امروز: یکشنبه 5 بهمن 1399 - 22:25 تبلیغات
خبرگزاری پانا
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا رسانه‌های دیگر

پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس برای اشتغال‌زایی در کشور

آیا ساختار تعیین دستمزد در ایران تغییر می‌کند

آیا ساختار تعیین دستمزد در ایران تغییر می‌کند

9/9/2019 1:43:00 PM
9/9/2019 1:43:00 PM
دوشنبه 18 شهریور 1398 - 13:43
تعیین دستمزد جدید

تهران ( پانا ) - مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی خواستار تغییر شرایط تعیین حداقل دستمزد با توجه به مولفه‌های منطقه‌ای و سنی کارگران شد.

به گزارش خبرآنلاین تحلیلگران اقتصادی معتقدند فاصله متوسط سال‌های تحصیل جوانان و زنان از سطح تحصیلات مورد نیاز مشاغل موجود در برخی از استان‌های کشور نزدیک به ۱۰ سال رسیده که نشان می‌دهد در صورت عدم تغییر ساختار تولید و تقاضای نیروی کار در این مناطق طی سال‌های آتی، امکان یافتن شغل برای افراد بیکار این گروه‌ها تقریبا ناممکن خواهد شد.

بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، مهم‌ترین حکم بودجه‌ای دولت در زمینه اشتغال‌زایی در سال ۱۳۹۷ است که با توجه به رویکرد دولت و مجلس مبنی بر تلفیق منابع اشتغال‌زا در بودجه سنواتی، تقریبا تمامی منابع اعتباری مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های اشتغال‌زا و تولید در قالب آن لحاظ شده است.

یکی از مهم‌ترین موانع پیش روی اجرای برنامه‌های تولید و اشتغال تنگناهای بودجه‌ای دولت و عدم تامین منابع پیش‌بینی شده برای اجرای برنامه‌های موضوع تبصره ۱۸ بوده است. ۵ هزار میلیارد تومان منابع پیش‌بینی شده در جزء ۲ بند «الف» تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور به موضوع تولید و اشتغال اختصاص داده نشد. همین امر باعث شد که دولت براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی سرانه سه قوه نسبت به برداشت از منابع صندوق به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای برنامه‌های تولید و اشتغال اقدام کند و شورای عالی هماهنگی اقتصادی در تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۹۷ مبلغ یک میلیارد دلار برداشت از منابع صندوق توسعه ملی برای پشتیبانی و استمرار برنامه‌های مذکور در سال ۱۳۹۸ تصویب کند.

تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که تجربه این حکم به دلیل ناهماهنگی‌های اجرایی و بین‌دستگاهی تاکنون عملکرد موفقی نداشته است. بر این اساس، پیشنهاد شده است که برای اجرای بهتر این قبیل سیاست‌ها در سال‌های آینده، راهکارهای اجرایی و سیاستی همچون تعیین متولی مشخص و واحد برای اجرای برنامه‌ها، تقسیم کار بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استفاده از تجربه اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های اشتغالزایی به خصوص برنامه اشتغال فراگیر و قانون اشتغال روستایی، تعیین فعالیت‌ها و بخش‌های تولیدی اشتغال‌زای اولویت‌دار با همکاری تمام دستگاه‌های فرابخشی و بخشی، پایش و نظارت کارا بر طرح‌های اشتغال و تولید، تهیه برنامه‌های اجرایی مشخص برای عملیاتی کردن طرح‌های اولویت‌دار، تعیین وظایف هر یک از دستگاه‌های اجرایی ذیربط در پیشبرد برنامه‌های اجرایی، پایش (نظارت حین اجرا) نظام‌مند و مستمر اجرای برنامه‌های اجرایی و پاسخ‌گویی بالاترین مقامات دستگاه اجرایی به مراجع سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری، نظارتی و افکارعمومی نسبت به عملکرد دستگاه مطبوع خویش در انجام وظایف محوله در نظر گرفته شود.

اشتغال‌زایی از طریق افزایش تطابق سمت عرضه با تقاضای نیروی کار

در این میان، شواهد نشان می‌دهد که طی دهه گذشته پوشش تحصیلات دانشگاهی روندی صعودی داشته و در مقابل بخش تقاضای نیروی کار نتوانسته است مشاغلی متناسب با این سطح از تحصیلات ایجاد کند. یکی از نتایج این عدم تعادل، افزایش سطح تحصیلات جمعیت بیکار (بالاخص در میان زنان جوان) بوده است.

نتیجه دیگر این عدم تعادل، افزایش عدم تطابق نیروی در سن کار و مشاغل موجود بوده که در استان‌هایی که سهم بخش خدمات و صنعت در سطح بالایی نیست، نمود بیشتری یافته است. همچنین فاصله متوسط سال‌های تحصیل جوانان و زنان از سطح تحصیلات مورد نیاز مشاغل موجود در برخی از استان‌های کشور نزدیک به ۱۰ سال رسیده است که نشان می‌دهد در صورت عدم تغییر ساختار تولید و تقاضای نیروی کار در این مناطق طی سال‌های آتی، امکان یافتن شغل برای افراد بیکار این گروه‌ها تقریبا ناممکن خواهد شد.

همچنین بازار کار ایران طی ۳۰ سال اخیر شاهد تحولاتی بنیادین بوده، به طوری که طی سال‌های اخیر عرضه نیروی کار در کشور به ویژه تحت‌تاثیر رشد شتابان جمعیت در سال‌های اول انقلاب اسلامی کشور قرار داشته و ترکیب جوان جمعیت کشور فشار خود را متوجه عرضه نیروی کار ساخته است، به طوری که متوسط سالانه عرضه جدید نیروی کار طی دهه اخیر از رشد قابل توجهی برخوردار شده است.

افزایش نرخ مشارکت فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور و همچنین افزایش نرخ مشارکت زنان، از دیگر موضوعاتی است که روند افزایشی عرضه نیروی کار در کشور را تشدید کرده است. بر این اساس، اهمیت موضوع اشتغال در شرایط فعلی بیش از پیش شده است. به این منظور مرکز پژوهش‌های مجلس اعتقاد دارد که از طریق برنامه‌هایی چون افزایش مهارت جوانان از طریق توسعه آموزش‌های رسمی مهارت‌محور با تلفیق منابع بخش دولتی و سازمان‌های غیرانتفاعی و تشکلهای مردم نهاد، حمایت از کارفرمایان و کارآفرینان از طریق ترغیب و تشویق کارفرمایان کارگاه‌های تولیدی و خدماتی در به‌کارگیری دانش‌آموختگان دانشگاهی بیکار شغل اولی با کمک ارائه تسهیلات بانکی و بیمه‌ای، استفاده از ظرفیت بالقوه جوانان در حوزه آی‌تی برای توسعه فعالیت‌های حوزه خدمات از طریق ایجاد شبکه گردشگری و فناوری اطلاعات در جلب گردشگران خارجی، حمایت از ایجاد صندوق‌های سرمایه‌ای خطرپذیر و صندوق‌های پژوهش و فناوری در حمایت از ایجاد استارت‌آپ‌ها و محصولات دانش‌بنیان، افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش‌آموختگان از طریق انتقال مهارت و تجربه در محیط کار برای ورود به بازار کار و نیز استفاده از اطلاعات استخراج شده برای بهبود سیاست‌گذاری بازار کار، می‌توان زمینه افزایش تطابق شغلی و اشتغال جوانان در عرصه اقتصادی را فراهم کرد.

اشتغال‌زایی از طریق اصلاح ساختار دستمزد

در کشورهای کمتر توسعه‌یافته به علت نبود نهادهای کارآمد و کامل، عدم وجود اتحادیه‌های کارگری قوی، دولت‌ها بهمنظور حمایت از نیروی کار (کارگر یا کارفرما) مستقیما در بازار کار دخالت کرده و قانون وضع می‌کنند. یکی از این موارد، تعیین حداقل حقوق و دستمزد نیروی کار است و هدف از آن عمدتا حمایت از نیروی کار شاغل و افزایش قدرت خرید، توان چانه‌زنی و شرایط رفاهی آن است.

این در حالی است که در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته، دولت هیچ مداخله‌ای در این خصوص نداشته و به کارفرمایان و کارگران اجازه داده می‌شود با یکدیگر مذاکره کنند و به صورت دوجانبه به توافق برسند.

در ایران نیز طبق ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار همه ساله موظف است میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به دو معیار تعیین کند: حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که ازطرف بانک مرکزی اعلام می‌شود. - حداقل مزد بدون آن‌که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد، باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تامین کند.

اما در حال حاضر شورای عالی کار سالانه تنها یک نوع حداقل حقوق و دستمزد برای تمام مناطق و صنایع کشور اعلام می‌کند و همین امر، انعطاف‌ناپذیری در روابط کارگر و کارفرمایی را تشدید کرده و از موانع مهم در ایجاد اشتغال و گسترش اشتغال غیررسمی است.

این تاکید برای آن است که توان اقتصادی کارفرمایان شهری و روستایی، بنگاه‌های خرد و بزرگ یکسان نیست و لحاظ این مساله در تعیین حداقل دستمزد، انعطاف روابط کارگر و کارفرما را بیشتر کرده و زمینه گسترش اشتغال خواهد بود.

درمجموع مسایل نظام فعلی حداقل دستمزد سراسری را می‌توان در بندهایی چون معیار نادرست انتخاب سطح حداقل دستمزد، یکسان بودن برای تمامی مناطق و گروه‌های سنی، اعمال نشدن حداقل دستمزد در بسیاری از مناطق و ایجاد انگیزه برای اشتغال غیررسمی، محقق نشدن هدف سیاست‌گذار در حمایت از شاغلان به خصوص در مناطق محروم به دلیل اثرگذاری سیاست حداقل دستمزد سراسری و قیمت‌گذاری سراسری در بازار محصول بر تخصیص منابع خلاصه کرد.

بر این اساس، توصیه سیاستی مرکز پژوهش‌های مجلس این بوده است که به‌دلیل پیچیدگی و احتمال ایجاد اختلال در بازار کار، بهتر است با در نظر گرفتن تفاوت‌های ساختار رشته فعالیت‌های مناطق مختلف حداقل دستمزد به صورت منطقه‌ای و سنی انتخاب شود. رویکرد اصلاحی نیز در این خصوص این‌گونه است: برداشتن بار حمایتی از روی موضوع حداقل دستمزد - اصلاح نظام تامین اجتماعی به‌گونه‌ای که فشار اجتماعی برای حمایت از طریق حداقل دستمزد کاهش یابد - تعیین حداقل دستمزد براساس جغرافیا و سن.

تعیین دستمزد جدید کارگری کارکنان بیکاری تحلیلگران اقتصادی فاصله مشاغل مرکز پژوهش های مجلس اصلاح نظام تامین اجتماعی کارفرمایان شهری و روستایی مناطق محروم اشتغال زایی اختلال در بازار کار شورای عالی کار
اخبار مرتبط
  • نرخ تولد در سال گذشته، 12 درصد کاهش داشته است

  • بررسی ۱۳۰۰ گزارش کارشناسی در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در دوره دهم

  • گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از تاثیرات کرونا بر بخش مسکن

  • پیشنهادات مرکز پژوهش‌های مجلس برای مواجهه با موج دوم شیوع کرونا

  • برگزاری جلسات دستمزد را به حاشیه نبرید

  • طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار نرخ اشتغال را بهبود می‎بخشد

  • مدیرکل حمایت از مشاغل: اگر کارفرمایان و سهامداران به وظایف خود عمل کنند شاهد تنش‌های نا‌خوشایند نخواهیم بود

  • امکان اصلاح اقتصادی

  • بیشتر بیکاران ۱۸ تا ۳۵ ساله هستند

  • چرا تحصیل کرده ها الزاما" کارآمد نیستند؟

  • روش‌های ارائه خدمات الکترونیک تامین اجتماعی به بیمه‌شدگان اعلام شد

  • نرخ بالای برخی از آسیب‌های اجتماعی درمنطقه" حصیر آباد "اهواز

  • چه نوع مدیری، چه رفتاری؟

  • ۲۸ درصد از تحصیل‌کردگان وارد بازار کار مولد نمی‌شوند

  • تاجیک، عضو کمیته مزد شورای عالی کار: امسال تعیین دستمزد خط قرمزهایی دارد که از آن کوتاه نمی‌آییم

  • ترمیم دستمزد کارگران به تعیین تکلیف وزیر کار گره خورده است

  • بخش اندکی از کارگران امنیت شغلی دارند

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • زمان برگزاری اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی در بستر «شاد»

  • اجرای بازمهندسی فعالیت‌‌های پیشتازان از سال تحصیلی آینده

  • کاپیتان تیم ملی ایران درگذشت

  • جدول زمانی مدرسه تلویزیونی پنجم بهمن

  • طرح «هر دانش‌آموز یک تبلت، هرتبلت یک کلاس، یک مدرسه» در استان‌ها اجرایی شود

  • افزایش فوتی‌های کرونا در شبانه‌روز گذشته

  • من سید جواد هاشمی؛ امشب ساعت21 از مردم عذرخواهی خواهم کرد

  • شناسایی 6207 بیمار جدید کرونایی؛ حال 4106 بیمار وخیم است

  • رکورد شکنی مرد هندی با حضور ۷۲ ساعته در قفس مار‌های سمی

  • استقلال به سایپا باخت اما هنوز شانس قهرمانی دارد

  • نخستین روز دوره آموزش خبرنگاران دختر پانا خوزستان

  • حضور دانش‌آموزان و هنر‌آموزان در مدارس منطقه 13

  • سکه 10 میلیون و 310 هزار تومان شد

  • مددی: تربیت باید در تمام ابعاد و در راستای ساحت‌های سند اتفاق بیافتد

  • بهار 1400 با حضور زنان و مردان در ورزشگاه رویایی می‌شود

  • پروژه ویژه محمود فکری؛ استقلال ماه بهمن را دوست دارد

  • یارانه‌ سال ۱۴۰۰ چقدر می‌شود؟

  • هیأت وزیران خواستار تغییر رویه و رویکرد رسانه ملی نسبت به دولت شد

  • شورای صنفی نمایش تعطیل شد!

  • داوری مرحله دوم آثار راه یافته به مرحله دوم داوری جشنواره تجسمی فجر آغاز شد

  • نمونه‌هایی از غلبه قدرت شبکه بر شبکه قدرت به روایت آشنا

  • تخصیص ۴۰ درصد ظرفیت مرکز اخوان به غرب استان تهران جهت جمع آوری معتادان متجاهر

  • بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران تحقق پذیر است

  • آغاز پخش سریال پو آرو از شبکه چهار سیما

  • پیشنهاد جواد محقق در پویش «کتابخوانی ملی» مطالعه سفرنامه و زندگی‌نامه

  • «پاییر بی تکرار» دانیال شهرتی منتشر شد

  • لزوم پیش‌بینی طرح جامع بازسازی منازل آسیب‌دیده از حوادث

  • 280 هزار فقره پرونده مختومه دستگاه قضایی در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار گرفت

  • اعضای نهاد اجماع‌ساز اصلاح طلبان مشخص شدند

  • پوستر نمایش «حصار» رونمایی شد

  • صادرات منطقه‌ای ایران از راه امارات قابلیت افزایش دارد

  • عرضه روزانه بیش از ۱۵۰ میلیون دلار در سامانه نیما

  • در یازدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران چه گذشت؟

  • هشتمین جلسه قرارگاه عملیاتی کرونا روز سه‌شنبه برگزار می‌شود

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم