هفته سوم شهریور؛ از بازداشت شبنم نعمت‌زاده تا دستور ویژه رئیسی برای رسیدگی به احکام اعتراضات کارگری

تهران (پانا) - هشدار برای کمبود عضو اهدائی در کشور، پوشش بیمه‌ای درمان اعتیاد برای 3 هزار معتاد، تداوم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه، بازداشت شبنم نعمت‌زاده، دستور ویژه رئیس قوه قضاییه برای رسیدگی به احکام اعتراضات کارگری، اعتراض پذیرفته‌شدگان کنکور ارشد به نتیجه کارنامه خود، حادثه مرگبار در روز عاشورا در کربلا گزیده‌ای از مهم‌ترین رویدادهای حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۹۵۳۱۱۵
لینک کوتاه کپی شد
هفته سوم شهریور؛ از بازداشت شبنم نعمت‌زاده تا دستور ویژه رئیسی برای رسیدگی به احکام اعتراضات کارگری

هفته‌‌ای که سپری شد شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه اجتماعی بودیم که گزارش زیر مروری بر مهمترین خبرهای این حوزه است.

کمبود عضو اهدائی در کشور

طبق اعلام وزارت بهداشت سالانه بین ۴ هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می‌شوند که امکان اهدای عضو دارند و روزانه 7 تا 10 نفر نیز بر اثر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند، این در حالی است که گسترش فرهنگ اهدای عضو می‌تواند از این مرگ و میر جلوگیری کند. مهدی شادنوش، رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های خاص وزارت بهداشت نسبت به کمبود عضو اهدائی در کشور هشدار داده و گفته است که اکنون نامِ ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار اهدای عضو در کشور موجود است و باید توجه کرد که این رویه درمانی،‌ یک انتخاب برای بیمار نیست و بیماران اگر به عضو پیوندی دسترسی پیدا نکنند، نمی‌توانند به حیات خود ادامه بدهند. هر فرد در این لیست یا عضو اهدائی برای ادامه زندگی پیدا می‌کند یا می‌‌‌میرد. باید توجه کرد که در ایران تمام امکانات اهدای عضو در دسترس است. تمام پیوندهائی که در جهان انجام می‌شود در ایران نیز صورت می‌گیرد. ما از نظر علمی هیچ کسری نداریم و مشکل ما کمبود عضو اهدائی است.

پوشش بیمه‌ای درمان 3000 معتاد

بیمه درمان معتادان سال‌هاست به یکی از چالش‌های حوزه درمان اعتیاد تبدیل شده است چون بسیاری از معتادان از ادامه فرآیند درمانی خود به دلیل هزینه بالای درمان منصرف می‌شوند و این درحالی است که اگر این افراد حمایت شوند مجدداً به چرخه اعتیاد بازنخواهند گشت. حالا به گفته سردار منتظرالمهدی، سخنگو و معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار است پوشش بیمه‌ای درمان برای سه هزار معتاد در کشور از مهرماه سال 98 اجرا شود.

دور سوم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه

پرونده بانک سرمایه یکی از بزرگترین پرونده‌های فساد اقتصادی است که بنابر اعلام نماینده دادستان تهران 400 متهم دارد و 14 هزار میلیارد تومان در آن حیف و میل شده است؛ از چندی پیش محاکمه مدیران و اعضای هیأت مدیره ادوار این بانک آغاز شده است. سی‌و یکمین جلسه از دور سوم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد و در این جلسه آخرین دفاعیات متهمین پرویز احمدی و بیرانوند اخذ شد و وکلای آنها نیز آخرین دفاعیات خود را مطرح کردند. همچنین وکیل مدافع متهم علیرضا حیدری پور که اکنون خارج از کشور حضور دارد، دفاعیاتش درخصوص موکلش را بیان کرد. در نهایت قاضی مسعودی مقام با نزدیک شدن به وقت اذان ظهر ختم این جلسه رسیدگی را اعلام کرد و گفت که با توجه به اینکه آخرین دفاع یاسر ضیایی باقی مانده، جلسه بعدی بعد از ظهر روز شنبه (۲۳ شهریور) ساعت ۱۳:۳۰ برگزار خواهد شد. ق

شبنم نعمت‌زاده بازداشت شد

مرکز رسانه قوه قضاییه از بازداشت شبنم نعمت‌زاده، دختر وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت خبر داد و اعلام کرد که برای وی قرار وثیقه صادر شده بود، این قرار به قرار بازداشت موقت تبدیل و روانه زندان شد. شبنم نعمت زاده به همراه آقای لشگری‌پور و شرکتی که توسعه دارویی بوده است در مظان اتهام هستند که محاکمه آن‌ها صورت خواهد گرفت.

دستور ویژه رئیسی درباره احکام اعتراضات کارگری

روز یکشنبه هفدهم شهریورماه بود که حکم بدوی افرادی که در رابطه با پرونده اعتراض‌های کارگران هفت‌تپه (خوزستان) بازداشت‌شده‌ بودند صادر شد و این احکام با واکنش‌های گسترده ای در فضای مجازی همراه شد. پس از صدور رأی، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه دستور ویژه‌ای درخصوص احکام صادره در برخی پرونده‌های اخیر صادر و تأکید کرد که به سرعت و تحت نظارت رئیس کل دادگستری تهران تجدیدنظر و رسیدگی منصفانه صورت گیرد. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه نیز از صدور قرار منع تعقیب برای ۴۱ بازداشتی اعتراضات کارگری خوزستان خبر داد و گفت که ادعای محکومیت برخی افراد (در پرونده هفت نفر از متهمان دیگر) به مجازات‌های هفده یا هجده سال حبس صحت نداشته و حداکثر مجازات متهمان اصلی پرونده هفت سال و برای برخی دیگر پنج سال است.

اعتراض پذیرفته‌شدگان کنکور ارشد 98

پس از انتشار نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد سال 98، بسیاری از داوطلبان این آزمون به نتایج اعلام شده از سوی سازمان سنجش معترض شده‌اند و خواستار بررسی مجدد کارنامه خود هستند که حسین توکلی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره اعتراض این پذیرفته‌شدگان توضیحاتی را ارائه داد و گفت که سازمان سنجش پس از انتخاب رشته کارشناسی ارشد به بررسی اولویت‌های انتخابی داوطلبان می‌پردازد و در نهایت طبق نمره داوطلب، رتبه اکتسابی متقاضیان در هر رشته محل به همراه محل قبولی آن‌ها اعلام می‌شود. اکنون با توجه به اینکه همه داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد کارنامه خود را مشاهده کرده‌اند، چنانچه هر یک از داوطلبان به نتیجه آزمون خود اعتراض یا سوالی دارند، می‌توانند از طریق سایت با سازمان سنجش مکاتبه کنند و درخواست‌ها بررسی و پاسخ آنها داده می‌شود. او همچنین توضیح داد که سهمیه مناطق‌ سیل‌زده جدا از ظرفیتی است که در دفترچه اعلام شده است و چیزی از دفترچه کم نشده که حقی از کسی ضایع شود. به عنوان مثال در چند رشته تشخیص داده شده است که در دانشگاه‌های مناطق سیل‌زده ظرفیتی برای داوطلبان در نظر گرفته شود و به معنی این نیست که از سهمیه‌های دیگر ظرفیتی کم شده است و این موضوع اصلا ارتباطی به دیگر سهمیه‌ها ندارد.

حادثه مرگبار در مراسم روز عاشورا در کربلا

در جریان برگزاری مراسم هروله در روز عاشورا در کربلا، 36 نفر از عزاداران حسینی بر اثر ازدحام جمعیت جان خود را از دست دادند و در این حادثه 122 نفر از عزاداران نیز مصدوم شدند. در بین مصدومان 4 زائر ایرانی شناسایی شده است که بنا به اعلام دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق حال این مصدومان خوب است. مراسم هروله در عراق را «رکضة طویریج» می‌نامند. این مراسم هر ساله ظهر عاشورا از منطقه «قنطرة السلام» (پل صلح) به سوی مرقد امام حسین علیه‌السلام آغاز می‌شود و مسافت آن حدود دو کیلومتر است. عزاداران هنگام برگزاری این مراسم شعارهایی مثل «لبیک یا حسین» سر می‌دهند.

واکنش معاونت زنان ریاست‌جمهوری به خودسوزی دختر هوادار استقلال

«سحر. خ» یکی از هواداران تیم استقلال، پس از خودسوزی در مقابل یکی از مجتمع‌های قضایی در تهران به بیمارستان سوانح و سوختگی مطهری منتقل شده بود، بر اثر شدت سوختگی درگذشت. معاونت ریاست جمهوری در امور زنان در واکنش به درگذشت یکی از هوادارن زن باشگاه استقلال در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که خانم سجادی روز پنج شنبه ۱۴ شهریور در بیمارستان با مادر و خواهر سحر دیدار و جزئیات ماجرا را همان روز به طور کتبی گزارش کرد. این گزارش روز شنبه به پیوست نامه‌ای رسمی به امضای معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده برای رئیس قوه قضائیه ارسال شد. در جلسه دولت روز یکشنبه نیز موضوع مطرح و وزیر ورزش و جوانان در مورد اقدامات صورت گرفته برای حضور خانم‌ها در مسابقات توضیح داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار