درخواست اتحادیه اروپا: برجام را حفظ کنید

تهران (پانا) - مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای با تاکید بر لزوم تداوم گفت‌وگوها بین طرف‌های درگیر در توافق هسته‌ای خواستار حفظ برجام شد.

کد مطلب: ۹۵۰۵۷۱
لینک کوتاه کپی شد
درخواست اتحادیه اروپا: برجام را حفظ کنید

فدریکا موگرینی در بخشی از این بیانیه «برگزاری گفت‌وگوها بر اساس شفافیت و احترام، بهترین شیوه رسیدن به درک درست دانست» و تصریح کرد: «کشورهای اروپایی در سال‌های گذشته بر حفظ توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) متمرکز بوده‌اند و به تمامی الزامات آن احترام گذاشته‌اند.»

با این حال، آن‌طور که خبرگزاری ایتالیایی «AKI» گزارش کرده است، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد که هنوز اقدامات زیادی باید در زمینه حفظ برجام صورت گیرد.

براساس آنچه فارس منتشر کرده است، موگرینی افزود: «برنامه جامع اقدام مشترک یا همان (برجام)، تعمیم قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و توضیح داد که این توافق هسته‌ای «یک توافق بین‌المللی یا دوجانبه نبوده است بلکه بخشی از مجموعه قطعنامه‌هایی بوده است که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل درآمده است».»

ایالات متحده آمریکا بعد از خروج از برجام در راستای سیاست «فشار حداکثری» خود به ایران با انجام اقداماتی نظیر قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم دفتر رهبری و وزیر امور خارجه ایران تنشهای بین تهران و واشنگتن را بیش از پیش افزایش داد.

جمهوری اسلامی ایران نیز بعد از خروج آمریکا از برجام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و در پایان یک سال، به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشورهای اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند، مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند و در همین راستا، اتحادیه اروپا در تلاش است تا اقداماتی را یرای حفظ برجام صورت دهد.

ایران تا کنون در دو گام از تعهدات خود کاسته و از ۱۶ تیرماه یک ضرب‌الاجل ۶۰ روزه دیگر برای محقق شدن تعهدات سایر طرف‌ها تعیین کرده است. تهران گفته در صورتی که تغییری در وضعیت ایجاد نشود از ۶۰ روز دیگر گام سوم را اجرایی خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار