توضیحات ذوالفقاری درباره آخرین وضعیت مرز خسروی

تهران (پانا) - رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به اینکه توافق کتبی میان وزرای کشور ایران و عراق برای بازگشایی مرز خسروی انجام شده است، گفت: تا زمانی که طرف عراق رسما بازگشایی مرز خسروی را اعلام کند، امکان تردد زائران از این مرز وجود نخواهد داشت. در حال حاضر فقط تردد کالا از این مرز انجام می شود.

کد مطلب: ۹۵۱۴۷۱
لینک کوتاه کپی شد
توضیحات ذوالفقاری درباره آخرین وضعیت مرز خسروی

به گزارش ایسنا، حسین ذوالفقاری در حاشیه جلسه ستاد مرکزی اربعین اظهار کرد: با لغو روادید برای ورود به عراق و ایجاد تسهیلات بیشتر برای زائران، برآورد ما این است که تعداد بیشتری در مراسم اربعین شرکت می‌کنند و بر اساس شرایط جدید، پیش‌بینی‌های متفاوت‌تری از سال‌های گذشته هم برای اسکان و حمل و نقل زوار داریم. مسئولیت اصلی ما در داخل خاک ایران بوده و خدمات ما در عراق در واقع کمک به دولت و ملت عراق است.

وی با اشاره به اینکه از استان همدان پیش‌بینی کرده‌ایم که همه ظرفیت‌هایی که وجود دارد چه در بخش‌های عمومی و چه بخش‌های خصوصی سازماندهی گردد ، افزود:اگر لازم باشد و در صورتی که حمل و نقل با کندی انجام شود، برای اسکان مردم از حسینیه‌ها و سالن‌های استان‌های عقبه و مرزی استفاده می کنیم و اگر لازم شد از مساجد هم استفاده خواهیم کرد.

ذوالفقاری همچنین درباره دلایل ایجاد مشکل در حوزه حمل و نقل زائران گفت: ما ظرفیت مشخصی برای حمل و نقل عمومی در داخل کشور داریم. حدود 14 هزار اتوبوس بین شهری در کشور داریم که 11 هزار و 800 دستگاه فعال هستند. در زمان اربعین حدود 8 هزار تا 8 هزار و پانصد دستگاه برای حمل و نقل زائران اختصاص داده می‌شود البته در داخل کشور هم به اتوبوس برای حمل و نقل مردم نیاز است بنابراین کسی نمی‌تواند معجزه کند.

وی ادامه داد: امسال رام‌های قطار بیشتری در کرمانشاه و خوزستان مورد استفاده قرار می‌گیرد و حمل و نقل هوایی نیز مانند سال‌های گذشته است. اینکه تاکید می‌کنیم که زائران سفر خود را مدیریت کنند به این دلیل است که ظرفیت حمل و نقل محدود است.

ذوالفقاری با بیان اینکه ما با سیستم جی‌پی‌اس می‌دانیم چه تعداد اتوبوس در حال تردد هستند، اظهارکرد: اما وقتی ظرفیت بیشتری نیست و مردم هم بعد از اربعین بدون محاسبه وارد مرزها می‌شوند، در مقاطعی ظرفیت حمل و نقل با تعداد مسافر تطبیق ندارد. ما در این شرایط پیش‌بینی کردیم تا مردم در شهرهای مرزی اسکان داشته باشند البته سابقه نشان می‌دهد که مردم حاضر نیستند در مراکزی که ما در مهران پیش‌بینی کردیم اسکان داشته باشند و چندساعتی استراحت کنند و تعداد کمی از این استقبال کردند. ما با صراحت به مردم این ظرفیت را می‌گوییم و مردم و زوار نیز در رفت و برگشت همکاری کنند تا بتوانیم سفر را توزیع کنیم که مشکلی پیش نیاید.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی درباره زمان اختصاص ارز به زائران گفت: تا این لحظه هیچ تصمیمی نهایی نشده است، زیرا بحث‌های تخصصی و روش‌هایی در این زمینه داریم اما سال گذشته هم اعلام کردیم که موافق پرداخت ارز در عراق نیستنیم و اگر لازم باشد و امکانی برای بانک مرکزی باشد، پیشنهاد کردیم که ارز در داخل ایران تهیه شود. تاکید می‌کنیم مردم در این سفر پول همراه داشته باشند و حتی اگر وقتی در داخل عراق کار صرافی اتفاق بیفتد لازم است که مردم پول همراه داشته باشند.

ذوالفقاری همچنین خاطر نشان کرد: خدمات‌رسانی ستاد مرکزی اربعین در مرزهای ایران از 13 الی 30 مهر و در عراق از تاریخ 16 الی 27 مهرماه خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه توافق کتبی میان وزرای کشور ایران و عراق انجام شده است و ما به دنبال این هستیم که زمان بازگشایی مرز خسروی توسط عراق اعلام شود، تصریح کرد: تا زمانی که طرف عراقی رسما بازگشایی مرز خسروی را اعلام نکند، امکان تردد زائران از این مرز وجود نخواهد داشت. دولت عراق به دنبال ایجاد زیر ساخت‌ها و تامین امنیت از مرز خسروی تا بغداد است. ما آماده افتتاح مرز خسروی هستیم ولی در حال حاضر فقط تردد کالا از این مرز انجام می شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به ضرورت ثبت نام زائران درسامانه سماح گفت: دولت ایران و عراق با مجانی بودن صدور روادید زائران دو کشور در طول سال موافقت کرده اند. همچنین توافق شد که از اول محرم تا پایان صفر نیاز به روادید برای سفر به عراق نیست. اما برای رفتن به عراق زائران باید در سامانه سماح ثبت نام کرده و بیمه نامه و گذرنامه‌ای که حداقل سه ماه از زمان ورود به عراق اعتبار دارد، در اختیار داشته باشند. لغو روادید به معنای عدم نیاز به گذرنامه نیست. مردم می توانند از طریق کافی‌نت‌ها، پیشخوان دولت، پلیس+10 و شرکت‌های وابسته به سازمان حج و زیارت ثبت‌نام کنند.

وی با تاکید بر اینکه در ورود به عراق باید قوانین این کشور رعایت شود، اظهار کرد: از وزارت بهداشت خواسته‌ایم تا لیست داروهای ممنوعه را اعلام کند. همچنین زائران باید کرایه رانندگان را پرداخت کنند. بسته آموزشی کامل از همین روزها از طریق صداوسیما پخش می شود تا زائران در جریان باشند که باید چه مواردی را در عراق رعایت کنند. آخرین نفری که در مراسم اربعین سال گذشته در عراق بازداشت شده است، همین چند روز قبل آزاد شده است.

وی ادامه داد: تاکید ما این است که مردم به صورت گروهی به عراق رفته و کسی که به مسیر و شرایط آشنایی دارد، راهنمای آنها باشد. ما با عراق هماهنگی خوبی داریم. طبق قانون عراق کسی که بدون مدارک وارد این کشور شود، شش ماه بازداشت خواهد بود اما اکثر کسانی که دولت عراق در جریان مراسم اربعین دستگیر می کند را تحویل دستگاه قضایی این کشور نمی دهد. زائران باید قوانین، ارزش‌ها و سنت کشور عراق را رعایت کنند.

ذوالفقاری در ادامه درباره زائران کشورهای همسایه که از ایران وارد عراق می شوند، خاطرنشان کرد: برای زائرانی که از آذربایجان، ترکیه، افغانستان و پاکستان وارد کشور می شوند، امکاناتی در مرزها در نظر گرفته شده است و در طول مسیر هم به آنها خدمات می دهیم و حتی در مرز مسیر جداگانه‌ای برای آنها در نظر گرفته ایم. اتباع مجاز افغانستانی و عراقی در داخل ایران با داشتن دفترچه اقامت بدون پرداخت وجه می توانند از مرز خارج شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار