روزهای پرهیاهوی یک «تحت تعقیب»؛ آدریان دریا تحریم شد

تهران (پانا) - وزارت خزانه‌داری ایالت متحده آمریکا در بیانیه‌ای خبر از تحریم نفتکش آدریان دریا و همچنین کاپیتان این کشتی به دلیل حمل و نقل بیش از 2 میلیون بشکه نفت «به نفع نیروهای امنیتی ایران» داد.

کد مطلب: ۹۵۰۷۰۲
لینک کوتاه کپی شد
روزهای پرهیاهوی یک «تحت تعقیب»؛ آدریان دریا تحریم شد

آدریان دریا حدود 45 روز پیش با همکاری نیروی دریایی بریتانیا در آب‌های آزاد و در جبل‌الطارق توقیف شد. این اقدام لندن با واکنش تند تهران مواجه شد به طوری‌که مسئولان ایرانی این اقدام بریتانیا را «دزدی دریایی» توصیف کردند.

بریتانیا در مقابل اعلام کرد که این نفتکش به دلیل «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا توقیف شده است» ولی مسئولان ایرانی با رد این موضوع تاکید کردند که اقدام لندن در راستای تحریم‌های نفتی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

در نهایت و با کش‌وقوس‌های فراوان، دادگاه عالی دولت محلی جبل‌الطارق روز پنجشنبه ( ۲۴ مرداد) با صدور حکمی، دستور رفع توقیف آدریان دریا را صادر و اعلام کرد: «دیگر دلیلی برای نگه داشتن این نفتکش وجود ندارد، اما مقام‌های آمریکایی تلاش کردند تا مانع از رفع توقیف «آدریان دریا» شوند و خواستار جلوگیری از حرکت آن شدند.»

اما این پایان ماجرا نبود و همزمان با افزایش احتمال آزادی آدریان دریا، ایالات متحده آمریکا طی درخواستی رسمی از دولت محلی جبل‌الطارق خواست تا توقیف نفتکش ایرانی را تمدید کند؛ موضوعی که حدود 72 ساعت آزادی آدریان دریا را به تاخیر انداخت ولی در نهایت دادگاه جبل‌الطارق در تاریخ ۲۷ مرداد به طور رسمی «درخواست آمریکا برای ادامه توقیف این نفتکش را مردود اعلام کرد.»

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالت متحده آمریکا، روز بعد از رد درخواست رسمی این کشور توسط جبل‌الطارق، طی اظهاراتی با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز، رفع توقیف آدریان دریا را «مایه تاسف» خواند.

واشنگتن در آن زمان در حالی خواستار تمدید توقیف آدریان دریا شده بود که پارلمان آلمان با تهیه گزارشی در مورد این نفت‌کش‌، توقیف آن را غیرقانونی دانسته و خواستار رفع توقیف آن شده بود.

مقصد نامشخص

آدریان دریا بعد از ترک جبل‌الطارق به سمت جزیره کلاماتا در یونان حرکت کرد ولی ایالات متحده آمریکا با رصد حرکت این کشتی به این کشور هشدار داد و مدعی شد که آدریان دریا «قصد انتقال نفت خود به سوریه را دارد».

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که «هرگونه کمک یونان به نفتکش ایرانی ممکن است حمایت از سازمان‌های تروریستی خارجی به شمار می‌آید.»

دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین چندی بعد تاکید کرد که «واشنگتن با جدیت تمام تحریم نفتکش ایرانی را دنبال می‌کند و هرکس به آن کمک کند، از سوی آمریکا مجازات خواهد شد.»

در نهایت و با اقدامات واشنگتن، آدریان دریا مسیر خود را به سمت آب‌های مدیترانه و سواحل ترکیه تغییر داد. آسوشیتدپرس همان زمان اعلام کرد که گزارش‌ها «حاکی از آن است که خدمه آدریان دریا، در سیستم خودکار شناسایی این نفتکش مقصد آن را به بندر اسکندرون در ترکیه تغییر داده‌اند». اسکندرون بندری در جنوب ترکیه است که یک ترمینال نفتی دارد.

اقدامات و فشارهای آمریکا دوباره مانع توقف این کشتی در ترکیه شد و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه این کشور با تایید حضور آدریان دریا در آب‌های سرزمینی این کشور، اعلام کرد که مقصد این نفتکش ایرانی لبنان خواهد بود. موضوعی که علی حسن خلیل، وزیر دارایی لبنان هشتم شهریور ماه به آن واکنش نشان داد و اظهار کرد: «ما در جریان حرکت نفتکش آدریان دریا ۱ [به اینجا] قرار نگرفته‌ایم.»

و بازهم تحریم

علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی پیش از این با بیان اینکه ایران نفت آدریان دریا را فروخته است، اعلام کرده بود که مقصد نفتکش ایرانی جایی است که مالک نفت آن تشخیص دهد.

او همچنین با انتقاد از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا گفته بود که هرگز چنین نبوده که حرکت یک نفتکش در دریا به این شکل رصد کنند و مانع فعالیت‌های آن شوند.

فشارهای آمریکا ادامه داشت تا اینکه در نهایت دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده (OFAC) بامداد شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که «نفتکش آدریان دریا مطابق دستورالعمل اجرایی E.O.) 13224) به عنوان دارایی مسدود‌شده، شناسایی می‌شود.»

ایالات متحده آمریکا همچنین در این بیانیه بار دیگر تاکید کرده که «هر شخصی که به آدریان دریا کمک کند، مجازات خواهد شد.»

تمام کش‌وقوس‌های ایجادشده اطراف آدریان دریا، او را به پرهیاهوترین و البته خبرسازترین نفتکش این روزهای جهان تبدیل کرده است به طوری که پایگاه اینترنتی MarineTraffic.com که مسیر کشتی‌ها را رصد می‌کند، اخبرا اعلام کرده که «آدریان دریا ۱ مهمترین کشتی تحت تعقیب جهان است و تعداد مراجعه به این سایت برای پیگیری مسیر این کشتی تا به حال سابقه نداشته است.»

این پایگاه اینترنتی در حساب کاربری خود شبکه اجتماعی در توییتر نوشته که «تنها در آخر هفته گذشته نزدیک به ۲۱ هزار بازدیدکننده جزئیات مسیر حرکت نفت‌کش آدریان دریا را پیگیری کرده‌اند.»

با این حال هنوز خبری از مقصد بعدی این نفتکش وجود ندارد و مقامات ایرانی نیز تا لحظه نگارش این گزارش واکنشی به تحریم آدریان دریا نشان نداده‌اند ولی دوویچه‌وله نوشته که «گزارش‌ها حاکی از آن است که این نفتکش ایرانی به دنبال فرصتی برای تخلیه محموله نفت خود روی آب است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار