در جمع خبرنگاران

مونسان: در 4 ماه نخست امسال رشد 40 درصدی گردشگر داشته‌ایم

تهران (پانا) - وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم برای تصدی مسئولیت وزارتخانه میراث فرهنگی از رشد 40 درصدی میزان ورود گردشگران به ایران در چهار ماه نخست سال جاری در قیاس با مدت مشابه در سال گذشته خبر داد.

کد مطلب: ۹۵۱۰۴۷
لینک کوتاه کپی شد
مونسان: در 4 ماه نخست امسال رشد 40 درصدی گردشگر داشته‌ایم

علی اصغر مونسان با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به جلساتی که از صبح امروز (یکشنبه) در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شده، اظهار کرد: «در جلساتی که با فراکسیون‌ها داشتیم تلاش شد کارنامه‌ای از فعالیت‌ها و اقداماتی که در سازمان طی دو سال گذشته انجام شده است در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری ارائه شود. همچنین برنامه‌های خود برای دو سال آینده این وزارتخانه را تشریح کردم.»

او تشریح کرد: «با توجه به روندی که در دوسال گذشته داشتیم، به نظرم به سرعت می‌توانیم برنامه‌ها را عملی کرده و در راستای ارتقا شاخص‌ها گام برداریم. تلاش ما این است که بتوانیم ساختار جدیدی را در وزارتخانه میراث فرهنگی ایجاد کنیم ولی این موضوع نیازمند تصویب دولت و مجلس شورای اسلامی است.»

وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم برای تصدی مسئولیت وزارتخانه میراث فرهنگی تصریح کرد: «ماموریت‌های جدیدی را در یک سال آینده تصویب می‌کنیم و به اطلاع مجلس شورای اسلامی خواهیم رساند. اگر نمایندگان به بنده اعتماد کنند اقدامات مثبت را ادامه دهیم.»

او یاداور شد: «امروز در وضعی قرار داریم که روند گردشگری جمهوری اسلامی بسیار مثبت است. گردشگری خارجی ایران در سال 96، چهار میلیون و 700 هزار نفر بود ولی در سال 97 به بیش از 7 میلیون و 700 هزار نفر رسید و در چهار ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه با رشد 40 درصدی مواجه هستیم.»

مونسان در ادامه با اشاره به سهم گردشگری در اقتصاد ایران بیان کرد: «در سال‌های اخیر سهم صنعت گردشگری و توریسم در GDP کشور به بیش از 11.8 میلیارد رسیده است که پیش از این حدود 7 میلیارد بوده است و این موضوع نشانگر رشد قابل توجهی در این عرصه است.»

او تصریح کرد: «ما ظرف این مدت توانستیم گرشگری کشاورزی و طبیعت گردی را به موضوعات گردشگری کشور اضافه کنیم در حالی که پیش از این فقط در حوزه گردشگری فرهنگی و تاریخ و همچنین سلامت گردشگر وارد کشور می شد.»

مونسان یاداور شد: «سند توسعه گردشگری کشور با همکاری سازمان جهانی گردشگری و یونسکو در حال تدوین است. اقدامات مختلفی در این زمینه صورت گرفته است که امیدواریم در کمیسیون های تخصصی دولت به تصویب برسد تا مسیر آینده گردشگری را مشخص کند.»

وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: «موضوع بوم‌گردی‌ها را همزمان پیش می بریم که موجب توزیع عادلانه تر گردشگری و درآمدزایی در کشور شده و از مهاجرت روستائیان به شهر جلوگیری کرده است.»

مونسان درباره اقدامات صورت گرفته در زمینه ثبت آثار تاریخی نیز گفت: «ما توانستیم از سهمیه ثبت جهانی خود حداکثر استفاده را انجام دهیم. کار جدیدی که انجا شده این است که تا پیش از این به صورت نقطه‌ای یک بنا را ثبت تاریخی می‌کردیم و سهمیه ما مصرف می‌شد ولی در سال گذشته محور ساسانی را با ۱۰۰ کیلومتر به ثبت رساندیم که 8 بنای تاریخی در آن قرار داشت و که اگر قرار بود نقطه‌ای ثبت کنیم هشت سال سهمیه ما مصرف می‌شد. بنابراین ثبت زنجیره‌ای را تداوم می‌دهیم.»

او با بیان اینکه «جنگل‌های هیرکانی را ثبت جهانی کردیم و اکنون هم پرونده راه‌آهن شمال به جنوب برای ثبت ارسال شده است و بعد از آن کاروانسراها را در برنامه داریم»، گفت: «تعداد استان‌ها و شهرهای بیشتری در محور ثبت جهانی ما قرار خواهند گرفت. مشارکت مردم را به میدان میراث فرهنگی آوردیم. در دوران تحریم و باتوجه به افزایش فشارها به دولت در زمینه درآمد، یا باید متوقف می‌شدیم و یا باید از سرمایه‌گذاری خارجی استفاده می کردیم ولی ما راه دوم را انتخاب کردیم و توانستیم حداکثر واگذاری ها و حق بهره برداری‌ها از بناهای تاریخی واگذار‌شده به عمل آوریم و با سرمایه‌گذاری‌های مردم به اهداف خود که مرمت و احیای بافت‌های تاریخی بود، رسیده ایم.»

وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: «طرح تجاری سازی صنایع دستی که از سال ۹۶ شروع شد را همچنان ارتقا خواهیم داد. ما توانستیم پای طراح‌های صنعتی را به این میدان باز کنیم تا در کنار هنرمندان سنتی قرار گیرند بنابراین طرح‌ها تغییراتی پیدا خواهند کرد و با سلیقه مشتری و بازار منطبق خواهند شد.»

او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره جذب نیرو در وزارت میراث فرهنگی نیز بیان کرد: «مصوبه مجلس جذب نیرو در وزارتخانه را ممنوع کرده بنابراین ما باید چابک سازی کرده و به سرعت به برنامه‌های خود عمل کنیم.»

مونسان با اشاره به حجم ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی گردشگری خاطرنشان کرد:‌ «ما به دلیل کاهش بودجه افزایش مشارکت مردمی را داشته‌ایم و حداکثر واگذاری‌ها از جمله حق بهره‌برداری از بناهای تایخی واگذار شده که بر همین اساس مرمت و احیاء انجام شده و کسب و کار ایجاد شده است. میزان سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری نشان می‌دهد این حوزه اقتصادی و امید بخش بوده به طوری که ۴ هزار و ۵۰۰ موافقت اصولی انجام شده است و وامهای خوبی نیز پرداخت شده است.»

او همچنین تاکید کرد که برای تدوام و ارتقای طرح تجاری‌سازی صنایع‌دستی و کاربردی کردن آن را جلو خواهیم برد.

او همچنین تصریح کرد: «در دو سال دولت دوازدهم ۲۰۶ پروژه مهم گردشگری افتتاح شده که ۲۸ پروژه هتل‌های ۴ ستاره و ۵ ستاره بوده است همچنین به بوم‌گردی‌ها توجه ویژه داشته و از مرز هزار و ۷۰۰ واحد بومگردی عبور کردیم ما بعد از خروج آمریکا از برجام برنامه‌ریزی کردیم که کاهش توریسم نداشته باشیم. لذا با عمان لغو روادید یک طرفه داشتیم و اخیرا در مورد چین هم همین سیاست را اعمال کردیم. به نحوی که ۱۲ هزار و ۴۰۰ نفر گردشگر ورودی از عمان داشتیم.»

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: «اماکن زیارتی در کشور به عنوان یک مزیت گردشگری به حساب می‌آید اما بازهم لازم است بگویم که بازار منطقه‌ای ایران از صرفا زیارتی به توریستی تبدیل شده که ارز آوری زیادی برای کشور به همراه خواهد داشت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار