تاثیر خطرناک رژیم‌های کاملا گیاهی بر سلامت مغز

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی "گیاه‌ محور" می‌تواند سلامت مغز را به خطر اندازد.

کد مطلب: ۹۵۰۸۵۸
لینک کوتاه کپی شد
تاثیر خطرناک رژیم‌های کاملا گیاهی بر سلامت مغز

ایسنا نوشت: محققان بر اساس بررسی‌های خود اظهار داشتند: روند رو به رشد استقبال از رژیم‌های غذایی گیاه محور می‌تواند سلامت مغز را تهدید کند زیرا «کولین» ترکیب مغذی است که از رژیم‌های غذایی گیاهی حذف می‌شود.

این در حالیست که در مطالعات متعددی بر فوائد رژیم‌های غذایی گیاه محور تاکید شده‌ است. محققان افراد را به مصرف هر چه بیشتر سبزیجات و میوه‌ها تشویق می‌کنند زیرا معتقد به تاثیر مثبت این نوع رژیم غذایی برای سلامتی هستند.

به طور مثال، نتایج تحقیقات حاکی از آن است که رژیم‌های غذایی گیاه محور خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را به ترتیب ۳۲ و ۲۳ درصد کاهش می‌دهد. همچنین در بررسی دیگر آمده‌ است تنها افزودن میزان میوه و سبزی بیشتری به رژیم غذایی خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و طول عمر را افزایش می‌دهد.

با این وجود، محققان انگلیسی نسبت به روند رو به رشد مصرف رژیم‌های غذایی گیاهی ابراز نگرانی کرده‌اند. به گفته محققان ماده مغذی کولین همچون اسیدهای چرب امگا ۳ برای بدن ضروری است زیرا به میزان کافی در بدن تولید نمی‌شود. بنابراین، دریافت این ماده مغذی از منابع غذایی اهمیت پیدا می‌کند.

کولین در جنبه‌های متعدد متابولیسم از قبیل ترکیب انتقال‌دهنده‌های عصبی، ساختار سلولی و متیلاسیون ضروری است. نتایج برخی از مطالعات نشان می‌دهد کمبود کولین با خطر ابتلا به بیماری کبدی، نارسایی عملکرد شناختی و حتی اختلالات عصب‌شناختی مرتبط است. این ماده مغذی در رشد مطلوب مغز به ویژه در دوران جنینی کلیدی است.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، تخم‌مرغ، لبنیات، گوشت ماهی و مرغ منابع اصلی این ماده مغذی به حساب می‌آیند. خشکبار، حبوبات و سبزیجاتی از قبیل بروکلی حاوی کمترین میزان کولین هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار