حکیم زاده: دستاوردهای مدارس خاص دستاورد ورودی آن‌هاست و نه دستاورد مدرسه

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نرخ پوشش تحصیلی بیش از 98 درصد در کشور را خوب اما ناکافی ارزیابی کرد.

کد مطلب: ۹۵۱۳۰۸
لینک کوتاه کپی شد
حکیم زاده: دستاوردهای مدارس خاص دستاورد ورودی آن‌هاست و نه دستاورد مدرسه

به گزارش معاونت آموزش ابتدایی، رضوان حکیم‌زاده در همایش تقدیر از معلمان برگزیده درس‌پژوه که در سالن همایش آموزش و پرورش منطقه 13 تهران برگزار شد، گفت: «عدالت آموزشی دارای دو بعد کمی و کیفی است. در بعد کمی دستاورد‌های بسیار خوبی داشتیم و توانستیم به نرخ پوشش تحصیلی 98/18 درصد دست یابیم. اما برای بهبود یادگیری در مدارس عادی باید به بعد کیفی عدالت آموزشی توجه کرد.»

حکیم‌زاده با برشمردن عوامل موثر بر کیفیت عدالت آموزشی افزود: «کیفیت معلم، کیفیت همسالان در کلاس و مدرسه، تراکم کلاس، کیفیت تجهیزات و امکانات عوامل درون مدرسه‌ای موثر بر کیفیت منابع یادگیری هستند؛ همچنین تفاوت خانواده‌ها از بیرون بر کیفیت یادگیری دانش‌آموزان موثر است.»

او در تشریح برنامه‌ اقدامی آموزش و پرورش برای افزایش کیفیت عدالت آموزشی افزود: «در نظام‌های آموزشی پیشرو، بهترین معلمان به دشوارترین و کم‌برخوردارترین مدارس فرستاده می‌شوند و زبده‌ترین مدیران در پر مساله‌ترین نقاط به کار گرفته می‌شوند که البته باید انگیزه لازم را برای ایشان ایجاد کرد.»

معاون آموزش ابتدایی وزیر درباره تاثیر کیفیت همسالان در بهبود یادگیری گفت: «متاسفانه دانش‌آموزان توانمند را در قالب مدارس خاص از سایر دانش‌آموزان جدا کردیم؛ در حالی که یکی از عوامل کیفی عدالت آموزشی و بهبود یادگیری حضور همسالان با کیفیت در کلاس درس است.»

حکیم‌زاده با اشاره به اهمیت تراکم کلاس در کیفیت عدالت آموزشی گفت: «متاسفانه در مناطق محروم‌تر تراکم کلاس‌ها افزایش پیدا می‌کند. در مدارس خاص تراکم بالای 36 نفره نداریم اما در مدارس عادی تراکم بالاتری داریم. جا دارد از تمامی همکارانی که در کلاس های متراکم و با شرایط سخت کار می‌کنند تشکر ویژه کنیم.»

او ادامه داد: «مدارس خاص دستاورد خاصی ندارند چرا که کیفیت ورودی این مدارس بالاست. اگر انواع دانش‌آموز را وارد کلاس و مدرسه کردیم و بعد خروجی مناسب داشتیم عملکردمان خاص است. دستاوردهای مدارس خاص دستاورد ورودی آن‌هاست و نه دستاورد مدرسه.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار