تا زمانى‌که آب برای کشاورزان رایگان است، شاهد دشت‌هاى خشکیده در استان هستیم

واقعى نشدن قیمت محصولات رانت ایجاد مى‌کند

تهران (پانا) - به‌گفته رئیس اتاق بازرگانى، صنایع،معادن و کشاورزى فارس با اشاره به اینکه واقعى شدن قیمت‌هاى انرژى مانند آب، برق و ....در بخش کشاورزى مى تواند کمک شایانى به کشاورزان کند، تا زمانى‌که آب به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار مى گیرد شاهد دشت هاى خشکیده در اکثر نقاط استان هستیم.

کد مطلب: ۹۵۲۷۴۶
لینک کوتاه کپی شد
تا زمانى‌که آب برای کشاورزان رایگان است، شاهد دشت‌هاى خشکیده در استان هستیم

به‌گزارش ایلنا، جمال رازقى با بیان اینکه ارز حاصل از صادرات باید به چرخه ارز کشور بازگردد، ادامه داد: این در حالى است که این نرخ به بانک مرکزى باز مى‌گردد.

او گفت: مزایاى بخش کشاورزى مانند رایگان بودن آب و تا حدى برق، باعث شد تا کشاورزان به چنین وضعى دچار شوند.

رزاقی با بیان اینکه طراز صادرات استان فارس مثبت است، بیان کرد: با توجه به اینکه در حال‌حاضر میزان صادرات محصولات استان فارس به دیگر کشورها یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار است، بنابراین واحد‌هاى تولیدى استان در برای صادرات سالیانه نیازمند 500 الى 600 میلیون دلار ارز هستند.

رئیس اتاق بازرگانى، صنایع،معادن و کشاورزى فارس بیان کرد: عدم برگشت ارز حاصل از صادرات، تولیدکنندگان را با مشکلاتى مواجه کرده و باعث مى‌شود که آنها نتوانند به تولید محصولات بپردازند.

به‌گفته او در حال‌حاضر محصولات استان فارس به کشورهاى خلیج فارس و عراق صادر مى‌شوند.

رازقى با اشاره به محصولاتى که بیشترین میزان صادرات را به‌خود اختصاص داده‌اند، بیان کرد: محصولات کشاورزى، پتروشیمى، فولاد، و ...... از محصولاتى هستند که عمده صادرات استان را به خود اختصاص داده اند و مواد غذایى و لبنیات از دیگر محصولات استان به‌شمار مى‌روند.

او با اشاره به اینکه ارزان بودن قیمت محصولاتى مانند هندوانه، گوجه فرنگى و .... تا حدودى به صادرات ارتباط دارد، بیان کرد: زیاد بودن حجم تولید و کشت بى‌رویه بعضى از محصولات کشاورزى در استان سبب شده کشاورزان در فروش بعضى از محصولات با مشکل مواجه شوند.

رازقى گفت: موضوع زیاد بودن و کشت بى‌رویه از مسایلى است که از گذشته تاکنون وجود دارد.

به‌گفته او، چنین وضعى باعث مى شود زمانى که کشاورزان نتوانند محصولات خود را بفروشند از دولت تقاضا کنند که با تعیین یک نرخ تضمینى بر روى محصولات، آنها را از کشاورز خریدارى کند.

او با بیان اینکه واقعى شدن قیمت‌ها باعث مى‌شود که ضایعات بخش کشاورزى بسیار کاهش پیدا کند، گفت: نباید فراموش کرد که در هر مقطعى واقعى نشدن قیمت محصولات رانت ایجاد مى‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار