راسته «آیناچی‌لار» بازار تاریخی تبریز مرمت می‌شود

تبریز (پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی از مرمت و بازسازی طاق‌های ورودی راسته «آیناچی‌لار»(آینه سازان) در بازار تاریخی و مسقف تبریز خبر داد.

کد مطلب: ۹۵۱۸۶۰
لینک کوتاه کپی شد
راسته «آیناچی‌لار» بازار تاریخی تبریز مرمت می‌شود

مرتضی آبدار در جمع خبرنگاران بیان کرد: طی دهه های گذشته دو طاق ابتدایی ورودی این راسته توسط کسبه محل مورد مرمت قرار گرفته بود که به دنبال آن طاق ضربدری با تیرآهن در این محل جاگذاری شد، اما پس از گذشت چند دهه تیرآهن های این دو طاق دچار پوسیدگی شده و احتمال فرونشست آن ها محتمل بود.

وی با اشاره به اینکه در صورت عدم رسیدگی به طاق های مذکور خطر ریزش طاق در مغازه های درگیر و همچنین محل رفت و آمد مردم بیشتر می شد، ادامه داد: رسیدگی به طاق ها که ۴ باب مغازه از راسته آیناچی‌لار را درگیر کرده بود باید در اسرع وقت انجام می شد، لذا با بهره مندی از اعتبار تخصیص یافته به مرمت بازار ایکی قاپیلار، میراث فرهنگی استان برای از وقوع هرگونه خطر احتمالی، مرمت و بازسازی این طاق ها را آغاز کرد.

آبدار گفت: با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی آذربایجان شرقی طاق های ضربدری برداشته شده و پس از اصلاح تویزه ها و اجرای ویترین مغازه ها، طاق های گنبدی اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه زمان اجرای عملیات مرمت ورودی راسته آیناچی‌لار همزمان با ایام سوگواری ماه محرم است، لذا کارشناسان و مرمت گران پس از اجرای ویترین و اصلاح تویزه ها عملیات را تا اتمام دهه نخست محرم متوقف و پس از آن طی دو ماه مرمت طاق های گنبدی را تکمیل خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار