4 قرن علم گردانی در میناب

هرمزگان (پانا) -آیین علم گردانی که قدمت آن به 400 سال قبل بر می گردد هر ساله هم زمان با روز پنجم محرم الحرام در شهر میناب برگزار می شود.

کد مطلب: ۹۵۱۹۲۸
لینک کوتاه کپی شد
4 قرن علم گردانی در میناب

به گزارش خبرنگار پانا هرمزگان از شهرستان میناب ، آیین علم گردانی هر ساله در روز پنجم محرم الحرام با حضور جمع کثیری از مردم، در شهرستان میناب برگزار می شود.

بنا به گفته ها قدمت این مراسم بین 376 تا 400 سال است.

علم های صاحب الزمان(عج)، رسول الله، امام حسن(ع)، زین العابدین، امام رضا(ع)، دو علمان و حضرت ابوالفضل(ع)، از علم های هستند که شهرت بیشتری دارند.

علم ها، در روز پنجم محرم الحرام با حضور مدیحه سرایان و افرادی که دارای شهرت و اعتبار مذهبی هستند با گلاب ناب و صلوات شستشو داده می شوند.

کار شستن علم ها از صبح آغاز و تا قبل از اذان ظهر ادامه دارد و در هنگام بستن علم ها مدیحه سرایان چاوش خانی می کنند.

آیین علم گردانی در میناب

گفتنی است علم ها با پارچه های که اغلب به رنگ های قرمز و سبز هستند بسته می شوند.

علم پیغمبر و صاحب الزمان(عج) در بین مردم مورد توجه بسیاری قرار دارند؛ به طوری که در هنگامی که علم ها در خیابان در حرکت هستند قبل از رسیدن علم ها اقدام به قربانی کردن گوسفند، پاشیدن گلاب، گل، نقل و نبات و پخش شیرینی می کنند.

علم ها از شاخه های درخت لور درست می شوند که بعد از شستن، آن ها را با پارچه هایی به رنگ قرمز و سبز می پوشانند و بعد از اتمام کار، برای زیارت و تبریک وارد حسینیه می شوند.

مراسم علم گردانی در بین مردم میناب شهرت بسیاری دارد به طوری که مینابی های ساکن شهر های دیگر کشور و کشور های حاشیه خلیج فارس، در این مراسم حضور پیدا خواهند کرد.

آیین علم گردانی از حسینیه ماتم قلعه شروع می شود به صورتی که با آمدن علم صاحب الزمان(عج) و توقفی کوتاه صورت می گیرد تا بقیه علم ها از جای جای مختلف شهر به آنجا بیایند، علم صاحب الزمان(عج) جلو و بقیه علم ها یک به یک پست سر هم از میدان استقلال به سمت میدان شهدا حرکت می کنند.

مردم همرام با حرکت علم ها در مسیر بلوار امام خمینی(ره)، خیابان شهید جهانگیر امینی و میدان ولایت به سمت حسینیه لب رودخانه به صورت دسته های عزاداری به سینه زنی می پردازند.

به هنگام رسیدن مردم به حسینیه لب رودخانه سیل خروشان مردم در قالب دسته های عزاداری در محل حسینیه لب رودخانه تا پیش از نماز مغرب به عزاداری خواهند پرداخت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار