آمادگی موقوفات استان همدان جهت اشتغال زایی و افزایش تولید

همدان (پانا) - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در جمع اصحاب رسانه وقف را سنتی حسنه بیان کرد که تنها منحصر به نظام اسلامی نیست و در دیگر کشورها نیز در قالب امور خیریه، ایجاد مراکز علمی و غیره صورت می گیرد.

کد مطلب: ۹۵۱۷۴۷
لینک کوتاه کپی شد
آمادگی موقوفات استان همدان جهت اشتغال زایی و افزایش تولید

حجت الاسلام رضا حاجی زین العابدینی با اشاره به این که پیامبر(ص) نخستین واقف در نظام اسلامی بودند و بعد از ایشان ائمه اطهار در این زمینه فعالیت داشتند، گفت: وجود تعداد زیاد موقوفه در استان همدان نشان دهنده توجه بسیار مردم به سنت حسنه وقف است همچنان که از سالیان گذشته واقفان نیک‌اندیش به وقف اموال خود برای نیازمندان پرداخته‌اند و از این عمل خیر بی‌نصیب نبوده‌اند.
او ادامه داد: موقوفات به دو دسته انتفاعی و منفعتی تقسیم می شوند که در موقوفات انتفاعی از عین موقوفه استفاده می شود اما در موقوفات منفعتی از درآمد موقوفه استفاده می شود.

حجت الاسلام زین‌العابدینی از ثبت یک‌هزار و ۹۳۱ مسجد، ۴۷۷ حسینیه و ۷۹۹ مورد سایر موقوفه در استان همدان خبر داد و در خصوص اختلاف آمار تعداد امامزادگان و بقاع متبرکه تشریح کرد: ممکن است در یک بقعه متبرکه چند امامزاده آرمیده باشند و تعداد بقعه و امامزاده در کشور متفاوت است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تعداد امامزادگان واجب التعظیم در استان همدان را ٢٢٣ عدد اعلام کرد و گفت: موقوفات استان ٤٩ هزار ملک است که در اصطلاح فقهی به آن ها رقبه می گویند که از این تعداد ٤٧ هزار رقبه درآمد زا هستند و اجرای نیات دارند.

حجت السلام حاجی‌ زین‌العابدینی با اشاره به این که بیشترین املاک وقفی در کشور متعلق به استان فارس با ١٢٠ هزار ملک موقوفه است، گفت: تهران، مازندران، اصفهان و خراسان رضوی در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

او با بیان این که همدان نیز در تعداد املاک وقفی جایگاه ویژه‌ای دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد املاکی که شناسایی و در سیستم ثبت شده‌اند ملایر رتبه اول استان را دارد که البته این رتبه بندی شامل مساحت و ارزش موقوفات نمی شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به این که ٧٩٩ نیت موقوفه در کشور شناسایی شده است، گفت: اغلب نیات موقوفات کشور مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با عزاداری سیدالشهدا است.
حاجی زین العابدینی تشریح کرد: در استان همدان ١٠٩ نیت از ٧٩٨ نیت موقوفه مرتبط با عزاداری سید و سالار شهیدان است.
او با بیان این که به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای طرح‌های موقوفه استان هستیم، ادامه داد: مجموعه موقوفات استان آمادگی سرمایه‌گذاری با اشخاص حقیقی و حقوقی را در راستای اشتغال زایی، افزایش تولید و اجرای نیات دارد.

امیرحسین مرادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار