همزمان با هشتم محرم

آیین سنتی و مذهبی خیمه کوبی در نوش آباد برگزار شد

کاشان (پانا) -همزمان با هشتم محرم، آیین سنتی و مذهبی خیمه کوبی در نوش آباد برگزار شد. این آیین بازآفرینی ورود قافله حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به کربلا ست که با حضور بیش از دوهزار هنرمند اجرا می شود.

کد مطلب: ۹۵۲۸۴۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا کاشان، خیمه کوبی، با حضور دو کاروان تعزیه خوان اولیا و اشقیا که با تشریفات خاص اجرا می شود که تعدادی از کودکان که لباس فرشتگان را پوشیده اند، این گروه را بدرقه می کنند .
در ابتدای مراسم، گروهی اندک در نقش اولیا که لباس سبز پوشیده اند، به حرکت درمی آیند در حالی که پیشاپیش آنها دعوت نامه مردم کوفه حرکت کرده اند. در میانه راه، جماعتی که یادآور لشکریان یزید است با تجهیزات و نفرات دو چندان، راه را بر کاروان حسینی می بندند و آنها را به ناحیه ای بیابانی رهنمون می کنند .
در طول مسیر، هر کاروان به وسیله پرچم هایی برافراشته از هم مشخص شده و با نوعی از دسته های موزیک همراهی می شوند و خیمه ها نیز در طبق هایی که با پارچه سبز پوشیده شده توسط کودکانی حمل می شود که لباس فرشتگان را پوشیده اند.
کاروان خیمه کوبی نوش آباد، پس از خیابان اصلی شهر به امامزاده محمد (ع) می رسد و در جایگاه مخصوص خیمه ها، استقرار می گیرند. هریک از شبیه خوانان با رجز خوانی، خیمه ای را برپا می کنند .
ترتیب خیمه ها نیز به این شکل است که خیمه های حسینی به شکل نیم دایره بر یک بلندی برپا می شود و در گوشه ای دیگر که نهر علقمه و نخلستان قرار دارد، خیمه های اشقیا مستقر می شود.
آیین سنتی و مذهبی خیمه کوبی نوش آباد در روز هشتم، مقدمه ای است برای مراسم خیل عرب و خیمه برداری که در عصر یازدهم محرم برگزار می شود. این آئین‌ها بزرگترین مراسم آیینی مذهبی بر اساس پیشینه ای بیش از یک قرن،در سال92 به شماره 598 در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید .

به گزارش پانا، شهر تاریخی نوش آباد که در پنج کیلومتری شمال کاشان قرار گرفته است که آیین های سقاخوانی در صبح تاسوعا، کُتَل، پنجه برداری، جریده برداری، کشته برداری، توغ برداری و تعزیه در روز عاشورا ، خیمه کوبی عصر هشتم محرم و خیمه برداری عصر یازدهم محرم، مردمان این شهر همراه با غذاهایی مثل حلیم و نان عباسعلی به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مذهبی در ماه محرم معرفی شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار