موضوع نامه محرمانه حناچی به شورای شهر چه بود

تهران (پانا) - سخنگوی شورای شهر تهران، در خصوص نقش شهرداری در پیاده روی اربعین، ساختمان پلاسکو و بدهی های شهرداری و...، توضیحاتی ارائه داد.

کد مطلب: ۹۵۱۶۸۶
لینک کوتاه کپی شد
موضوع نامه محرمانه حناچی  به شورای شهر چه بود

علی اعطا در نشست خبری که روز سه شنبه در سالن شیبانی ساختمان شورای شهر تهران برگزار شد، در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت مجسمه دزدیده‌شده قیصر امین‌پور افزود: در شهرداری تهران مجموعه‌ای به نام یگان حفاظت وجود دارد که مأموریت‌هایشان از طرف ستاد کل به آنها ابلاغ می‌شود و یکی از مأموریت‌ها حفاظت از اموال منقول و غیرمنقول شهرداری است، اما اموالی که در فضای شهری وجود دارند محافظت‌شان بر عهده یگان حفاظت شهرداری نیست.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مدت‌ها شاهد سرقت سریالی مجسمه‌ها در شهر نبودیم احساس نمی‌شود این روند مجدداً به جریان افتاده و ادامه‌دار باشد.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه اخیراً سازمان زیباسازی شهر تهران با پلیس آگاهی جلسه‌ای را در این باره برگزار کرده است، تصریح کرد: همچنین در شورای شهر طرحی تحت عنوان «حریم آثار هنری» تقدیم هیأت رئیسه شده است. در این طرح، مشخصاً به بحث سرقت پرداخته نشده، اما به شیوه‌ای یک نوع حفاظت به شکل نرم است که بر اساس آن می‌توانیم برای حفاظت از آثار هنری از دوربین بهره ببریم تا کنترل دقیق‌تری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه این طرح در کمیسیون مشترک حقوقی، شهرسازی، فرهنگی و اجتماعی تهیه و هم‌اکنون به هیأت رئیسه تقدیم شده است، گفت: در همین باره روز گذشته تماسی با معاون جتماعی پلیس تهران برقرار کردم و این نشان می‌داد که این موضوع در پلیس هم در دست پیگیری است تا به سرنخ‌هایی دست پیدا کنند. همچنین پیشنهاد شده است در جلسه‌ای با حضور یگان حفاظت و پلیس و واحدهای مرتبط در شهرداری تهران بحث مجسمه‌ها با جدیت بیشتر در دستور کار قرار گیرد و پیشنهادهایی برای پیگیری این موضوع مدنظر است.

اعطا در پاسخ به سؤال دیگری درباره آخرین وضع احداث ساختمان پلاسکو عنوان کرد: برای ساخت یک ساختمان باید حتماً از شهرداری پروانه دریافت شود و این موضوع شامل حال پلاسکو هم می‌شود. همچنین وقتی تصمیم بر ساختن ساختمانی وجود دارد باید مشخص شود که چه نوع کاربری برای آن در نظر گرفته شده البته در طراحی ساختمان، طراح و مهندس ناظر باید مسئولیت‌های مربوط به ساخت ساختمان را بپذیرند. با کمی تسامح می‌توان گفت در منطقه فعلی که قبلاً ساختمان پلاسکو وجود داشت گودی وجود دارد و شهرداری با ضریب صفر - صفر اجازه ساخت‌وساز در این قسمت را ارائه کرده است.

وی ادامه داد: در قسمت شمالی ساختمان، همچنان کسبه نارضایتی‌هایی را اعلام کرده‌اند. اما در این زمینه باید مدیریت ذی‌نفعان صورت گیرد و هرچه سریع‌تر نقشه‌های نهایی و توافقات اعلام شود.

به گفته سخنگوی شورای شهر تهران برای ساختمانی که قرار است به جای پلاسکو ساخته شود باید ۴۰۰ واحد پارکینگ هم تأمین شود و بر اساس توافقات پیشین یک طبقه از ساختمان به فضایی برای گرامیداشت یاد شهدای آتش‌نشان پلاسکو در نظر گرفته شود.

اعطا در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین سند ارائه شده در مورد میزان بدهی‌های شهرداری تهران توضیح داد: آقای حناچی در خرداد ۹۸، نامه محرمانه‌ای را به شورای شهر تهران ارسال کرد که لیست بدهی‌های شهرداری تهران را نشان می‌داد. این نامه طبقه‌بندی محرمانه دارد به همین دلیل امکان آن را ندارم که اطلاعات ریز نامه را اعلام کنم. اما صرفاً به یک آیتم اشاره می‌کنم و آن میزان دیون و تعهدات بانکی و اوراق مشارکت‌هاست. مدیران شهری در دوره پیشین مدعی شده‌اند که ۱۶ هزار میلیارد تومان بدهی دارند. این در حالی است که دیون و تعهدات بانک‌ها و اوراق مشارکت تا آن مقطعی که در دفاتر حساب ثبت شده است و قطعی تلقی می‌شود، ۲۹۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی اضافه کرد: اگر معاونت مالی و دکتر حناچی مناسب بدانند توضیحات بیشتری در این باره ارائه خواهم کرد. اگرچه وضع مالی شهرداری را همه می‌دانند اما علی‌رغم مشکلات موجود، شهرداری تلاش می‌کند تا در فضایی آرام و به دور از فضای سیاسی به شهروندان خدمات ارائه دهد و از وارد شدن به جدال رسانه‌ای پرهیز کند. شورا نیز در این زمینه شهرداری را حمایت خواهد کرد. همچنین میزان بدهی اعلام شده از بانک‌ها هم قابل استعلام است.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سؤال دیگری درباره وارد شدن اطلاعات نادرست به سامانه شفافیت شهرداری تهران عنوان کرد: سامانه شفافیت راه‌اندازی شد تا به صورت تدریجی و گام به گام مجموعه‌ اطلاعات شهرداری تهران در دسترسی عموم قرار گیرد. در این میان، ممکن است برخی از اطلاعات نادرست باشند اما نباید این نادرست بودن اطلاعات از حدی بالاتر رود.

اعطا ادامه داد: شورای شهر، شهرداری را ملزم کرد تا این سامانه را تشکیل دهد و اگر این سامانه تشکیل نمی‌شد به طور حتم خطاها مشخص نبود. شهرداری ملزم شده تا اطلاعات را برای نظارت همگانی به معرض نمایش بگذارد تا رسانه‌ها، مردم و تشکل‌های مدنی، اطلاعات را مشاهده کنند و درباره آن نظر دهند.

وی تأکید کرد: شورا این امکان را ندارد که اطلاعات مربوط به ۶۸ هزار نیرو را مورد بررسی قرار دهد. اما رسانه‌ها و مردم تحت نظارت همگانی می‌توانند این اقدام را انجام دهند. همچنین معاونت منابع انسانی باید به گونه‌ای عمل کند تا اطلاعات، با صحت و دقت در سامانه ثبت شود. همین‌طور این رویه که اطلاعات در سامانه شفافیت به صورت گزینشی منتشر شود اقدام صحیحی نیست.

در ادامه این نشست، اعطا ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت امام حسین (ع) و اشاره به نسبتی که شهر با ایام محرم برقرار می‌کند، گفت: از دیرباز شهرهای ایرانی و اسلامی یک نسبت معناداری با آیین‌ها داشتند و بخش قابل توجهی از فضاهای شهری متناسب با آیین‌ها شکل گرفته است. به عبارتی می توان گفت محله‌ها که هسته‌های اصلی شهر در طول تاریخ بوده‌اند مرکز برگزاری آیین‌ها هم بوده اند. امروز در شهرهایی که بافت مدرن پیدا کرده بخشی از این ساختار از بین رفته و بخشی همچنان وجود دارد. احیای آن ها همواره در دستور کار بوده است.

وی ادامه داد: باتوجه به مستندات تاریخی و گزارش‌های موجود در سفرنامه‌ها، آیین عاشورا در چند سده اخیر به عنوان یک آیین اصلی و شکل دهنده بخش عمده‌ای از مناسک در نظر گرفته شده است. آیین عاشورا بازنمایی یک رویداد مهم تاریخی بوده و به موازات برگزاری این تاریخ در حوزه فرهنگ، هنر و ادبیات در تمام طول این سال‌ها صاحب گنجینه‌ای درخشان شده‌ایم که بخشی از تمدن و فرهنگ ما شده و جلوه‌های آن را امروزه شاهد هستیم.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه آنچه امروز در بستر شهر تحت عنوان توسعه فضاهای عمومی دنبال می‌شود بستری برای اینگونه رویدادها است، تصریح کرد: زمانی که قرار است برای آیین‌ها و مناسک بستری مناسب فراهم شود باید به تاریخ نگاه کنیم تا بدانیم که شهرها تا پیش از آن چه نوع فضایی را عرضه می‌کردند تا در همان راستا قدم برداریم.

اعطا با تأکید بر اینکه شهر و آیین های عاشورایی یک نسبت تام با هم دارند، گفت: در این ایام به روال سال‌های گذشته شهرداری اقداماتی را در رابطه با ماه محرم انجام داده است. امروز جلسه‌ای در این خصوص در شورا برگزار شد. در این جلسه کمیسیون فرهنگی و ‌محیط زیست با دو معاون شهردار تهران و سازمان بهشت زهرا (س)، سازمان بازرسی، حراست و شهرداران مناطق ۶،۵،۱۳ و ۴ حضور داشتند و موضوع این جلسه پیاده روی اربعین و فعالیت‌هایی که شهرداری باید در این حوزه انجام دهد، بود.

سخنگوی شورای شهر با اشاره به اینکه چهار نقطه شلمچه، چذابه، مهران و مرز خسروی مسئولیت مبادی خروج از کشور را خواهند داشت، عنوان کرد: رییس ستاد مرکزی اربعین وزیر کشور است و انجام عمده خدمات شهری با شهرداری تهران است. در شهرداری تهران با حکمی مسئولیت این کمیته به معاون خدمات شهری سپرده شده است.

اعطا ادامه داد: در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بودجه ۵ میلیارد تومان تصویب شده اما بیشتر از این مبلغ هزینه شده و صرفه جویی وجود نداشته است. در دو سالی که شورای پنجم بودجه را تصویب کرده این عدد به ده میلیارد تومان رسیده و ضمن افزایش صد درصدی این بودجه در سال ۹۷ و ۹۸ صرفه جویی جدی هم مطرح بوده است. کارمندان شهرداری همه به صورت داوطلبانه در بحث خدمات شهری حضور پیدا خواهند کرد و حق ماموریتی پرداخت نخواهد شد. شهرداری به صورت جدی در این خصوص فعال است.

در ادامه این نشست سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص وضعیت ساماندهی دست فروشان و فیلمی که اخیراً در فضای مجازی منتشر شده و در آن نفر نخست آزمون کارشناسی ارشد نیز به دستفروشی مشغول است، گفت: بهمن ماه سال گذشته شهرداری مصوبه‌ای در خصوص ساماندهی مشاغل بی کانون داشت که به شورای شهر نیز ابلاغ شد اما شهرداری برای عمل به این مصوبه دیر اقدام کرد و آن طور که انتظار می‌رفت بر اساس این مصوبه ساماندهی در خصوص این نوع مشاغل انجام نشد.

اعطا تاکید کرد: اینکه در چه مکانی، چه زمانی و توسط چه کسانی دستفروشی انجام شود باید در ساماندهی مورد توجه قرار گیرد که شهرداری در این رابطه دیر وارد عمل شد.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به گفگوهایی که اخیراً مدیریت شهری با دستفروشان مترو انجام داد، گفت: این اقدام که صحبت‌ها و نظر دستفروشان از سوی مدیریت شهری شنیده شود پسندیده است اما از نظر حوزه نظریه پردازی هم وارد عمل بشویم.

وی ادامه داد: به طور مثال مترو استانداردهای ایمنی دارد که ممکن است تجمع بیش از اندازه در مکانی این استانداردهای ویژه را دچار مشکل کند و این مکان برای مسافران آسیب پذیر شود. امیدواریم همانطور که همکارانمان در حوزه نظری اقدامات خوبی را انجام داده‌اند راهکارهای عملیاتی نیز پیش بینی شود.

اعطا در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص سرانجام حسابرسی‌ها و ۱۲ پرنده‌ای که از سوی محمدعلی نجفی شهردار وقت تهران مطرح شده بود، گفت: این پرونده‌ها از سوی شهردار وقت به شورا ارائه نشده بود بنابراین ما هم از جزئیات آن اطلاعی نداریم. در خصوص نتیجه تحقیق و تفحص‌ها و نتایج حسابرسی‌ها اگر تخلفی محر ز شود به دستگاه قضایی ارسال خواهد شد همانطور که در گزارش حسابرسی سال ۹۳ مواردی مطرح بود که این تخلفات محرز شده به دستگاه قضا ارسال می‌شود.

وی در خصوص اینکه چرا باید بر روی میزان بدهی‌های شهرداری مهر محرمانه بخورد و شاخص‌های محرمانه بودن اطلاعات چیست و چرا تا پیش از آقای حناچی بدهی‌های شهرداری از سوی شهرداران محرمانه اعلام نشده بود، افزود: اطلاعات محرمانه به دو شکل شکلی و محتوایی است. بر اساس مجموعه دستورالعمل‌ها در حوزه‌های مختلف مکاتباتی که از سوی مرجع ارسال کننده مهر محرمانه خورده باشد و به آن قید محرمانه بزنند محرمانه محسوب می‌شود. این موضوع کمتر در شورا وجود دارد و تنها جلسه‌ای که در شورا محرمانه بود بررسی نامه‌هایی بود که از سوی یک نهاد نظارتی به شورا ارسال شده بود و قید محرمانه بودن داشت. بنابراین شورا به ندرت پیش می‌آید به شورا مکاتبات محرمانه‌ای داشته باشد.

وی در خصوص اینکه چرا بدهی‌های شهرداری مهر محرمانه خورده است گفت: من دلیل این موضوع را ندارم. این اطلاعات، اطلاعات ویژه ای هم نیست و شاید دلیل آنکه این اطلاعات به جدال رسانه‌ای تبدیل نشود و شورا و شهرداری درگیر دعواهای رسانه‌ای نشوند تشخیص داده شده که این نکات محرمانه باشد.

اعطا در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اقدامات مدیریت شهری پس از واکنش‌هایی که به موضوع سگ کشی توسط پیمانکاران شهرداری انجام شده بود، افزود: ۴ جلسه ویژه در این خصوص تشکیل شد. نخست جلسه‌ای که شهردار تهران با فعالان و متخصصین این حوزه برگزار کرد و رئیس شورای شهر نیز در آن حضور داشت. جلسه‌ای که ستاد هماهنگی سمن‌ها با حضور برخی از اعضای و فعالان حقوق حیوانات برگزار کرد و جلسه‌ای که در کمیسیون حقوقی شورا برگزار شد و در نهایت جلسه‌ای که اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری با حضور سمن‌ها، متخصصان برگزار کرد و در آن به این نتیجه رسیدند که نظارت بر عملکرد پیمانکاران توسط اداره کل محیط زیست و توسع پایدار شهرداری تهران انجام شود. طی دو هفته آینده دستورالعملی در خصوص چگونگی نظارت بر کار پیمانکاران تهیه خواهد شد. همچنین شکایتی در دادسرا از سوی شرکت ساماندهی تهیه شده که از سوی نهادهای قضایی نیز این موضوع پیگیری شود.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص تغییر مدیریت بحران از شهرداری تهران به وزارت کشور که اخیراً در مجلس به تصویب رسیده است نیز گفت: هفته گذشته، مجلس این لایحه دولت را تصویب کرده است که پس از تایید در شورای نگهبان و طی روند قانونی ابلاغ خواهد شد. براساس این مصوبه مسئولیت ریاست خطاب ستاد مدیریت بحران وزیر کشور خواهد بود دلیل آن نیز ان است که در زمان بحران دستگاه‌های مختلفی مسئولیت دارند که همه آنها زیر نظر شهرداری تهران فعالیت نمی‌کنند. پیش از این نیز چالش‌هایی در همین رابطه وجود داشته است. بنابراین از همین منظور و برای استفاده از امکانات ظرفیت‌ها در زمان‌های بحران، ریاست مدیریت بحران در تهران برعهده وزیر کشور قرار گرفته تا هماهنگ ها به درستی انجام شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه چرا شهرداری تهران در زمان پیاده روی اربعین تنها در یکی از مرزها متمرکز نمی‌شود و به شهروندان تهرانی خدمت رسانی می‌کند. گفت: پیاده روی اربعین یک امر ملی است که شهرداری تهران نیز تکالیفی در این رابطه دارد و نمی‌توان در این موضوع تنها به تهران توجه کرد هر چند بر اساس آمار، حضور شهروندان تهرانی در پیاده روی اربعین قابل توجه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار