تن رسیده است در حالی که قبلا این محصول را وارد می‌کردیم.»

سخنگوی دولت افزود: «در محصول پنبه ۲۷ درصد افزایش سطح و ۱۲ درصد افزایش در واحد سطح یعنی بهره‌وری داشتیم و این به این معناست که در تولیدات به سمت مقرون به صرف شدن تولیدات کشاورزی پیش می‌رویم.»

ربیعی خاطرنشان کرد: «با برنامه‌هایی که در بحث اشتغال روستایی مطرح است امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک مهاجرت معکوس را برای روستاها تجربه کنیم.»

این مقام مسئول همچنین درباره بازداشت فرزند یکی از وزیران سابق هم گفت: «ارتباط ایشان با دارو در همین حوزه است که بدهکار حوزه است، بیشتر از این اطلاعاتی ندارم و امیدوارم مقامات قضایی توضیح بیشتری بدهند و اگر اطلاعات بیشتری به دست آوردند، ارائه می‌‌کنند.»

گلوگاه‌های فساد هرروز محدودتر می‌شود

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره مبارزه با فساد نیز گفت: «گام اول مبارزه با فساد از بین بردن زمینه‌هایی مثل یارانه‌ها و وام‌های بانکی است. بحث دوم نیز بحث گلوگاه‌های فساد مانند مجوزها و اختیارات است که این دو مورد مدتهاست مورد تاکید دولت قرار دارد و این زمینه ها و گلوگاه‌ها هر روز محدودتر شده است‎.»

او افزود: «برخورد انضباطی یکی از موارد لازم مبارزه با فساد است ولی گاهی برخی موارد اعلام می‌شود و برخی نمی‌شود. گاهی موارد کوچک در سطح ملی بزرگ می‌شود یا بین تصمیم اتخاذشده و آثار آن را فساد می‌دانند ولی به طور کلی دولت معتقد است که باید با فساد مبارزه قاطع صورت بگیرد.»

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری انتخابات الکترونیکی و ایرادات برخی دستگاه‌ها نیز بیان کرد: «دولت یکی از مدافعان حق‌الناس است و حق رای دادن را همواره محترم می‌داند ولی درباره انتخابات الکترونیک وزارت کشور معتقد است که ایرادات رفع شده است.»

این مقام مسئول گفت: «ما فکر می‌کنیم انتخابات الکترونیک هم به شفافیت و هم به کاهش هزینه ها کمک خواهد کرد.‎»

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در مورد کارت‌های سوخت گفت: «گام بعدی کاهش زدن بنزین بدون کارت است، به نظرم سیاست درستی آقای زنگنه اتخاذ کرده که الان سی لیتر است و بعدا 15 لیتر می‌شود.»

درباره مطالبات جامعه در حوزه‌های مختلف و پاسخ دولت به این مطالبات اظهار کرد: «معمولا جامعه هم بهبود وضع اقتصادی و هم اجتماعی را خواستار است. هیچ وقت هیچ کدام به نفع دیگری حذف نمی‌شود.»

او افزود: «دولت در بخش مطالبات سیاسی که مهمترین عنصر مشارکت در انتخابات است، تمهیداتی می‌اندیشد که بیشترین مشارکت صورت بگیرد و مردم گزینه‌های بسیاری برای انتخاب داشته باشند.»

این مقام مسئول بیان کرد: «دولت معتقد است که انتخاباتی پرشور پاسخ ایران به تحریم‌ها خواهد بود.»

تذکر رئیس‌جمهوری به برخی دستگاه‌ها به علت کمبود تعداد مدیران زن

سخنگوی دولت گفت: «در بخش مطالبات اجتماعی که هم‌پوشانی با مطالبات اقتصادی نیز دارد، دولت قائل به یک گام به پیش و یک گام به پس نیست. دولت اعتقاد دارد خواست زنان برای حضور در پایگاه‌های اجتماعی حرف درستی است.»

او یاداور شد: «در دو جلسه گذشته دولت حضور زنان در مناصب مدیریتی بررسی شده است و رئیس‌جمهوری به دستگاه‌هایی که عقب بودند بر لزوم جبران فاصله تذکراتی دادند.»

ربیعی خاطرنشان کرد: «درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها، موضوع سحر خدایاری یکشنبه گذشته در دولت مطرح شد. نظر دولت به طور کلی موافق حضور زنان است و زیرساخت‌های لازم شامل معبر و سرویس جداگانه امروز بنا به گزارش وزیر ورزش تمام ورزشگاه‌ها تهیه شده و برای دیدارهای ملی برنامه‌ریزی صورت گرفته و آمادگی در حال انجام است تا با رعایت ملاحظات در بازی‌های لیگ نیز زنان حضور داشته باشند.»

او تصریح کرد: «دولت امیدوار است با مناسب شدن استادیوم‌ها و رفع نگرانی برخی افراد، این مهم محقق شود ولی بنای دولت تهیه زیرساخت‌ها برای حضور زنان است.»

این مقام مسئول بیان کرد: «درباره دختری هم که به دختر آبی مشهور شد نیز گزارشی تهیه شده است که در دست بررسی قرار خواهد گرفت.»

بدون FATF مبادله بانکی انجام نمی‌شود

ربیعی در ادامه در پاسخ به سوال پانا مبنی بر اینکه «گفته می‌شود دولت و مجلس با مجمع تشخیص مصلحت به نتیجه رسیده‌اند که FATF بررسی نشود»، گفت: «FATF اصلا ورای مسائل تحریم مدنظر دولت قرار دارد و دولت بر مواضع خود درباره FATF پافشاری می‌کند.»

او ادامه داد: «اگر تحریم هم وجود نداشته باشد، بدون FATF مبادله بانکی انجام نمی‌شود؛ یعنی نپذیرفتن FATF خودتحریمی است. FATF آنقدر چکش کاری شده است تا آثار منفی آن از بین برود. برای کار با بانک‌های دنیا به FATF نیاز داریم.»

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این پرسش که کنار گذاشتن بولتون یک علامت مثبت به تهران است یا خیر، گفت: «این یک مساله داخلی آمریکاست و ما نظری در این باره نداریم. اما از زاویه نگاه بولتون به ایران می توانیم به این موضوع بپردازیم. بولتون نماد تندروی دیپلماسی آمریکا و دشمن ایران است.»

این مقام مسئول در دولت دوازدهم افزود: «سازمان منافقین همیشه در کنار بولتون بوده است و دیدگاه‌های خود را از این سازمان تروریستی گرفته است. با این حذف یکی از اعضای ذی نفوذ گروه بی تضعیف شده است، اما ما هیچ قضاوت خاصی نداریم که استعفای بولتون چه تاثیری بر سیاست‌های امریکا دارد اما این امکان را برای تصمیم گیران آمریکا فراهم می کند که با سوگیری کمتری مسائل ایران را ملاحظه کنند.»

ربیعی در ادامه در پاسخ به این پرسش که شبکه ملی اطلاعات در چه مرحله‌ای است، گفت: «شبکه ملی اطلاعات به معنای حاکمیت نظام در فضای مجازی است. برای توسعه این شبکه سه لایحه تعریف شده است. 80 درصد لایحه زیرساختی پیاده شده است و پیشرفت داشته‌ایم، اما دو لایحه دیگر هنوز دارای سند نیست.»

سخنگوی دولت همچنین درباره اهداف حضور مدیرکل موقت آژانس انرژی اتمی در ایران تصریح کرد: «امیدواریم مشی قبلی را ادامه دهند. ما مشی نسبتا بی‌طرفانه‌ای را در گزارش‌های قبلی آژانس دیده‌ایم. ما آشکارا فعالیت‌های خود را در زمینه مسائل هسته‌ای اعلام کرده‌ایم و وی به ایران آماده است تا ببیند همه فعالیت‌های ما قابل نظارت و در چارچوبی هست که صحبت کرده ایم. حضور وی در ایران در راستای فعالیت‌های گذشته آمانو بوده و اتفاق جدیدی رخ نداده و برای تهیه گزارش از فعالیت‌های هسته ای ایران است. اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند ما هم به اجرای تعهدات خود بازمی‌گردیم.»

ادعاهای نتانیاهو صحت ندارد

او با بیان اینکه برخی گزارش‌های کذب را نتانیاهو داده که کاربرد داخلی برای انتخابات در رژیم صهیونیستی دارد، گفت: «در نوع خود بی‌نظیر است که بی‌شرمانه هم ادعا می‌کنند در همه جای دنیا جاسوسی می‌کنند. ادعاهای او در مورد استان فارس یا سایر موارد صحت ندارد.»

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای حذف دلال‌ها و بازار سیاه دارو و حذف دفترچه کاغذی اظهار کرد: «اساسا آنطور پدیده ای به نام قاچاق دارو نداریم. حمل چمدانی برای داروهایی که تفاوت قیمت ارز دارد، وجود دارد که پدیده فراگیری نیست. در برخی موارد از دفترچه‌ها سوءاستفاده شده که اکنون مراقبت می شود و در چند استان هم به سمت دفترچه درمان الکترونیکی حرکت کرده ایم. ما همچنین تمرکز کرده ایم بر واردات داروهایی که با سوءاستفاده در واردات آنها تاخیر شده است. در نسخه نویسی هم پزشکان باید همکاری کنند تا داروهای تولید داخل را نسخه بنویسند. تولید دارو هم با مشکل مواجه بود که واردات مواد اولیه سرعت گرفت و تولید دارو در داخل حل خواهد شد.»

سخنگوی دولت همچنین درباره حادثه روز گذشته کربلا نیز بیان کرد: «هیچ ایرانی در این حادثه فوت نکرده است. امروز با رئیس سازمان حج و زیارت صحبت کردم و حال ایرانی‌های زخمی شده خوب است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار