پروانه سلحشوری خبر داد:

554 مورد ازدواج کودکان زیر 10 سال در سال گذشته

۱۷ درصد ازدواج‌های کشور مربوط به دختران زیر ۱۸ سال است/طرح کودک همسری در مجلس مسکوت نمانده است

تهران (پانا) - نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه طرح کودک همسری در مجلس مسکوت نمانده است و در اختیار کمیسیون قضایی قرار داردگفت آمار ازدواج کودکان زیر 10 سال طی سال گذشته 554 مورد اعلام شده است.

کد مطلب: ۹۵۱۸۰۶
لینک کوتاه کپی شد
554 مورد ازدواج کودکان زیر 10 سال در سال گذشته

پروانه سلحشوری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به طرح اصلاح ماده 1041 قانون مدنی موسوم به طرح کودک همسری در مجلس اظهار کرد:«این طرح هم‌اکنون در دست کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس است و فکر می‌کنم پس از تعطیلات مجلس شورای اسلامی در کمیسیون مطرح شود.»

نماینده مردم تهران با اشاره به عقد موقت دختربچه‌ای در شهر بهمئی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:« یک دختربچه 10 ساله توان ازدواج کردن ندارد، آن هم عقد موقت که تصورش هم سخت است. تمام دلسوزان در هر نهادی که باشند، باید دست به دست هم بدهند تا با این فاجعه انسانی مقابله کنند، البته به نظر می‌رسد با اطلاع رسانی‌هایی که در فضای مجازی در این زمینه صورت می‌گیرد، مردم و مخالفان این طرح نیز شاهد این فاجعه هستند. احساس می‌کنم دِین همه کودکان بر گردن ما است ولی مخالفان دست بالایی دارند و دارای قدرت هستند.»

وی با اشاره به فعالیت موافقان ازدواج کودکان در فضای مجازی گفت: «فعالیت این افراد را در فضای مجازی شاهد هستیم که بارها توییت کردند. موافقان طرح کودک همسری استدلال ندارند.»

هیچ وقت سن 18 سالگی را برای حداقل سن ازدواج مطرح نکرده‌ایم

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «با توجه به شرایط فرهنگی حاکم در کشور، هیچ وقت سن 18 سالگی را برای حداقل سن ازدواج مطرح نکرده‌ایم چون می‌دانیم با توجه به شرایط فرهنگی مطرح کردن این سن مخالفان زیادی دارد. تصور کنید ازدواج چند کودک اینگونه از طریق فضای مجازی به گوش مردم می‌رسد که بتوانند جلوی آن را بگیرند اما وقتی قانون باشد، قانون بُعد حمایتی دارد. مگر همه قوانینی که نوشته می‌شود شامل تمام مردم است. نه، همه مردم در آن دخیل نیستند و ممکن است به یک گروهی خاص از مردم برگردد که طرح کودک همسری نیز اینگونه است.»

سلحشوری افزود: «ازدواج این کودک تلنگری است که امیدواریم به گوش همکاران ما در کمیسیون قضایی برسد و اعضای شورای نگهبان نیز شرایط نوجوانان و کودکان را ببینند. حداقل انتظار ما این است که توافقات حداقلی بتواند در این زمینه صورت بگیرد.»

وی درباره پیش‌بینی‌ها از موافقت اعضای کمیسیون قضایی مجلس برای موافقت با طرح افزایش سن ازدواج کودکان گفت: «آن زمان که این موضوع را شروع کرده بودیم، فضای بیرون با ما نبود ولی اکنون این فضا هم کمک ماست و فکر نمی‌کنم اعضای کمیسیون قضایی نیز اکنون موافق ازدواج کودکان باشند. به نظر می‌رسد اگر تعاملاتی هم با شورای نگهبان صورت بگیرد آنها نیز به این طرح کمک می‌کنند تا بتوانیم مانع ازدواج کودکان باشیم.»

۱۷ درصد ازدواج‌های کشور مربوط به دختران زیر ۱۸ سال است

این نماینده مجلس به آمارهای ازدواج کودکان اشاره کرد و گفت: «طبق آمارهایی که در اختیار داریم در سال گذشته 554 مورد ازدواج زیر 10 سال گزارش شده است و حدود 40 تا 70 هزار ازدواج بین سنین 10 تا 14 سال صورت گرفته است که آمار کمی نیست. در واقع 5.4 درصد ازدواج‌ها زیر 14 سال و 17 درصد ازدواج‌ها نیز زیر 18 سال است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار