در گفت‌وگوی پانا با دبیرسابق اتحادیه کشوری خواروبارفروشان بررسی شد

افزایش تقاضای مصرف در ماه محرم؛ آیا باید منتظر گرانی بیشتر بود

تهران (پانا) – با توجه به مصرف بالای مواد غذایی در ماه محرم پیش‌بینی‌هایی برای مصرف هیات‌های عزادارای در نظر گرفته شده است. این موضوع می تواند جلوی افزایش قیمت کالاها را بگیرد هر چند که دبیرسابق اتحادیه کشوری خواروبارفروشان معتقد است به اندازه‌ای کالا در بازار وجود دارد که حتی تقاضای ناشی از ماه محرم نیز نمی‌تواند تغییری در قیمت‌ها بدهد.

کد مطلب: ۹۵۰۹۷۸
لینک کوتاه کپی شد
افزایش تقاضای مصرف در ماه محرم؛ آیا باید منتظر گرانی بیشتر بود

حسن حنان، معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی روز گذشته اعلام کرد برای ایام ماه محرم و صفر پیش‌بینی شده است که کالاهای اساسی مورد نیاز هیات‌های مذهبی با قیمت مصوب و حتی با کمتر از نرخ مصرف‌کننده به دست این بخش برسد.

وی افزود: برای این ایام 30 هزار تن برنج، 30 هزار تن روغن، 15 هزار تن شکر، 10 هزار تن گوشت قرمز و 10 هزار تن گوشت مرغ در نظر گرفته شده است که با قیمت مصوب در اختیار هیات‌های مذهبی قرار می‌گیرد و شرایط حمل آن به استان‌های مختلف فراهم شده است.

قائم‌مقام مدیرعامل و معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد قیمت هر کیلوگرم برنج 1121 هندی برای هیات‌های مذهبی 6300 تومان و هر کیلوگرم شکر 3000 هزار تومان است اما قیمت روغن با کمتر از قیمت کارخانه توزیع می‌شود به‌طوری که قیمت روغن حلب 16کیلوگرمی 10 تا 15 درصد کمتر از قیمت مصرف‌کننده به دست هیات‌های مذهبی می‌رسد.

وی تصریح کرد: قیمت 3 هزار تومانی در نظر گرفته‌شده برای هر کیلوگرم شکر، درب کارخانه است و از بابت حمل این محصول به استانها هزینه‌ای از هیات‌های مذهبی گرفته نمی‌شود.

حنان یادآور شد که چای و قند نیز به‌نرخ تنظیم‌بازاری نیز در اختیار هیئات مذهبی قرار می‌گیرد.

رامین مصطفوی، دبیر سابق اتحادیه کشوری خواروبارفروشان و رئیس اتحادیه خواروبار تربت‌حیدریه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا با بیان اینکه از ظرفیت اصناف و اتحادیه‌های صنفی در توزیع مواد غذایی استفاده نمی‌شود، گفت: «شرکت بازرگانی دولتی قرار است برنج خارجی را بین هیات‌ها با نرخ 6500 تومان توزیع کند و برای روغن و شکر نیز پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته است اما اصناف و اتحادیه‌های صنفی در جریان این موضوع نیستند و از ظرفیت آنها نیز استفاده نمی‌شود.»

وی افزود: «بازار کالا اشباع از مواد غذایی است و نیازی به دخالت دولت در بازار وجود ندارد. به نظر نمی‌رسد با توجه به اشباع بازار از کالا تقاضای محرم تاثیری بر قیمت مواد غذایی پرمصرف در این ماه داشته باشد.»

وی تصریح کرد:‌ «تقاضای مواد غذایی در برخی ازماه‌های سال بیشتر از سایر ماه‌ها است که از جمله آنها ماه رمضان و محرم و صفر است اما هر گونه مداخله با هدف تنظیم بازار در این ماه‌ها منجر به نتایج بهتری در بازار نشده است.»

اعمال تعرفه واردات برنج خارجی را گران کرد

دبیرسابق اتحادیه کشوری خواروبارفروشان افزود: «در بسیاری از موارد رهاکردن بازار به حال خود به نفع بازار است. در فصل برداشت برنج با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی واردات برنج پاکستانی مشمول تعرفه شده است و این وضع موجب شده است تا نرخ برنج خارجی در هر کیسه 10 کیلوگرمی حداقل 20 هزار تومان گران شود.»

مصطفوی گفت: «در شرق کشور بیشتر برنج پاکستانی مصرف می‌شود و در مرکز و غرب کشور برنج هندی طرفدار بیشتری دارد و اگرچه حمایت از تولیدکنندگان ضروری است اما این حمایت نباید منجر به افزایش قیمت برنج خارجی شود. تجار پاکستان معتقدند اگر تعرفه واردات برنج صفر شود هر کیسه برنج با نرخ 80 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد اما اکنون هر کیسه برنج با قیمت 110 هزارتومان در بازار عرضه می‌شود.»

وی ادامه داد: «هر کیسه برنج تا پیش از اعمال تعرفه 80 تا 85 هزار تومان بود که اکنون به 110 هزار تومان افزایش یافته است و این درحالی است که به واحدهای عمده‌‌فروشی ابلاغ شده است این واحدها حق ندارند برنج خارجی را از 78 هزار و 800 تومان گران‌‌تر بفروشند و خرده‌فروشان نیز مجاز به فروش تا 89 هزار تومان هستند.»

رئیس اتحادیه خواروبار گفت: «واردات و توزیع برنج دردست واسطه‌ها و دلالان است و هر تصمیمی منجر به بهانه‌ای برای افزایش قیمت می‌شود.»

وی در مورد بازار شکر نیز گفت:‌ «سال گذشته صادرات بی‌رویه موجب افزایش قیمت شکر شد. اکنون بازار اشباع از شکر است اما وزارت صنعت ابلاغ کرده است که نرخ مصرف‌کننده از 5400 تومان بیشتر نباشد و این درحالی است که در واحدهای خرده‌فروشی قیمتی توزیع آن با نرخ 5 هزار و150 تومان انجام می‌‌شود.»

مصطفوی گفت: «بازار قابلیت تنظیم خود به خودی دارد و گاهی مداخلات به جای مدیریت وضع را بدتر از موقعیت کنونی می‌کند.»

وی با اشاره به بازار روغن گفت: «مشکل توزیع روغن نیز این است که به ازای توزیع هر 5 کارتن روغن مایع یک کارتن روغن جامد عرضه می‌کنند و بنکداران و فروشندگان عمده مجبور هستند در توزیع فروش همزمان آنها را داشته باشند که مشکلی در نظام توزیع است.»

مصطفوی گفت: «متاسفانه گزارش‌هایی از مخلوط شدن برنج خارجی با برنج ایرانی وجود دارد و بخش از برنج‌های خارجی که به مصرف هیات‌ها داده می‌شود پس از مدتی با مخلوط شدن در برنج ایرانی در بازار توزیع می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار