ثبت آبشار لاتون در فهرست آثار طبیعی ملی ایران

انزلی (پانا) - سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرزی بندر آستارا از ثبت بلندترین آبشار چهار فصل ایران (لاتون) در فهرست آثار طبیعی ملی کشور خبر داد.

کد مطلب: ۹۵۰۷۳۸
لینک کوتاه کپی شد
ثبت آبشار لاتون در فهرست آثار طبیعی ملی ایران

سرپرست اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گفت: در همایش دو روزه شورای ملی ثبت میراث طبیعی کشور که با حضور نمایندگان 27 استان به میزبانی استان گیلان در بندر انزلی برگزار شد، بلندترین آبشار چهار فصل ایران (لاتون) در فهرست آثار طبیعی ملی کشور ثبت شد.

امیری نژاد با بیان اینکه این ثبت پس از بررسی و ارائه مستندات کارشناسی شده انجام شد، گفت : از گیلان ۳۰ اثر از میراث طبیعی استان برای ثبت در این فهرست ارائه شد که ۱۶ اثر از این تعداد ثبت شدند که آبشار لاتون هم در این لیست قرار داد.

امیری نژاد با بیان اینکه سایر مناطق طبیعی شهرستان آستارا نیز پتانسیل ثبت در این فهرست را دارند، افزود: تلاش برای ثبت دیگر آثار ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه آبشار لاتون که در زبان محلی به آن «بارزاو» گفته می‌شود، در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، در بخش لوندویل و در ۶ کیلومتری روستای کوته کومه قرار دارد، تصریح کرد: ارتفاع تقریبی این آبشار ۱۰۵ متر است که علاوه بر آبشار اصلی، آبشاری دیگر در فاصله ۱۰ متری با ارتفاع ۶۵ متر و سرریز آب نسبتاً بیشتر در روبروی آن قرار دارد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا با بیان اینکه این آبشار در میان جنگل‌های انبوه هیرکانی و در مجاورت کوه زیبای اسپیناس قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در بالا دست آبشار بزرگ «لاتون»، ۳ حوض بزرگ طبیعی با ۳ آبشار ۱۰ متری وجود دارد که از زیبایی‌های بی نظیر و منحصر به فرد منطقه به حساب می‌آید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار