در جمع خبرنگاران مطرح شد

اعلام جزئیات گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران به موگرینی تا چندساعت آینده

ظریف: اگر اروپایی‌ها منتظر اجازه آمریکا هستند، قطعا این اجازه صادر نخواهد شد

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی از اعلام جزئیات سومین گام از مجموعه گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای ایران به فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا چند ساعت آینده خبرداد.

کد مطلب: ۹۵۲۱۶۹
لینک کوتاه کپی شد
اعلام جزئیات گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران به موگرینی تا چندساعت آینده

محمدجواد ظریف در بدو ورود به جاکارتا در جمع خبرنگاران درباره اعلام گام سوم از سوی ایران و بیانیه فرانسه در این زمینه اظهار کرد: «اروپایی‌ها باید به این نتیجه برسند که اگر بخواهند بروند از آمریکا برای اجرای تعهداتشان اجازه بگیرند، آمریکا هیچ وقت آن اجازه را به آنها نخواهد داد.»

او خطاب به اروپایی‌ها گفت: «شما چه توقعی دارید دولت کنونی آمریکا که سیاست خود را فشار حداکثری گذاشته به شما اجازه بدهد که این فشار را کم کنید. حتما این کار را نخواهد کرد. شما نمی‌خواهید به ایران امتیازی بدهید، شما قراری نیست به ایران لطفی کنید، شما قرار است تعهداتتان را انجام دهید.»

ظریف تاکید کرد: «این تعهدات نه وابسته به آمریکا و اجازه آن‌هاست. آن‌ها تعهداتی را در قالب برجام انجام داده‌اند که باید به آن عمل کنند. بند 3 زمینه 2 برجام نشانگر آن است که این تعهدات که صدور قوانین نیست بلکه اجرای قوانین و نتیجه اجرای آن است بنابراین اروپایی ها در اجرای تعهدات خود تخلف کرده اند.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: «بعد از خروج آمریکا از برجام که اروپایی ها از آن خبرداشتند، 11 تعهد را قبول کرده و چندین بار آن را تکرار کردند ولی آن را اجرا نکردند. یعنی هم در اجرای تعهدات برجامی ناموفق بودند و هم در تعهدات بعد از خروج آمریکا؛ لذا اگر اروپایی‌ها امروز منتظر اجازه کشوری هستند که برای فشار به ایران از برجام خارج شد، قطعا این اجازه صادر نخواهد شد.»

اروپا برای خودشان اقدامی انجام دهند نه ایران

او گفت: «در سفر اخیر خود در تمام ملاقات ها این موضوع را تکرار کردم که ایران قطعا از این مرحله عبور خواهد کرد کمااینکه تاکنون نیز مقدار زیادی از خساراتی که در سال اول خروج آمریکا از برجام به ایران وارد شد، جبران شده است.»

این دیپلمات عالی رتبه ایرانی بیان کرد: «اروپا لازم نیست برای ایران کاری انجام دهد، برای خودشان انجام دهند. آن‌ها باید تصمیم بگیرند که برای اجرای تعهداتشان می‌خواهند از قانون‌شکن اجازه بگیرند یا اینکه می‌خواهند به وظایف خود عمل کنند.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: «ایران اقداماتش را همانطور که رئیس جمهوری اعلام کرده، انجام خواهد داد و بنده نیز ظرف چندساعت آینده این موضوع را به اطلاع موگرینی خواهم رساند. این اقدام، اقدامی بسیار مهم است البته همانند سایر اقدامات قابل بازگشت است یعنی جمهوری اسلامی به عنوان کشوری قانون مدار در چارچوب حقوق خود عمل میکند.»

ظریف در بخش دیگری از اظهارات خود درباره تعیین جایزه برای افشای اطلاعات سپاه پاسداران از سوی واشنگتن نیز بیان کرد: «آمریکایی ها از مردم ایران و نمایندگان مردم ایران شکست خورده اند. آن ها با این اقدامات نمیتوانند جلوی پیشرفت ایران را بگیرند.»

واکنش ظریف به پیشنهاد رشوه آمریکا به ناخدای آدریان دریا

او همچنین با اشاره به پیشنهاد رشوه برایان هوک، نماینده ویژه امور ایران در وزارت امور خارجه آمریکا به ناخدای کشتی آدریان دریا نیز گفت: «اقدام شرم آورتر برایان هوک، ایمیل او به ناخدای کشتی آدریان دریا بوده است که سعی کرده صریحا پیشنهاد رشوه دهد. این اقدام نشانگر نه تنها سقوط اخلاقی بلکه سقوط سیاسی و عملیاتی واشنگتن است چراکه مجبور شده برای پیشبرد اقدامات شکست خورده خود در قبال ایران به یک ناخدای یک کشتی نفتکش همچین پیامی را بفرستد.»

این دیپلمات عالی رتبه ایرانی تصریح کرد: «آمریکا به خودش نگاه کند و ببیند به چه روزی افتاده است. آنها مثل گانگسترها و باج گیرها عمل میکند. ترامپ که ادعا کرده بود که آمریکا را قدرمند می‌کند، این قدرت است که به یک ناخدای کشتی نامه بنویسید و بگویید کشتی را تحویل دهد و پول بگیر؟ دزدی دریایی جز این است؟ این گونه استفاده از قدرت اقتصادی نشانگر استیصال سیاسی و بین المللی و انزوای آمریکا در عرصه بین المللی است.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه »تحریم‌ها را برنمی داریم و طی 24 ساعت می‌توانم مشکل مردم ایران را حل کنم»، گفت: «آقای ترامپ بهتر است برای مردم ایران مشکل درست نکند ما از ایشان نه برای حل مشکل توقع داریم و نه ایشان می تواند مشکلات ما را حل کند.»

این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی تصریح کرد: «تصوراتی که ایشان راجع به توانمندی های خودش دارد، فعلا اگر بتواند مشکل مردم آمریکا و افرادی که هر از چند وقت یک بار توسط یک هفت تیرکش بی‌حساب و کتاب جان خود را در تعداد وسیعی از دست می دهند مشکل آنها را حل کند که وظیفه‌اش است و برای مردم ایران مشکل درست نکند برای ما کافی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار