معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان:

سال جاری جامعه هدف سواد آموزی استان، افراد ۵۰ تا ۶۵ سال را نیز شامل می شود‌

همدان (پانا) - معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان در گفتگو با خبرنگار پانا که هم زمان با روز جهانی سوادآموزی انجام شد، با بیان این که "سواد آموزی و چندزبانی" به عنوان شعار امسال روز جهانی سواد آموزی از طرف سازمان علمی فرهنگی یونسکو تعیین شده است، سوادآموزی را دارای اهمیت ویژه در دین مبین اسلام دانست که به تبع در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز توجه خاصی به آن شده است.

کد مطلب: ۹۵۲۸۴۷
لینک کوتاه کپی شد
سال جاری جامعه هدف سواد آموزی استان، افراد ۵۰ تا ۶۵ سال را نیز شامل می شود‌

معصومه خدابنده لو با اشاره به فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی در هفتم دیماه سال ١٣٥٨، گفت: این مهم همواره مورد تأکید و حمایت مقام معظم رهبری بوده است.

خدابنده لو با بیان این که سواد آموزی از سه دوره سواد، تحکیم و انتقال تشکیل شده است، تصریح کرد: سواد آموزان می توانند با توجه به سطح درسی خود و علاقه به ادامه تحصیل به ترتیب این مراحل را طی می کنند.

او با اشاره به این که دوره انتقال سواد آموزی معادل با گذراندن پایه ششم ابتدایی است، گفت: سواد آموزان اگر مایل به ادامه تحصیل باشند می توانند از دوره اول متوسطه تحصیل را آغاز کنند؛ همچنین دوره آموزشی رایانه هم زمان با گذراندن دوره انتقال برای سواد آموزان متقاضی انجام می شود.

خدابنده لو خاطرنشان کرد: جامعه هدف سواد آموزی از سنین ۱۰ تا ۴۹ سال تشکیل شده که امسال بنا شده است پنج درصد حجم ابلاغی استان، افراد ۵۰ تا ۶۵ سال را نیز شامل شود‌.

معاون آموزش سواد آموزی آموزش و پرورش استان با اشاره به تشکیل مراکز یادگیری محلی، گفت: دوره آموزش محلی متشکل از دوره آموزش سواد و ۲۰۰ ساعت آموزش مهارت زندگی است که شامل آموزش مهارت های اجتماعی، حقوق شهروندی و شغلی است.

او گفت: یکی از مهم ترین اهداف تشکیل این مراکز توسعه فرهنگ مشارکت، بومی سازی و محلی کردن فعالیت های سواد آموزی است.

خدابنده لو یکی دیگر از برنامه های توسعه سوادآموزی را برگزاری جشنواره الگوهای برتر تدریس بیان کرد و افزود: این جشنواره برای اولین بار در سال ٩٦ در استان همدان و سپس در سال ٩٧ در کل کشور اجرا شد و هدف از برگزاری آن تقویت فرایندهای آموزشی بود.

او در ادامه از طرح حلقه های کتاب خوانی خبر داد و گفت: هدف این طرح فراهم سازی زمینه مطالعه برای افراد نو سواد یا کم سواد است.

خدابنده لو با بیان این که امسال این طرح هزار و ٥٠٠ نفر را تحت پوشش خود قرار داده است، اظهار کرد: مخاطبان دوره های کتاب خوانی افراد ۱۰ تا ۴۹ سال است و تنها افرادی مجوز شرکت در این حلقه ها را دارند که مدرک تحصیلی آن ها سواد آموزی تحکیم، انتقال و یا پایان دوره ابتدایی و متوسطه اول باشد و در هیچ دوره تحصیلی مشغول تحصیل نباشند.

او همچنین از اجرای طرح خودآموز در استان خبر داد و تصریح کرد: در مناطقی که جمعیت سوادآموز آن ها بسیار کم است و امکان رفت و آمد برای آموززش دهندگان وجود ندارد یا سواد آموزان فرصت کافی جهت شرکت در کلاس را ندارند، افراد می توانند در منزل با استفاده از کتب و منابع مربوطه و به صورت خودآموز به سواد آموزی بپردازند و در این امر از یکی از بستگان خود که از سواد حداقل دوره دوم متوسطه برخوردار بوده و به عنوان پشتیبان معرفی شده است، آموزش گیرد که در پایان و در صورت قبولی در آزمون، مبلغ ٧٩٥ هزار تومان به عنوان هدیه به آن ها اهدا می شود.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان با اشاره به پوشش حداکثری سواد آموزان در استان، گفت: در سال تحصیلی پیش رو حجم ابلاغی که آموزش و پرورش استان باید تحت پوشش قرار دهد، ۸۷۰۵ نفر در دوره های سواد آموزی است.

خدابنده لو با اشاره به همکاری با ستاد اقامه نماز جهت اجرای طرح "نماز کلید بهشت"، تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح آشنایی سواد آموزان با مسائل اعتقادی و قرائت صحیح نماز است.

او با بیان این که طرح "نماز کلید بهشت" از مهر ٩٨ در تمامی دوره های سواد آموزی قابل اجرا خواهد بود، افزود: در اولین دوره این طرح که به صورت مشترک بین سواد آموزی و ستاد اقامه نماز در شهریور ٩٨ برگزار می شود ٣٠٠ نفر از آموزش دهندگان شرکت خواهند کرد.

علی بیات

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار