گنجینه موزه چینی خانه مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی

اردبیل (پانا) - تالار چینی خانه در قسمت شرقی قندیل خانه یا رواق اصلی مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی قرار دارد که همه ساله هزاران گردشگر داخلی وخارجی از آن بازدید می کنند.

کد مطلب: ۹۵۱۱۷۸
لینک کوتاه کپی شد
گنجینه موزه چینی خانه مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی

تالاری با چهار شاه نشین و طاق نماهای زیبا و نفیس که از مقرنس گچی ساخته شده اند، با نقاشی ها، طلاکاری ها و رنگ های خاصی که به سطح مقرنس ها خورده و تصاویری اسلیمی بسیار زیبایی به وجود آورده اند از زیبا ترین تالارهای تاریخی ایران است.

اما زیبایی تنها مشخصه تالار چینی ها نیست، دراین تالار منحصر بفرد ایران هنر معماری شیخ بهایی چنان استحکام بی نظیر وگردش نوری اعجابی انگیزی دارد که علیرغم حوادث تاریخی وزلزله ها های مختلف این بنا همچنان استوار وزیبا سربرافراشته است.

چینی خانه ۱۲۵۶ محفظه دارد به شکل ظروف مختلف داردکه در همه آنها چینی های اهدایی امپراطور چین به شاه عباس نگه داری می شده است.

چینی هایی که بهانه پیشکش آنها احیاوتامین امنیت جاده ابریشم و بهبود روابط چینی ها و ایرانی ها بود. این ظروف بعد از رسیدن به ایران وقف بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی شده وبدست هنرمندان حکاک در اصفهان مهر «بنده شاه ولایت عباس» خورده است.

بر اساس مستندات تاریخی، بعدازامضای عهدنامه ننگین ترکمن چای بیش از ۸۰۰ عدد از این ظروف چینی و حدود ۴ هزار جلد کتاب دست نویس بسیارارزشمند به همراه بسیاری از عتیقه جات مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی به دستور ژنرال پاسکویچ فرمانده قوای روس به این کشور منتقل شد که در حال حاضر تعدادی از این آثار در موزه آرمیتاژ روسیه و موزه های دیگرکشورها به نمایش گذاشته شده است.

باقیمانده این چینی ها هم به موزه ملی ایران در تهران و موزه های شیراز و اصفهان منتقل شده بود که درسالیان قبل، با افتتاح موزه چینی خانه ، به این گنجینه بازگردانده شد.

در تالار چینی خانه علاوه بر ظروف چینی زیبا و گلدان های پرنقش ونگار، یک جلد قرآن نفیس به خط کوفی وجوددارد که با قدمت یک هزارو 100سال سومین قرآن نفیس وتاریخی ایران است.

علاوه بر این، در موزه چینی خانه مهرسنگی سلاطین صفوی با شش اسم از اسما خداوند و گل های دوازده پر به عنوان شیعه دوازده امامی بودن آنان و مجموعه ای از فرامین شاهان و سکه های نقره ای دوره صفوی دیده می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار