- آموزش، کم هزینه‌ترین راهبرد برای رسیدن به حال خوب است

کاشان (پانا )- یک مشاور خانواده گفت: آموزش، کم هزینه‌ترین راهبرد برای رسیدن به حال خوب است. ایجاد تغییر کیفی نیازمند نگرش تغییر،کسب دانش مورد نیاز و مهارت آموزی در زمینه مورد نظر است و چنانچه مشکلات و مسایل نیازمند تغییر زودتر شناسایی شوند با کمترین هزینه به بهترین نتیجه خواهیم رسید.

کد مطلب: ۹۵۲۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد
- آموزش، کم هزینه‌ترین راهبرد برای رسیدن به حال خوب است

به گزارش پانا کاشان مریم دهقانیان در کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش آباد اظهار کرد:بهبود روابط انسانها چه در حوزه روابط همسران یا والدین و فرزندان و یا در اجتماع نیازمند مهارت آموزی است تا با خودارزیابی و رفع نقاط ضعف خود در روابط بین فردی به بهترین نتیجه ممکن برسیم .

وی افزود: نکته قابل تامل اینکه مهارتهای ارتباطی کاملا اکتسابی است و با تکرار و تمرین می توانیم مشکلات رابطه ایی را به حداقل ممکن برسانیم اما برای رسیدن به احساس رضایت مندی باید مشکلات روابط بین انسانها در مراحل اولیه شناسایی و حل شود.

وی تصریح کرد: رسیدگی به وسایل و لوازم زندگی مانند اتومبیل برای استفاده کیفی تر در اولویت های زندگی قرار می گیرد در حالی که تمرکز بر روابط بین فردی و اصلاح و ارتقاآن از اولویت های انسان امروز نیست.

وی تاکید کرد: روابط انسانی نیاز به آموزش دارد بدون دسترسی به علم و دانش روز نمی‌توانیم در دنیای امروز حرفی برای گفتن داشته باشیم. به عبارتی دانش و آگاهی، به انسانها قدرت می‌دهد، و این قدرت حضور فعال در اجتماع تا بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

نویسنده کتاب احساس خوب گفت: به نظر می رسد گفتگو و ارتباط برقرار کردن از ساده ترین کارهایی است که از عهده هر انسانی برمی آید ولی آیا در واقع به همین راحتی نیست. آیا در موقع رنجش یا انتقاد می توانیم درست حرف بزنیم؟

وی افزود: اگر موقع انتقاد، سرزنش و عصبانیت به گونه ای حرف بزنیم که به حقوق دیگران تجاوز نکنیم و احساس متقابل رضایتمندی ایجاد شود می توانیم اطمینان داشته باشیم که مهارت برقراری ارتباط به شکل درست را داریم.

وی اظهار داشت: برای رسیدن به رابطه کارآمد و کیفی ابتدا باید به خودارزیابی و بررسی نقاط ضعف خود در رابطه بپردازیم تا مشکلات شناسایی شود، سپس با نگرش من می توانم، تلاش کنیم تا رسیدن به به خواسته و هدف خود را در ذهن ایجاد کنیم و آنگاه به دنبال منابع دانش مورد نظر از طریق کارگاههای آموزشی، کتاب ،مشاوره و اینترنت و....بپردازیم.

دهقانیان تصریح کرد: تقویت دانش آموزی با تکرار و تمرین و تلاش بسیار زیاد میسر می گردد.اگر دانش و فرمول‌های درست صحبت کردن را به کار نبندیم نمی‌توانیم با انتظار معجزه چشم در راه حال خوب بمانیم . پس افراد زمانی بهترین نتیجه را می‌گیرند که خودشان بخواهند و با خود را ارزیابی به تقاط ضعف خود پی ببرند .

وی تاکید کرد: هر چیزی که باعث سردی روابط می‌شود باید شناسایی شده و رفع شود پیش از آنکه رابطه ها خراب تر شده و مسائل بیش از پیش شود. اما باید بدانیم، ما توان تغییر خود را داریم اما توان تغییر دیگران را نداریم .

وی اظهار کرد:وقتی در مواجهه با دیگران بتوانیم احساس خوبی در دیگران راجع به خودشان بوجود بیاوریم به بهبود و گرمی روابط کمک قابل توجهیکرده ایم . . ایجاد تغییر گام به گام است نباید انتظار تحول به یکباره داشت. آدم های هیجانی که فکر ندارند برای کارهایشان به نتیجه هم نمی‌رسند. یادداشت برنامه ها و مرور آنها ما را به موفقیت در تغیر مورد نظر می رساند و مرتب خود را ارزیابی کنیم.

این مشاور خانواده گفت: در روابط بین فردی باید به تفاوت‌های معنایی توجه داشته باشیم هرچند که راحت نیست زیرا طرف مقابل معنای مشابهی از گفته‌های ما ندارد. در یک رابطه عناصر ارتباط شامل فرستنده ، گیرنده، پیام و بازخورد است که نقص در هر یک از این عوامل باعث سوء تفاهم می شود.

وی گفت: بطورکلی کوتاه حرف زدن، روشن و شفاف صحبت کردن و پرهیز از پراکنده گویی بسیار مهم است . یکی از موارد اصلی در ارتباط مثبت و موثر برای دریافت توسط دیگران این است که احساس خوب نسبت به ما پیدا کنند. در یک راستا بودن رفتار و افکار و ارزش‌های گوینده منجر به مقبولیت او می شود .

وی در مورد ارتباط خوب تصریح کرد: ارتباط خوب زمانی است که دو طرف خوب دیده شوند. مادری می‌تواند نیاز بچه را تشخیص دهد که او را خوب و با توجه کامل ببینید . کوتاه و شفاف و در مورد دوست داشتنی ها و علاقه مندیها حرف بزنیم و برای گوش دادن نیز باید واکنش به طرف مقابل برسانیم .

وی گفت: ما نمی‌توانیم با دیگران ارتباط نداشته باشیم زیرا ارتباط محدود به حرف زدن نیست. دیگران ما را با زبان بدن حتی لباس قضاوت می‌کنند ارتباط غیر قابل برگشت است و آثار آن برای همیشه باقی می مانند.در ناکارآمدی یک ارتباط، دو طرف موثر هستند دعوای یک طرفه نداریم و بخش عمده پیام‌ها غیرکلامی است.

دهقانیان افزود: در ناراحتی ها به جای بیان مستقیم مشکل و عبارت تو از کلمه من شروع کنیم و مشکل را به صورت مستقیم بیان کنیم در خانه نسبت انتقاد پنج به یک است یعنی پنج خوبی در برابر یک نقد و در محل کار سه به یک است. آدم ها انتقاد مستقیم را نمی پذیرد باید خوبی ها را گفت تا معمولاً واکنش نشان ندهند.

به گزارش پانا، سومین کارگاه بهبود کیفیت زندگی مبتنی بر بهبود رابطه ها، با مشارکت موسسه روان شناختی دنیای مطلوب پنج شنبه شب در کانون توسعه فرهنگی کودکان نوش آباد برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار