موافقان گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش چه گفتند

بنایی: زبان برنامه‌ریزی دولت و کشور را می‌شناسد/ذوالقدر: حاجی‌ میرزایی معلمی واقعی است و قدرت‌طلب نیست

تهران (پانا) - موافقان محسن حاجی میرزایی، گزینه پیشنهادی دولت دوازدهم برای وزارت آموزش و پرورش صبح امروز در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی، با یادآوری برنامه‌های او در حوزه‌های مختلف برای دیگر نمایندگان، از حاجی‌میرزایی حمایت کردند.

کد مطلب: ۹۵۱۵۶۵
لینک کوتاه کپی شد
موافقان گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش چه گفتند

حمید بنایی، نماینده گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی، به عنوان اولین موافق در دفاع از وزیر پیشنهادی گفت: «در روزهای گذشته در کمیسیون و فراکسیون‌‌های مختلف صحبت‌ها انجام شد و برنامه‌های خوبی از سوی آقای حاجی میرزایی ارائه شد. همه ما می‌دانیم که آموزش و پرورش در جایگاه بالایی قرار دارد. از ایشان خواستیم آموزش و پرورش را درگیر کارهای حزبی و سیاسی نکند.»

او خطاب به نمایندگان گفت: «مگر قبلا نگفتیم که اراده‌‌ای بر حل مشکلات فرهنگیان وجود ندارد؟ مگر نگفتیم که کسی باید از بدنه دولت بیاید؟ در هیچ کجای دنیا این مقدار تنوع مدارس نداریم، ایشان در این زمینه برنامه دارند، حذف تنوع مدارس از برنامه‌های ایشان است. آقای حاجی میرزایی گفت که مدرسه باید دو نوع باشد دولتی و غیردولتی.»

نماینده گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی افزود: «اجرای سند تحول بنیادین، ساماندهی نیروی انسانی، اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان، پرهیز از سیاسی‌‌کاری در آموزش و پرورش همه از برنامه‌هایی است که آقای حاجی میرزایی برای اجرای آن‌ها قول داده‌اند. ایشان قول داده‌اند که در زمینه ساماندهی نیروهای حق‌التدریس و نیروهای خدماتی اقدام خواهد کرد.»

بنایی ادامه داد: «ایشان بر حمایت از دانشگاه فرهنگیان تاکید دارند، گفتند که آسیب‌های اجتماعی در مدارس جدی می‌گیرند. قول دادند برای ارتقای منزلت و شان معلمان مدارس خارج از کشور بکوشند. ایشان صادق، پاک‌دست و اهل تلاش هستند. آقای حاجی میرزایی به جایگاه زنان اذعان دارند و گفتند باید حفظ شود. آقای حاجی میرزایی به خدمت کردن به مردم عشق می‌ورزد، تحول‌خواه هستند، قدرت‌طلب نیستند. او شایسته‌سالاری و استفاده از همه استعدادها را قبول دارند. او زبان برنامه‌ریزی دولت و کشور را می‌شناسد و سال‌ها در جلسات ملی و بین‌المللی بوده است. او یک معلم واقعی است و مشقت‌های معلمان را حس کرده و سال‌ها با آن زندگی کرده است.»

حمید بنایی در ادامه گفت: «بهبود کارایی مدیریت که خیلی مهم است در صدر برنامه‌های آقای حاجی میرزایی قرار دارد. او عقیده دارد که واگذاری اختیارات به مدارس باعث افزایش مشارکت دانش‌آموزان، خانواده‌ها و نهادهای اجتماعی در امر مدرسه و تحقق مدرسه‌محوری می‌شود. توجه به اقتصاد آموزش و پرورش، شفاف‌سازی نظام پرداخت‌ها، استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در اجتماع به نفع معیشت معلمان و منزلت آن‌ها در راس برنامه‌های ایشان است. اجرای سند تحول بنیادین به دلیل روحیه تحول‌خواهی و بدون برخورد گروهی و حزبی از برنامه‌های خاص ایشان خواهد بود.»

حاجی‌میرزایی از نیروهای توانمند و معلمی واقعی است

در ادامه سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، در دفاع از محسن حاجی‌میرزایی گفت: «حاجی‌میرزایی فردی با سابقه زیاد در دولت و از نیروهای توانمند و معلمی واقعی است. او قدرت‌طلب نیست، در جایگاه خوب ایشان شکی نیست.»

ذوالقدر یه برنامه‌های گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: «او برنامه‌های مختلفی چون توسعه فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی، ارتقای سلامت و ایمنی و بهداشت دانش‌آموزان، اشاعه فرهنگ اقامه نماز، اردوهای دانش‌آموزی و ... را در پیش گرفته است. بازمهندسی برنامه درسی، اصلاح نظام و بهسازی منابع انسانی، اصلاح نظام پرداخت‌ها، بازآموزی معلمان از طریق توسعه شبکه دانش و استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی و اهمیت به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی به عنوان یک رویکرد تکمیلی مورد نظر ایشان است.»

این نماینده مجلس ادامه داد: «هرچند که انتظاراتمان برای معرفی وزیر زن محقق نشد اما انتظار داریم که وزیر، دفتر امور زنان را با توجه به اینکه 60 درصد نیروهای آموزش و پرورش زن هستند، احیا کند. انتظار داریم با رشد قارچ‌گونه آموزشگاه‌های آزاد مقابله کند و نیز با کنکورگرایی، به وضعیت ورزش دانش‌آموزی به ویژه دختران رسیدگی شود و درباره نیروهای حق‌التدریس و سوادآموزان و خدماتی‌ها تعیین تکلیف و طرح رتبه‌بندی معلمان اجرا شود. تاکید می‌کنم معلم با هر عنوان که به کلاس درس می‌رود باید آرامش، رضایت و امنیت شغلی داشته باشد تا بتواند دانش‌آموزان را تربیت کند.»

برنامه وزیر پیشنهادی می‌تواند راه‌گشای مشکلات قبلی باشد

همچنین در ادامه محمدرضا منصوری، نماینده شهرستان‌های ساوه و زرندیه گفت: «امروز تصمیم‌گیری مهمی درباره مهمترین وزارت‌خانه داریم؛ وزارت‌خانه‌ای که آینده مملکت در دستان آن است. 12 سال طول می‌کشد که برنامه‌های این وزارت‌خانه به ثمر بنشیند. تصمیم‌گیری‌های قبلی ما در این وزارت‌خانه مربوطه به 40 سال پیش است و برنامه‌هایی که وزیر پیشنهادی داده است می‌تواند راهگشای مشکلات قبلی‌مان باشد.»

منصوری ادامه داد: «برنامه‌های وزیر محترم و توجه به تکنولوژی و آموزش‌های نوین می‌تواند راهگشا باشد. نظام آموزشی ما همچون 50 سال گذشته فارغ‌التحصیلانی به جامعه می‌دهد که توانایی کارافررینی ندارند. همان‌طور که وزیر برنامه‌های پیش‌دبستانی و دبستانی را مدنظر قرار داده است چه اشکال دارد که ما از دوره ابتدایی برای مثال کار تدوین فرش را شروع کنیم و دانش‌آموز 12 سال درس تخصصی فرش را بخواند تا در نهایت کارآفرینی کند.»

نماینده شهرستان‌های ساوه و زرندیه افزود: «آقای وزیر پیشنهادی بیشتر اهتمام خود را به بحث‌های مهارتی قرار داده است تا جوانی که در آموزش و پرورش تحصیل کرده است بتواند مهارتی یاد بگیرد. یک آشپز از یک دکتر که مدرک گرفته و آن را گوشه خانه گذاشته، بهتر است. ما بیش از 100 هزار دکتر بیکار در خانه‌هایمان داریم. نگاه و نگرش تخصصی ایشان می‌تواند راهگشای برنامه‌های بلندمدت باشد.»

او به برنامه‌های کوتاه‌مدت هم اشاره کرد و افزود: «اما در کوتاه‌مدت معیشت فرهنگیان مهم است. اگر معلمان و دیگران و همه مردم ما می‌خواهند خوب زندگی کنند باید صادرات و تولید داشته باشیم. زمانی نفت صادر می‌کردیم ولی بالاخره نفت تمام می‌شود. آقای حاجی میرزایی با ارتباطات خوبی که دارند می‌تواند مشکلات فرهنگیان را که در شرایط سختی زندگی می‌کنند، حل کند.»

منصوری بر لزوم تغییر نگاه در آموزش‌وپرورش تاکید کرد و گفت: «از وزیر محترم تقاضا می‌کنیم لایحه‌ای را به مجلس بیاورد که انقلاب و دگرگونی در آموزش و پرورش ایجاد کند. علمکرد و برنامه و گذشته ایشان بسیار موفق بوده است. وقتی که وزیری بیش از 95 درصد بودجه‌اش صرف هزینه، دستمزد و حقوق می‌شود، نمی‌توانیم انتظار زیادی داشته باشیم. ماه شهریور است و نزدیک مهر هستیم و نباید این وزارت‌خانه مهم که سرنوشت مردم در دست آن است معطل بماند.»

حاجی میرزایی می‌تواند در مدت باقی‌مانده سنگ بنای تحولات مهمی را بگذارند

محمدحسین فرهنگی نیز به عنوان موافق بعدی در دفاع از گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش گفت: «بنده با آقای حاجی‌میزایی از روزهای اول انقلاب آشنایی دارم، ایشان در تبریز مسولیت نهضت و چند مسئولیت مربوط به انقلاب اسلامی را بر عهده داشتند. بنده شاهد تلاش ارزشمند ایشان در اعمال نظرات انقلابی در این مسئولیت‌ها بودم؛ حتی یک بار شهید محراب شهید مدنی در خطبه‌های نماز جمعه از ایشان قدردانی کردند و شنیدم که در جلسات خصوصی برای ایشان احترام خاصی قائل بودند.»

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با یادآوری انواع مدیریت‌ها افزود: «در آموزش و پرورش شاهد وزرایی بودیم که سال‌ها تحول زیادی نتوانستند ایجاد کنند. اما آقای حاجی میرزایی با داشتن مهارت‌های ادراکی بالا و ارزشمندشان می‌تواند در مدت باقی‌مانده سنگ بنای تحولات مهمی را بگذارند. تاکید ایشان بر اجرای سند تحول بنیادین است که جزو درخواست اکثریت نمایندگان از ایشان است. آنچه مهم است تعیین تکلیف این سازمان مهم است و مهمتر سپردن آن به دست حاجی‌میرزایی است که شایستگی‌های یک مدیر سطح بالای برای این دستگاه را دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار