رئیس جدید اینستکس معرفی شد + سوابق

تهران (پانا) - یک دیپلمات با سابقه آلمانی ریاست سازوکار مالی ویژه اروپا با ایران را برعهده گرفت.

کد مطلب: ۹۵۲۴۵۸
لینک کوتاه کپی شد
رئیس جدید اینستکس معرفی شد + سوابق

وزارت امور خارجه آلمان بعد از رایزنی با شرکای اروپایی خود طی تصمیم میشائیل بوک، دیپلمات باسابقه آلمانی را به عنوان دومین رئیس سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX معرفی کرد. میشائیل بوک، سومین فردی است که برای ریاست این سازوکار مالی معرفی می‌شود.

میشائیل ارهارد بوک، دیپلمات ۶۶ ساله آلمانی پیش از این سفیر آلمان در کشورهای کلمبیا، مصر سوئد و بوگوتا بوده است. دوره خدمت بوک در قاهره با بهار عربی هم‌زمان بود.

بوک در وزارت خارجه آلمان به کارشناس خاورمیانه معروف است. او از سال ۱۹۸۳ (۳۶ سال پیش) در وزارت خارجه مشغول به کار است.

اولین مدیر معرفی‌شده برای این نهاد مالی، «پر فیشر، مدیر سابق کومرتس‌بانک» آلمان بود که چندی پیش در اقدامی از سمت خود استعفا کرد. استعفایی بی‌سر و صدا و بدون اعلام دلیل مشخص

براساس آنچه که دوویچه‌وله منتشر کرده، قرار بود جای او را «برند اربل، دیپلمات آلمانی و سفیر سابق این کشور در ایران» بگیرد اما او نیز پیش از آنکه رسما در این سمت قرار گیرد، از مقامش کناره‌گیری کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان علت امتناع برند اربل از پذیرفتن ریاست اینستکس را «دلایل شخصی» اعلام کرد اما همزمان برخی منابع اروپایی تاکید کردند که این استعفا تحت فشار آمریکا و به دلیل حمایت او از برنامه موشکی ایران و انتقادات اربل از اسرائیل صورت گرفته است.

نهاد مالی اینستکس یا سازوکار حمایت از مبادلات تجاری اروپا برای ایران به منظور فراهم کردن امکان تبادل مالی اروپا با ایران پس از خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام راه‌اندازی شد. دفتر این نهاد در پاریس و وظیفه آن ایجاد امکان تبادل مالی بانک‌های اروپایی با ایران است. اکثر بانک‌های اروپایی به دلیل تحریم‌های آمریکا از تبادل مالی با ایران پرهیز می‌کنند.

برلین و پاریس همواره تاکید کرده‌اند که هدفشان از راه‌اندازی این نهاد مالی، بیش از هرچیز جلوگیری از وخامت اوضاع انسانی در ایران در اثر تحریم‌های آمریکاست. تا کنون علیرغم تلاش‌های اینستکس هیچ معامله‌ای با ایران از سوی بانک‌های اروپایی انجام نشده است و مشخص نیست سرنوشت این کانال ویژه مالی که روزگاری در صدر اخبار رسانه‌های ایران و جهان قرار داشت، چه خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار