مسعود شکوهی: فعالیت‌های تربیتی برای ما اولویت دارد

برای رفع چالش‌های پیش روی موضوع مشارکت معلمان در فعالیت‌های پرورشی کمک فکری شود

تهران (پانا) - مدیرکل مشاوره، امور تربیتی و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی بر اولویت داشتن فعالیت‌های تربیتی تاکید کرد.

کد مطلب: ۹۵۱۶۲۵
لینک کوتاه کپی شد
مسعود شکوهی: فعالیت‌های تربیتی برای ما اولویت دارد

کارگروه تخصصی مشارکت معلمان در فعالیت‌های پرورشی صبح امروز با حضور مسعود شکوهی، مدیرکل مشاوره، امور تربیتی و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی در سالن جلسات معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش برگزار شد.

مسعود شکوهی در این جلسه گفت: «ما در این موضوع هم کار تربیتی و هم فعالیت تربیتی را دنبال می‌کنیم. اینکه گفته سند تحول بنیادین چطور اجرایی شود، مهم است.»

او ادامه داد: «این موضوع برای ما در اولویت است. باید راهکاری پیدا کنیم تا کسری نیروهای ما جبران شود. از این منظر می‌توان از مشارکت معلمان استفاده کنیم.»

شکوهی به فعالیت امور تربیتی در مدرسه اشاره کرد و خواستار کمک فکری برای رفع چالش‌های پیش روی موضوع مشارکت معلمان در فعالیت‌های پرورشی شد.

برای تبیین مشارکت معلمان در فعالیت‌های پرورشی با چالش‌هایی مواجه هستیم

سیدعبدالله محبی، دبیر این کارگروه نیز در این جلسه گفت: «برای تبیین مشارکت معلمان در فعالیت‌های پرورشی با چالش‌هایی مواجه هستیم؛ یکی از این چالش‌ها این است که بسیاری از مدیران تعلیم و تربیت براین باور هستند که این موضوع در سند تحول بنیادین بسیار فراتر از وظایف یک معاونت دیده شده است.»

او افزود: «به‌ لحاظ ارزش و ماهیت موضوع با وجود تمام چالش‌ها دو راهکار وجود دارد که اولین راهکار استفاده و احیای ظرفیت‌های حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی است.»

در این جلسه هریک از اعضا به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود برای بحث مشارکت معلمان در فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی پرداختند.

سند تحول بنیادین رویکرد فرهنگی تربیتی دارد

نماینده معاونت حقوقی آموزش و پرورش در ادامه جلسه گفت: «کار معلم تربیتی است و مشارکت او در کارهایش اتفاق می‌افتد لذا باید در کنار وظایف خود کار تربیتی کند.»

او افزود: «سند تحول بنیادین رویکرد فرهنگی تربیتی دارد باید با سازوکارهای پیش بینی شده درباره این موضوع تصمیم‌گیری کنیم چراکه تربیت باید اولویت آموزش و پرورش باشد و نگاه‌ها از حالت جزیره‌ای به تربیت خارج شود.»

او به ۱۱ حوزه یادگیری اشاره کرد و گفت: «اینکه معلم با رویکرد تربیتی وارد کلاس شود وظیفه معاونت پرورشی و فرهنگی است.»

داشتن برنامه‌های تربیتی برای ما اهمیت دارد

مجتبی جعفریان رئیس اداره برنامه‌ریزی امور تربیتی، هم درباره به کارگیری معلمان اشاره کرد و گفت: «در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری برای آموزش و پرورش تربیت و تامین نیروی انسانی توانمند و واجد شرایط برای تحقق اهداف و برنامه‌های پرورشی و فرهنگی را داریم.»

او ادامه داد: «در راهکارهای سند تحول بنیادین نیز تقویت شایستگی‌های اعتقادی، اخلاقی و حرفه ای معلمان، تحکیم نقش الگویی و فراهم کردن سازوکارهای اجرایی تاکید شده است.»

جعفریان در ادامه گفت: «داشتن برنامه‌های تربیتی و حضور و مشارکت معلمان در فعالیت‌های پرورشی مدارس برای ما بسیار حائز اهمیت است.»

درباره به کارگیری معلمان تدابیری اتخاذ شود

ناصر سلیمان‌زاده، معاون برنامه‌ریزی نیروی انسانی اداره کل تشکیلات و امور اداری وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: «درباره به کارگیری معلمان باید تدابیری اتخاذ شود با وجود کمبود نیروی انسانی باید با امکانات و شرایط موجود، اقدامات مثبتی انجام دهیم.»

او در ادامه صحبت‌هایش افزود: با تبیین یک نقشه راه می‌توان این اقدامات را موثرتر کرد.

باید محدوده مشارکت معلمان را در امر تربیت مشخص کنیم

سیدرضا سیدتقی‌زاده، نماینده دفتر حقوقی و حمایت قضایی، در ادامه این جلسه تاکید کرد: «باید محدوده مشارکت معلمان را در امر تربیت مشخص کنیم که این مشارکت باید در امور تخصصی یا غیرتخصصی در بحث ساعات آموزشی یا خارج ساعات آموزشی باشد.»

او افزود: «در برنامه ششم آمده که تمام فعالیت‌ها باید مطابق با سند باشد این موضوع یک تکلیف است. تمام بندهای سند تحول بنیادین متکی به فصل ۸ است که وزارت آموزش و پرورش باید با آن توجه کند.»

رویکرد اجرای برنامه درسی را مورد تاکید قرار دهیم

کاظمی، نماینده اداره کل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیز در این جلسه به برنامه درسی اشاره کرد و گفت: «در برنامه درسی ملی آمده که برای تهیه هر محتوا ۵ عنصر و ۴ عرصه دیده شود.»

او گفت: «رویکرد اجرای برنامه درسی را مورد تاکید قرار دهیم که علاوه‌بر بحث آموزش به بحث پرورشی و تربیتی توجه کنیم. شاید یکی از کلیدی‌ترین بحث‌هایی که معاونت پرورشی و فرهنگی می‌تواند دنبال کند مشارکت معلمان در فعالیت‌ها است.»

نماینده اداره کل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در پایان شاکله برنامه درسی را تربیت دانست.

شاخص‌های ارزیابی عملکرد عوامل دخیل در امر تربیتی مورد توجه قرار گیرد

اسماعیل بحری‌زاده، مشاور معاون وزیر نیز در ادامه گفت: «ما به‌دنبال تحکیم نقش مدیران و معلمان در مدارس هستیم. موانع تحقق این موضوع را بررسی کنیم زیرا شاخص‌های معلمان برای رفتار دانش‌آموزان جهت دهنده است.»

بحری‌زاده گفت: «باید شاخص‌های ارزیابی عملکرد معلم، مدیر، مربی و عوامل دخیل در امر تربیتی را با نگاه جامعی مورد توجه قرار دهیم و یک رابطه برد برد بین معلمان، اولیا، مربیان و دانش‌‌آموزان تعیین کنیم.»

فعالیت‌های پرورشی با مشارکت معلمان عملیاتی شود

ناصر جعفری، نماینده دفتر آموزش متوسطه اول نیز در ادامه گفت: «برای اجرای برنامه درسی رویکرد حداقلی را مورد هدف قرار دهیم. فلسفه فعالیت‌ها و برنامه‌ها رویکرد تربیتی باید داشته باشد.»

او ادامه داد: «فعالیت‌های پرورشی که در برنامه درسی دیده نشده باید با مشارکت معلمان عملیاتی شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار