در گفت و گو با کارشناس حوزه محیط زیست بررسی شد

چرا کمپین‌های مقابله با استفاده از پلاستیک به اندازه کافی اثرگذار نیستند

تهران (پانا) - یک کارشناس حوزه محیط زیست با اشاره به فعالیت برخی کمپین‌ها در مقابله با استفاده از پلاستیک می‌گوید از آنجا که این کمپین‌ها هدفمند نیست و رها می‌شود، اثرگذار نیستند.

کد مطلب: ۹۵۲۵۹۸
لینک کوتاه کپی شد
چرا کمپین‌های مقابله با استفاده از پلاستیک به اندازه کافی اثرگذار نیستند

محمدحسین بازگیر درباره تاثیر کمپین‌های مقابله با استفاده از پلاستیک همچون «نه_به_پلاستیک» و «به_جای_پلاستیک» در کاهش میزان استفاده از محصولات پلاستیکی گفت: «آموزش و فرهنگسازی کاری تخصصی است و این کار تخصصی به افراد متخصص نیاز دارد تا با استفاده از ابزار خاص، محتوای درستی ارائه شود، در واقع این کار باید در بستر مناسب صورت بگیرد. در کشور ما آموزش‌های رسمی، متولیان خاصی دارد که موضوعات مورد نیاز را ارائه می‌کنند. اینکه هر چند وقت یکبار موضوعی را تحت عنوان کمپین راه بیاندازیم اما ادامه ندهیم و هدفمند نباشد و به مقصد نرسد تاثیر خود را نمی‌گذارد.»

این کارشناس حوزه محیط زیست تصریح کرد: «راه‌اندازی برخی کمپین‌ها که هدفمند نیست، مدتی سر و صدا ایجاد می‌کند و یک عده آن را دنبال می‌کنند، پس از مدتی هم شاهد هستیم که افرادی که کمپین را شروع کردند خسته می‌شوند و آن را رها می‌کنند. بنابراین این کار باید ریشه‌ای صورت بگیرد و بسترهای فرهنگی آن در همه سطوح فراهم شود به طوری که باید بر اثرات مخرب پلاستیک بر محیط زیست و اهمیت حفاظت از همه عنصرهای محیط زیست تأکید کرد و کار ریشه‌ای و اساسی انجام داد.»

رئیس سابق محیط زیست شهر تهران با تأکید بر اثرگذاری کمپین‌های هدفمند بر باورها و نگرش افراد گفت: «باید با ایجاد کمپین‌های هدفمند باورها را برای پذیرش یکسری از حرف‌های اثرگذار و مناسب که نتیجه آن به طبیعت و انسان بر می‌گردد، آماده کرد و امیدوار بود که با این اقدامات تغییر رفتار صورت می‌گیرد. چون با کارهای مقطعی و کمپین‌های این‌چنینی تغییر رفتار صورت نمی‌گیرد زیرا بخشی از کار با سر و صدا و ایجاد حساسیت بوده است اما رها شده است.»

بازگیر تأکید کرد: «برای تغییر رفتارها باید به این سمت برویم که از آموزش وپرورش، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها به ویژه صدا وسیما و همه دستگاه‌های متولی فرهنگ باید یک هدف داشته باشند و آن هدف مطرح شود. متأسفانه امروز می‌بینیم تلویزیون استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را به راحتی تبلیغ می‌کند و تغییر رفتار و استفاده نکردن از کیسه‌های پلاستیکی با این تبلیغ‌ها ایجاد نمی‌شود. باید بسترهای فرهنگی از کودکی و نوجوانی ایجاد شود.»

وی درباره ضرورت سازوکار قانونی برای ممنوعیت استفاده از پلاستیک گفت: «ممنوعیت استفاده از پلاستیک به یکسری سازوکارهای قانونی نیاز دارد. اکنون خیلی از کشورها استفاده از پلاستیک را ممنوع کرده‌اند و کشورهایی هم که نتوانسته‌اند ممنوع کنند برای استفاده از پلاستیک محدودیت اعمال کردند. ما در کشور برخی مراحل قانونی همداریم اما کاربردی نیست به طوری که طبق قانون مدیریت پسماند همه افرادی که پلاستیک تولید یا وارد می‌کنند، موظف هستند بخشی از درآمدهای خود را صرف جمع‌آوری ضایعات خود کنند اما عملا این اتفاق نمی‌افتد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار