جوان ایده پرداز مشهدی : آموزش، شرط اول پرورش ذهن خلاق است

شکست در جشنواره خوارزمی برایم نقطه شروع بود

مشهد(پانا)- برگزیده سه دوره جشنواره خوارزمی، آموزش را شرط اول پرورش ذهن خلاق دانست و گفت: ایده پردازی و کارآفرینی از مقوله هایی است که برای شروع آن نمی توان سن خاصی را تعیین کرد بلکه باید به هر علاقه مندی آموزش داده شود.

کد مطلب: ۹۵۱۴۴۱
لینک کوتاه کپی شد
جوان ایده پرداز مشهدی : آموزش، شرط اول پرورش ذهن خلاق است

زمانی در کشور همه بعد از دوران خدمت سربازی به سمت کارهای آزاد می رفتند و عده کمی در دانشگاه ادامه تحصیل می دادند. زمان که گذشت، هجوم جوانان به دانشگاه ها افزایش یافت و ناگهان درصد رشد تحصیلی در کشور جابه جا شد. این اشتیاق جوانان به ادامه تحصیل در دانشگاه ها، موجب افزایش رشته های زیر مجموعه رشته های اصلی و تخصصی شد، طوری که باعث افزایش برخی رشته ها در جامعه شدند که فضای کار ندارند و دانشجویان زیادی پس از فارغ التحصیلی به دنبال کار هستند که متاسفانه در برخی از موارد نتیجه ای هم ندارد به همان میزان که آمار دانشجویان افزایش پیدا کرد آمار بیکاری نیز افزایش یافت. اما می گویند که باید هر فرد در کنار درس تئوری به کارهای عملی نیز بپردازد. شاید تا الان به کارآفرینی،ایده پردازی و راه اندازی کسب و کارهای نوپا توجه ویژه ای نداشته ایم اما امروز این مهم بیشتر به چشم می خوردطوری که همان جمعیت بیکار مشغول کسب و کارهای نوپا شده اند.

درهمین رابطه گفت‎وگوی خبرنگار پانا با یک جوان ایده پرداز در ادامه آمده است.

علم عملی بهتر از علم تئوری است

برگزیده سه دوره جشنواره نوجوان و جوان خوارزمی، بنیانگذار 4 استارتاپ، جزء 10 ایده پرداز کشور عناوینی است که به عرفان نیکبخت دانش آموز 18 ساله رشته ریاضی فیزیک در پایه دوازدهم نسبت می دهند.

این موارد تنها بخشی از موفقیت های این پسر جوان است که از 13 سالگی وارد حوزه ایده پردازی و کسب و کارهای نو پا شده است. البته اینطور نیست که با این سن کم به صورت اتفاقی به این عناوین دست یابد بلکه برای آن بسیار تلاش کرده و دوران تحصیل بسیار سخت و با جابجایی های بسیاری، شهر به شهر، به خاطر شرایط کاری پدرش داشته است.

او در این رابطه گفت: دو سال اول ابتدایی را در مشهد گذراندم و به خاطر شغل پدرم به زاهدان رفتیم و تا مقطع پنجم دبستان در آنجا بودم،سپس به شهر جدید گلبهار آمدیم و تا مقطع هشتم متوسطه اول در آنجا بودم و سپس به درگز نقل مکان کردیم و تا پایه یازدهم متوسطه دوم در آنجا مشغول تحصیل بودم و پس از آن دوباره به مشهد جایی که تحصیلات خود را آغاز کردم،آمدیم، با اینکه دوران تحصیل پر فراز و نشیبی را سپری کردم اما همچنان از شرایط، تجربه کسب کرده و تنها راه موفقیت خود را روبه رویی با چالش و مشکل می دانم.

او در ادامه در رابطه با جرقه ای که باعث شد شروع به ایده پردازی و اختراعات کند، گفت: مشوق ابتدایی من دبیر علوم تجربی در پایه هفتم بود که من را برای جشنواره نوجوان خوارزمی آماده کرد و به من می گفت "علم عملی بهتر از علم تئوری است".

نیکبخت افزود: با تلاش های بی دریغ جناب اقای حسن آل قرائی دبیر بنده، خود را برای جشنواره نوجوان خوارزمی در رشته علوم آزمایشگاهی آماده کردم و در خرداد 94 از دبیرستان شهید علی آبادی گلبهار در یک تیم دونفره به عنوان اولین تجربه، موفق به کسب مقام سوم در استان خراسان رضوی شدم.

او در ادامه با دکتری جوان و ایده پردازکه تحصیلات خود را در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران گذرانده و موسس مرکان( مرکز رشد،کارآفرینی و ارزش آفرینی شهر؛ مرکزی برای نوآوری در مشهد) است، آشنا می شود و اولین ملاقات با او را در نمایشگاه هفته پژوهش در سال97 داشته است.

او در این رابطه اظهار کرد: به طور کل این نمایشگاه برای بنده بسیار خوب بود چراکه مسیر ایده پردازی ام را تغییر داد. من به واسطه غرفه استعدادهای درخشان جشنواره خوارزمی در آنجا بودم که با دکتر سعید حشمتی آشنا شدم و سپس ایشان آموزش هایی را در مرکز خود به من ارائه دادند. در ادامه با مخترع یک برد گیم ملاقات کردم و پیرامون ایده پردازی با هم گفتگوهایی را انجام دادیم و برای رفع نیاز های ایده پردازان، استارت استارتاپ معدنچیان ایده را کلید زدیم.

آموزش،شرط اول پرورش ذهن خلاق است

عرفان نیکبخت در ادامه نقش پژوهشسراها را برای آموزش و اطلاع از جشنواره ها و مسابقات برای دانش آموزان مهم و اساسی دانست و گفت: پژوهشسراها می توانند پله اول دانش آموزانی باشند که به سمت و سوی نوآوری و خلاقیت می روند و می خواهند مخترع، مبتکر یا ایده پرداز باشند.

وی در بخشی دیگر از این گفتگو به تشریح سن شروع ایده پردازی پرداخت و تاکید کرد: ایده پردازی و کارآفرینی از آن دسته از مقوله هایی است که برای شروع نمی توان سن خاصی را تعیین نمود بلکه باید به هر علاقه مندی آموزش داده شود به طوریکه آموزش شرط اول پرورش ذهن خلاق است.

نیکبخت ادامه داد: از ابتدا و در کنار آموزش های پایه ای، کارآفرینی و ایده پردازی هم دو مقوله موثر در پرورش ذهن خلاق است که آموزش کشور کمی از آن دور شده است؛چراکه اهمیت آن را زمانی متوجه می شویم که امروزه بزرگترها با مواردی درگیر هستند که کودکان با آن سروکار ندارند و شاید اگر ذهن خلاقی داشته باشند بتوانند برای برخی از مشکلات و چالش ها راه حل بیابند. علم ثابت کرده که بهترین زمان برای یادگیری در کودکی است چراکه قسمت سفید رنگ در مغز و بخش خاطره بهتر عمل می کند و کودک با یادگیری یک مبحث می تواند آن را در بخش خاطره بلند مدت خود ذخیره کند و به طوری ملکه ذهنش شود.

او گفت: اگر از کودکی به دانش آموزان پایه ابتدایی این اصل آموزش داده شود که هر چیزی روی کاغذ می تواند قابل اجرا باشد، مسلما امیدواری و حس مسئولیت و تلاش در قبال اجرای یک طرح در فرد ایجاد می شود.

نیکبخت ادامه داد: متاسفانه چنین آموزش هایی هنوز در دستگاه آموزش کشور پایه ریزی نشده است ولی اگر یک دانش آموز علاقه مند وارد جشنواره ها شود، با این رشته هایی آشنا می شود.

شرکت در مسابقات و جشنواره ها به عنوان یک چالش موثر است

بنیانگذار 4 استارتاپ در ادامه، روند رشد خود را شرکت در جشنواره های مختلف دانست که از آنها تجربه کسب می کرد و با اشاره به همین مورد به جابه جایی یک رکورد در جشنواره دانش آموزی هوافضا پرداخت و گفت: رکورد زمان در رشته نجات تخم مرغ را در دوران متوسطه اول در کشور جا به جا کردم و پس از آن عازم بیستمین جشنواره کشوری جوان خوارزمی شدم و در دانشگاه شهید رجایی طرح ابداع تفکیک 4 گاز آلاینده هوا را به تائید پروفسور امیری (اولین سازنده رادار در خاورمیانه) در آوردم و همان زمان بود که این طرح مورد توجه رسانه ها و شبکه های مختلف سیما قرار گرفت و جزء 10 طرح برتر کشور شد.

نیکبخت گفت: زمانی که در جشنواره ها شرکت می کنیم و کار خودمان را به چالش می کشیم،متوجه نقاط قوت و ضعف کار می شویم و همچنین می توانیم طرح خود را با مقایسه کامل کنیم و از سطح خود باخبر شویم. همچنین می توان از هزاران طرح و ترکیب نیز الهام گرفت و موثر عمل کرد و در کنار آن جا تجربه کسب نمائیم.اما نمایشگاه ها قضیه ای متفاوت با جشنواره ها و مسابقات ها را دارند چراکه در آنجا طرح از دید یک بازدید کننده و سرمایه گذار به چالش کشیده می شود.

اولین چراغ قرمز

برگزیده سه دوره جشنواره نوجوان و جوان خوارزمی، سخن از اولین شکست خود در مسیر ایده پردازی به میان آورد و گفت: پس از 2 سال متوالی که مقام سوم و اول در جشنواره خوارزمی را کسب کرده بودم طرحی را در سال 96 و در رشته دست سازه ها در جشنواره نوجوان خوارزمی شرکت دادم که به مرحله استانی نیز نرسید و در مرحله قطبی رد شد که برایم تلنگر بزرگی بود و بسیار از آن درس گرفتم و موجب شد سال بعد طرحی دیگر را به مرحله کشوری برسانم تا جزء 10 طرح برتر کشور شود.

مخترع ایده پرداز از اختراعاتش می گوید

او در ادامه به تشریح اختراعاتش پرداخت و اظهار کرد: دستگاه اندازه گیری و جداسازی گازهای آلاینده هوا، ماشین سه سوخته برای حرکت در آب و خشکی، اولین کفش هوشمند تشخیص پای چپ و راست، دستگاه جلوگیری از سندرم SIDS (مرگ ناگهانی نوزادان) از جمله اختراعات من است.

عرفان نیکبخت همچنین موسس 4 استارتاپ از جمله معدنچیان ایده،Game On (راه حلی برای مشکلات گیم)،Time Offe r (ارئه سرگرمی با توجه به مکان،زمان وهزینه) و Sport On می باشد.

او در رابطه با ساختار استارتاپ معدنچیان ایده می گوید: این استارتاپ یک سیلیکون ولی مجازی است یعنی همانند سیلیکون ولی (قطب نوآوری جهان) در آمریکا و محل استقرار شرکت هایی همچون گوگل، اپل، یاهو و فیسبوک(که به جنگل بارانی نیز مشهور است)؛ می تواند مولفه هایی را علاوه بر آنها در دنیای مجازی به صورت یک سایت ارائه دهد.

پیشنهاد کار در آلمان

نیکبخت گفت: تصمیم دارم در المپیاد جهانی اختراعات2019 سئول شرکت کنم و طرحی به نام نی نی یار(کنترل جامع کودکان با قابلیت تشخیص پای چپ و راست) را در آنجا ارائه نمایم.

او افزود: این محصول قابلیت برقراری ارتباط با والدین کودک را داراست و مجهز به سیستم GPS و GSM است و قبل از آن به تائید المپیاد جهانی اختراعات جوانان در نمایندگی IFIA ایران رسیده است.

او اظهار کرد: یکی از طرح هایم را برای موسسه علوم تحقیقاتی دانشگاه مونیخ ارسال کردم و آنها را مشتاق کرد که در آنجا با عقد قراردادی شروع به کار کنم اما من این پیشنهاد را نپذیرفتم و به دنبال شرایط بهتری هستم.

حمیدرضا زارع

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار