آلودگی گلخانه‌های یزد، واقعیت یا ادعا

تهران (پانا)- «آلوده» صفتی است که این روزها نصیب گلخانه‌های یزد شده است؛ گلخانه‌هایی که مصرف آب را به شدت کاهش داده‌اند و محصولات با کیفیتی تولید می‌کنند.

کد مطلب: ۹۵۲۴۴۵
لینک کوتاه کپی شد
آلودگی گلخانه‌های یزد، واقعیت یا ادعا

به گزارش همشهری آنلاین، استان یزد رتبه سوم سطح زیر کشت گلخانه در کشور را دارد و استقبال از این شیوه کاشت با توجه به خشکسالی‌ها و کاهش منابع آب زیرزمینی در حال افزایش است اما برخی عقیده دارند که این مزایا به دردسرهای گلخانه‌ها نمی‌ارزد و باید گلخانه‌ها را از محل فعلی فعالیتشان دور کنند. مسئولان استان به‌ویژه شهرستان یزد که بیشترین تعداد گلخانه‌های استان را در خود جای داده است، به دنبال راهکاری هستند تا به خواسته‌های مردمی ‌پاسخ دهند و با کاهش آلودگی و تجهیز گلخانه‌ها به تکنولوژی روز، مشکلات را مرتفع کنند.

تا اینجای کار انگشت اتهام به سمت گلخانه‌ها نشانه رفته است اما مسئولان جهاد کشاورزی استان دیدگاه دیگری دارند و گلخانه‌ها را اصلا آلاینده نمی‌دانند. آنها عقیده دارند مدعیان آلودگی گلخانه‌ها افرادی هستند که در زمین‌های کشاورزی به ساخت مسکن اقدام کرده‌اند و درست در مجاورت گلخانه زندگی می‌کنند، در حالی که مجوز این گلخانه‌ها۲۰ سال پیش صادر شده و عمر خانه آنها کمتر از ۵ سال است.

انتشار بوی نامطبوع از گلخانه ها

یکی از ساکنان روستای فهرج که بیشترین گلخانه‌های استان در این روستا قرار دارد، می‌گوید: بوی نامطبوع و آلودگی محیطی ناشی از فعالیت گلخانه‌ها برای اهالی روستا دردسرساز شده و سلامت آنها را در معرض خطر قرار داده است. «سعید نجاتی» می‌افزاید: گلخانه‌ها باید به جایی دورتر از منطقه مسکونی منتقل شوند و با نظارت مستمر بهداشتی از آلودگی آنها کاسته شود، چراکه رها کردن کود حیوانی در محیط باز منجر به بروز مشکلات بهداشتی می‌شود. وی ادامه می‌دهد: باید گلخانه‌ها را ملزم کرد که از کود استاندارد استفاده کنند نه این‌که کود را به صورت کیلویی بخرند و در محیط رها کنند و کم‌کم از آن استفاده کنند.

آلوده کردن آب‌های زیرزمینی

یکی از اهالی روستای ملاباشی هم به مشکلات ناشی از مجاورت منطقه مسکونی با گلخانه‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: رهاکردن آلودگی گلخانه‌ها در محیط باعث نفوذ این آلودگی‌ها از جمله سموم کشاورزی به خاک می‌شود و قطعا منابع آب زیرزمینی را تهدید می‌کند که در نهایت به سلامت مردم آسیب می‌رساند. «حمید دهقان» می‌افزاید: صدور بی‌حساب و کتاب مجوز گلخانه‌ها مردم را نگران کرده است، چراکه در برخی از روستاهای استان اصلا ظرفیتی برای اضافه شدن گلخانه جدید وجود ندارد. وی همچنین بر ضرورت تجهیز گلخانه‌ها به تکنولوژی روز تاکید می‌کند و می‌افزاید: شاید به این ترتیب گلخانه‌ها دیگر آلاینده نباشند و این تکنولوژی کارایی بسیاری در افزایش محصولات و بهتر شدن کیفیت آنها داشته باشد.

آلوده نبودن گلخانه‌ها

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد اما معتقد است که گلخانه‌ها هیچ آلودگی‌ای ندارند. «محمدحسین ملانوری» می‌افزاید: مباحثی مبنی بر آلوده بودن و مزاحمت گلخانه‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که مجوز این گلخانه‌ها۲۰ سال پیش صادر شده است اما برخی در زمین‌های کشاورزی خانه ساخته‌اند و همسایه گلخانه‌ها شده‌اند و عمر ساختمان آنها کمتر از ۵ سال است. وی ادامه می‌دهد: باید از این افراد معترض پرسید چرا در زمین کشاورزی خانه ساخته‌اند؟ آنها در شرایطی که مطلع بودند در کنار ساختمان آنها گلخانه است، باز به این کار مبادرت کردند و امروز درباره آلودگی گلخانه‌ها حرف می‌زنند.

عادی‌بودن استفاده از کود حیوانی در روستاها

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد اظهار می‌کند: استفاده از کود حیوانی همواره در روستاها روال است و هیچگاه حرف آلودگی آن برای محیط روستا و حتی آلوده کردن منابع آب زیرزمینی مطرح نبوده است. موید این ادعا سالم زندگی کردن روستاییانی است که بدون ابتلا به بیماری هنوز هم در روستا سکونت دارند. وی می‌گوید: عمق نفوذ آب گلخانه‌ها در خاک در نهایت ۵۰ متر است اما عمق آب‌های زیرزمینی ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر است و اصلا امکان ندارد منابع آب زیرزمینی با پساب گلخانه‌ها آلوده شود. ملانوری می‌افزاید: کشت‌های گلخانه‌ای همان کشت‌های روبازی است که در محیط بسته صورت می‌گیرد. برای کشت‌های روباز هم از کود استفاده می‌شود و آلودگی هم ندارد.

ارزان کردن کود

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد اظهار می‌کند: کسانی که ادعا دارند گلخانه‌ها باید جمع شوند و از رها شدن کود در محیط جلوگیری شود، باید شرایطی را فراهم آورند که کود بسته‌بندی به قیمت مناسب به دست کشاورز برسد اما در شرایط امروز کود به صورت فله‌ای به مراتب ارزان‌تر از کود بسته‌بندی است از این رو کشاورز کود را کیلویی خریداری می‌کند.

وی می‌گوید: باید در تولید کود رقابت ایجاد شود و واحدهای متعددی به تولید بپردازند که کشاورز قدرت انتخاب داشته باشد و بتواند کود را ارزان‌تر بخرد. ملانوری درباره به‌روزرسانی تکنولوژی گلخانه‌های استان می‌گوید: اخیرا واحدی با به‌روزترین تجهیزات در استان یزد با بیش از ۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری شده است اما باید توجه داشت که همه کشاورزان توانایی این سرمایه‌گذاری را ندارند. وی با تاکید بر این‌که استفاده از تکنولوژی روز در گلخانه‌ها باید داوطلبانه باشد، می‌افزاید: باید به شرایط کشاورز هم توجه شود و بدون توجه به این شرایط نباید قضاوت کرد.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد بیان می‌کند: باید به این ظرفیت توجه ویژه‌ای صورت گیرد چراکه با تلاش همین کشاورزان، استان از نظر سطح زیر کشت رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است. وی می‌افزاید: استان ۱۷۰۰ هکتار گلخانه با نزدیک به ۵۰۰ هزار تن محصول در سال دارد که نشان می‌دهد کشاورزان در ارتقای جایگاه استان و ایجاد اشتغال و درآمدزایی استان نقش موثری دارند.

مشکلات گلخانه ها

فرماندار یزد با اشاره به مشکلات روستاهای بخش مرکزی، یکی از مشکلات را گلخانه‌هایی مطرح می‌کند که با توجه به شیوه فعالیت و اشتغال اتباع بیگانه مشکلات بسیاری ایجاد کرده‌اند. «سید محمد رستگاری» می‌افزاید: گلخانه‌ای ۲۰ سال پیش احداث شده و از سوی اتباع بیگانه مدیریت می‌شود و این وضعیت مشکلات بهداشتی و اجتماعی را در روستاهای بخش مرکزی ایجاد کرده است. وی می‌گوید: قرار شد با تصمیم کارگروه مربوط به این موضوع، تمدید پروانه‌های گلخانه‌ها با جدیت دنبال شود تا به این ترتیب بتوانیم قوانینی را برای فعالان این عرصه اعمال کنیم تا مجبور شوند ضوابط را رعایت کنند. وی به دپو کود در کنار گلخانه‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: قرار است با مشارکت نظام مهندسی کشاورزی، جهاد کشاورزی و کارشناسان بهداشت این موضوع بررسی و اعلام نظر شود.

کشت گلخانه؛ برگ برنده توسعه صادرات کشاورزی

یاسین دهقان-‌ یزد- خبرنگار:خشکسالی‌های پی‌درپی و برنامه استان به سمت تغییر الگوی کشت، یزد را به سمت تولید بیشتر محصولات گلخانه‌ای کشانده است چراکه مصرف آب در گلخانه‌ها به مراتب کمتر از کشت باز است و از سوی دیگر محصولات گلخانه‌ای به مراتب کیفیت بهتری نسبت به محصولات کشت باز دارند.

استان یزد از نظر سطح زیر کشت رتبه دوم و از نظر میزان تولید رتبه اول تولیدات گلخانه‌ای استان را به خود اختصاص داده است و بیشترین محصول تولیدی در این گلخانه خیار سبز است اما برخی از گلخانه‌ها مشغول تولید گل رز، گیاهان دارویی و صیفی هستند. در این‌که کشت گلخانه‌ای راهکار زنده ماندن کشاورزی استان است، حرفی نیست اما باید راهکاری اندیشیده شود که گلخانه‌ها کمترین آلودگی و بیشترین بازدهی را داشته باشند تا بتوان به آینده آنها امیدوار شد.

در حال حاضر نیز گلخانه‌های پیشرفته با تولید به روش هیدروپونیک تنها با آب در استان یزد احداث شده یا در حال احداث است که نشان از آینده روشن پیش روی گلخانه‌های استان دارد. اما باید توجه داشت که همه گلخانه‌داران توانایی تغییر تکنولوژی تولید را ندارند و باید با حمایت‌های دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان جهاد کشاورزی امکان ارتقای تکنولوژی گلخانه‌ها را فراهم کرد تا هم مباحث مربوط به آلودگی آنها منتفی شود و هم کیفیت و کمیت تولید ارتقا یابد. استان یزد جایگاه برتری در تولید محصولات گلخانه‌ای دارد و این نشان از ظرفیت استان در این شیوه از کشت دارد. باید بهره‌برداری لازم از این موهبت صورت گیرد و نباید به بهانه‌های مختلف از جمله آلودگی و اشتغال اتباع بیگانه کل مسئله را زیر سوال برد.

در حال حاضر بخش قابل توجهی از محصولات گلخانه‌ای استان به خارج از کشور صادر می‌شود و این نشان‌دهنده رعایت استانداردهای جهانی در تولید و بسته بندی است. حتی برخی از گلخانه‌ها با هم تجمیع شده و شرکت‌هایی را برای صادرات محصول دایر کرده‌اند، از این رو نباید اشتغال گلخانه‌ها رازیر سوال برد اما می‌توان ظرفیت اشتغال این گلخانه‌ها را برای نیروی بومی ‌فراهم کرد. در نهایت می‌توان گفت که کشت گلخانه‌ای راهکاری برای توسعه تولید محصولات کشاورزی در استان یزد است و باید علاوه بر خیار سبز به سایر محصولات کشاورزی تعمیم داده شود تا هم نیاز بازار استان و سایر استان‌های کشور را تامین کند و هم بازارهای جهانی را تسخیر کند. قطعا با افزایش گلخانه‌های جدید و ایجاد رقابت در بازار، گلخانه‌های قدیمی ‌هم ترغیب می‌شوند به سمت تکنولوژی روز کشیده شوند و اگر آلودگی‌ای داشتند، از بین برود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار