تجلی نور و مهربانی با دستان یک مدیرمدرسه

تهران (پانا) - یک روز گرم تابستانی در حیاط مدرسه نشسته بودم و به واژه انسان دوستی فکر می کردم که چقدر معنا و مفهوم والایی دارد و چه انسان های بزرگی که در عرصه حیات با این واژه کاملا آشنا هستند. نمونه بارز این کلمه جاوید محمدشاهی، مدیر دبیرستان تلاش دوره اول در منطقه۲ است. مدیری که در زمان سیل های استان گلستان و خوزستان تمام تلاش و همتش کمک رسانی بود و دانش‌آموزان مدرسه اش را به این کارتشویق می کرد.

کد مطلب: ۹۵۰۷۵۹
لینک کوتاه کپی شد
تجلی نور و مهربانی با دستان یک مدیرمدرسه

لطفا خودتان را معرفی کنید؟
اینجانب جاویدمحمدشاهی، مدیردبیرستان پسرانه تلاش(دوره اول) واقع در مرزدان و ۱۰ و حدود بیست و شش سال سابقه کار آموزش و پرورش دارم و یازدهمین سال مدیریتم است.

رشته تحصیلی شما در دانشگاه چه رشته ایی بوده؟
علوم تربیتی با گرایش تکنولوژی آموزشی و طراحی برنامه های آموزشی.

آیا مدیریت مدرسه انتخاب اصلی شما بوده یا به شغل های دیگری هم فکر کرده بودید؟
من در اصل در کودکی هدفم پزشکی قلب (تخصص قلب) بود ولی بنابه دلایلی و اتفاقاتی من دارای شغل مدیریت هستم.

توانایی کلیدی شما در رشته مدیریت چیست؟
از نظر خودم با توکل به خداوند و توسل به اهل بیت توانسته ام بلحاظ حرفه ای فضای دوستانه متقابل بین نیروها و دانشآ‌موزان مدرسه ام ایجاد کنم.

بزرگترین شکست شما در شغلتان چه شکستی بوده؟
در سابقه کاری خود یک مورد در یک سالی را به یاد دارم که نتوانستم همکاری خود را با یکی از همکاران خود در یک سطح بالایی قرار دهم و به این جهت متاسفم.

چه عواملی در موفقیت شما در جهت بهبود اوضاع مدرسه موثر بوده؟
یکی از مهم ترین مسائل درک نیروهاست و از این جهت تمام تلاشم را کرده ام.

برای موفقیت این مدرسه چه تلاش هایی کردید؟
ما در بهبود منابع انسانی خیلی کار کردیم و همچنین در ارتقاء برنامه ریزی فعالیت ها و ایجاد روحیه رفتارهای سازمانی. این ها خیلی نکات مهمی در متن کارهایی که کردیم بوده و علاوه بر آن در چند سال اخیر هوشمندسازی را نیز مورد توجه قرار داده ام.

چه مشکلاتی سد راه شما شده بود؟
بعضی وقت ها پیش می آمد که بعضی از اولیا در سطح لازم از همکاری با مدرسه قرار نداشتند یا بعضی از دانش آموزانی که گاهی اوقات مهارت های لازم را قبلا فرانگرفته بودند و از اینجور مشکلات که همیشه سعی کرد ام با تعامل آنها را حل کنم.

چه موفقیت هایی شمارا خوشحال می کرد؟
هر زمان به خواست خداوند قدرت پیدا می کردیم و می توانستیم تحول و تغییر در دانش آموزان از حیث آموزش و پرورشی ایجاد بکنیم، خوشحال می شدم.
چه طرح و نقشه ای برای موفقیت بیشتر دارید؟
ارتقاء کیفی فرایند آموزش مهمترین دغدغه من است و برای آن برنامه ریزی می کنم.

الگوی شما در شغل و زندگیتان چه کسی یا چه کسانی هستند؟
در زندگی خودم مجموعه افراد اخلاق محوری بودند، مانند استاد آیت الله حق شناس و به ویژه رفتارهای پدر و مادرم و رفیق الهی خود یعنی شهید احمد نیّری و در بین مدیران نیز یکی از مدیران منطقه هفت برای من الگو بودند.

من امسال خودم شاهد بودم که شما بیش از هشت مرحله برای هموطنان عزیزمان در سیل اخیر،عاشقانه و دلسوزانه زحمات زیادی کشیدید. انگیز و هدف شما از این همه پشتیبانی از مردم عزیز سیل زده چه بود؟
به قول شاعر:چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضو ها را نماند قرار. همه سعی ام این بوده که برای هم وطنانم مفید باشم و البته این نوع اقدام ها از نظر معنوی، همدردی و دلگرمی خیلی مفید واقع می شود. این سیل اخیر با این همه ویرانی هایی که داشت دری به آسمان بود و البته برای کسانی که اراده کنند از طریق کمک یعنی قیام برای کمک رسانی به مردم. آنان که دوست داشتند این اتفاق مسیر لقا ءالله بود.

اگر ایده و نظری جهت موفقیت سایر مدیران مدارس دولتی و غیر دولتی دارید، بفرمایید؟
من فکر می کنم که هر مدیری باور کند که حقیقت های درونی، شخصیتی و معنوی اش روی کارش اثر می گذارد خیلی مهم است. یعنی ما فکر نکنیم فقط می توانیم با فعالیت های ظاهری و بیرونی کار کنیم. ما هر چه به اخلاق و افکار و روشمان بپردازیم، موفقیت ها و دستاوردهای مجموعه خود بالاتر می رود.

*امیرعلی دهقانی، خبرنگار دانش‌آموز منطقه۲

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار