مرگ خاموشی به نام فشار خون بالا 

تهران (پانا) – محمّد حسن منتظریان، متخصص طب ایرانی، اسلامی در گفتگو با پانا مهمترین راهکار کاهش فشارخون را کاهش وزن و تغذیه سالم به همراه فعالیت بدنی بیان می کند.

کد مطلب: ۹۵۰۸۷۴
لینک کوتاه کپی شد
مرگ خاموشی به نام فشار خون بالا 

فشار خون بالا جزء ده دلیل اول مرگ و میر در جهان است. فشار خون به مقدار فشاری گفته می‌شود که توسط خون در جریان، به دیواره ی رگ‌ها وارد می‌آید و یکی از علائم حیاتی است. فشار یک مفهوم فیزیکی است، مقصود از فشار اشاره به «قدرت» یک مایع متحرک است. فشار خون در نواحی نزدیک قلب، بیشتر و نسبت فاصله گرفتن از قلب کمتر می‌شود.
طبق اعلام وزارت بهداشت، 50 درصد افراد مبتلا به فشار خون دارو نمی گیرند و ناقص درمان می شوند. مصرف نمک ایرانیان زیادتر از استاندارد جهانی است؛ چاقی و اضافه وزن و بی تحرکی عوامل اصلی ابتلا به فشار خون هستند. 6/5 میلیون ایرانی از ابتلای خود به فشار خون بالا بی خبرند. ایرانی ها 2 برابر میانگین جهان نمک مصرف می کنند.
فشار خون بالا در اغلب اوقات علامتی ندارد و بسیاری از مردم برای سالیان زیاد حتی بدون اینکه مطلع باشند مبتلا به این عارضه هستند. فشار خون بالا اگر درمان نشود باعث آسیب به سرخرگ ها و اندام های حیاتی بدن می شود به همین دلیل به آن قاتل خاموش می گویند.
محمّد حسن منتظریان، متخصص طب ایرانی، اسلامی در گفتگو با پانا راهکارهایی را برای کاهش فشار خون بالا بیان می کند که مهمترین آنها کاهش وزن با تغذیه سالم به همراه فعالیت بدنی است.
وی می افزاید: استفاده از دمنوش هایی مانند، برگ درخت زیتون، سنبل الطیب، رازک، عناب و برگ درخت به و همچنین چای آلبالو، زعفران و آب زرشک مفید است. منتظریان می گوید: انجام حجامت عام نیز برای درمان فشار خون بالا توصیه می شود. برای بهبود اورژانسی فشار خون بالا جویدن سیاه دانه و خوردن ترشی هایی مانند سرکه، آبلیمو، آبغوره و آب نارنج موثر خواهد بود.
منتظریان متذکر می شود که استفاده از راهکارهای طب سنتی باید با نظر و صلاحدید پزشک مربوطه همراه باشد.

*ستایش آل یس - خبرنگار دانش‌آموز منطقه 13

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار