رفع محدودیت‌های تجاری چه تاثیری بر بازارها خواهد گذاشت

تهران (پانا) - نرخ ارزها و سکه در معاملات روز سه‌شنبه 5 مرداد ناشی از اظهارنظر سیاستمداران داخلی و خارجی وضعی متفاوت را تجربه کرد و در بازار کاهشی شد تا آنجا که دلار وارد کانال 10 هزار تومان شده و نرخ سکه و طلا نیز متناسب با این کاهش روندی نزولی در پیش گرفت. شاخص کل بورس نیز رشدی بیش از 3 هزار واحد داشت که نشان از حساسیت بازارها به هر نوع مذاکره احتمالی دارد.

کد مطلب: ۹۵۰۳۰۳
لینک کوتاه کپی شد
رفع محدودیت‌های تجاری چه تاثیری بر بازارها خواهد گذاشت

کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر مذاکره احتمالی منجر به تسهیل نقل و انتقالات پولی و برداشته شدن محدودیت‌های ناشی از تحریم شود بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی وضع روانتری را نسبت به موقعیت کنونی تجربه خواهند کرد.

ابوالقاسم جمشیدی، کارشناس بانکی و مدیرعامل اسبق بانک سپه، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا در خصوص تاثیر مذاکره احتمالی بر بازارها گفت:‌ هر گونه مذاکره در شرایط کنونی کشور فرصت خوبی را فراهم می‌کند تا بازارها از تلاطم خارج شود و امید به تولیدکنندگان برگردد.

وی با بیان اینکه بالاترین سرمایه هر کشور امید و سرمایه اجتماعی است، افزود: اعتماد مردم به عملکرد دولت‌ها نقش بسیار مهمی دارد. وقتی مردم بدانند، می‌توانند در کشور سرمایه وارد کنند سرمایه‌های بسیاری که اکنون درخارج از کشور است به ایران برمی‌گردد.

ظرفیت ایران برای درآمد ارزی 200 میلیارددلاری سالانه از تولید

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:‌ ایران کشوری است که می‌‌تواند سالانه 200 میلیارد دلار درآمد ارزی از تولید داشته باشد. اگر مخاصمت‌ها و نادانی‌هایی که برضد کشور صورت گرفته است، پایان یابد کشور موقعیت‌های بهتری برای جذب سرمایه‌گذاری به دست خواهد آورد.

وی با بیان اینکه تنها درآمدهای حاصل از معدن می‌تواند دو‌سوم درآمد نفتی را در پنج سال اول هر برنامه توسعه‌ای تامین کند، اظهار کرد: معادن اکتشاف‌نشده زیادی در کشور وجود دارد و ظرفیت توسعه زیادی در این بخش وجود دارد. اگر وضع مناسب شود علاوه بر سرمایه‌های داخلی، سرمایه‌گذاران خارجی نیز انگیزه لازم را برای حضور در بخش تولید کشور پیدا خواهند کرد.

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا اظهار کرد:‌ بانک مرکزی اکنون تاثیر زیادی در بازار ارز دارد. بانک مرکزی نرخ روزانه ارز در صرافی‌ها را کاهش داده است و به نوعی در حال مدیریت بازار به سمت کاهشی است.

وی افزود: بقیه بازارها متاثر از دو حالت هستند یکی اینکه نرخ ارز ثبات داشته باشد و از سوی دیگر امکان واردات مواد اولیه برای تولید وجود داشته باشد.

بغزیان اظهار کرد: بنابراین اگر بانک مرکزی اکنون با همکاری وزارت اقتصاد ضوابط واردات را تعیین نکنند، مشکلات و محدودیت‌هایی وجود خواهد داشت.

وی درباره تاثیرپذیری بخش مسکن از هر نوع مذاکره احتمالی گفت:‌ بخش مسکن هم درگیر در حباب است و هم سوداگری. مذاکرات احتمالی به دلیل فضای روانی می‌‌تواند حباب مسکن و سوداگری در آن را کاهش دهد اما بر قیمت‌تمام‌شده مسکن بی‌تاثیر است مگر در درازمدت.

وی درباره حباب قیمتی مسکن اظهار کرد: حباب واژه‌ای است که به طور معمول در بورس کاربرد دارد و معنای آن این است که شرکت‌ها با وجود صورت‌های مالی قیمت‌های غیرواقعی دارند اما مسکن کالایی همگن نیست و بیشتر تحت تاثیر سوداگری یا اعلام غیرواقعی قیمت به وجود می‌آید.

تاثیر مثبت بازارها از هر نوع مذاکره رو به جلو

بغزیان گفت:‌ اما شاخص بورس به دلیل تسهیل مراودات با شرکت‌های خارجی رونق خواهد گرفت. در مجموع هر نوع مذاکره رو به جلو باعث ثبات بازارها، کاهش قیمت مسکن و خودرو و رشد شاخص بورس خواهد. تسهیل نقل و انتقالات پولی و برداشته شدن محدودیت‌های ناشی از تحریم موجب خواهد شد تا بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی وضع روانتری را نسبت به وضع کنونی تجربه کنند.

بغزیان با اشاره به ثبات نسبی نرخ ارزها در هفته‌های متوالی اخیر گفت:‌ نرخ ارز کاهش یافته است اما تولیدکنندگان مشکلاتی در واردات مواد اولیه مورد نیاز دارند. با توجه به اینکه تصمیم عمومی کشور حمایت از تولید داخلی است کالای خارجی در مقابل کاهش نرخ ارز مقاومت دارد و در بازار داخل نیز به دلیل بالارفتن قیمت تمام‌شده در مقابل کاهش قیمت ناشی از نرخ ارز مقاومت می‌کند.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد:‌ این امیدواری وجود دارد که گفت‌وگو‌ها با کمک فرانسه منجر به موقعیت مناسبی برای ایران شود.

وی درباره اینکه جایگزین درآمد نفتی با توجه محدودیت‌های درآمد نفتی چیست، گفت:‌ جایگزینی درآمدهای نفتی در اقتصاد ایران به سادگی امکان‌پذیر نیست. جایگزین نفت می‌تواند درآمدهای مالیاتی، گسترش پایه‌های مالیاتی و رویکرد سخت‌گیرانه برای جلوگیری از فرار مالیاتی باشد.

کوچک شدن بخش دولتی تنها راه کاهش هزینه‌های دولت است

بغزیان گفت:‌ اگر به جای رشد بخش نفت بخش خدمات یا گردشگری رشد کند، دولت از طریق مالیاتی که از آن می‌گیرد منتفع می‌شود اما تنها راه کاهش هزینه‌های دولت حرکت به سمت کوچک شدن بخش دولتی و خصوصی‌سازی‌های واقعی است.

وی افزود: دولت باید از برخی بازارهایی که اکنون برای دولت هزینه هم دارد خارج شود. در کوتاه‌مدت جبران چنین درآمدی ساده نیست. کاهش هزینه‌های دولت نیازمند سیاست‌های ریاضتی است و رشد نقدینگی باید کنترل شود. دولت باید اجازه دهد معضلات تولید بخش غیردولتی مرتفع شود. بخش خصوصی اکنون مشکلاتی در واردات مواد اولیه و قطعات دارد و این کار با هزینه بالا انجام می‌شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد:‌ به سختی می‌توان تصور کرد دولت قادر باشد کاهش هزینه‌های خود را در بودجه‌های سالانه اعمال کند. به نظر می‌رسد دولت باید بیشتر به سمت معقول کردن هزینه‌های خود حرکت کند.

بغزیان گفت:‌ دیدگاه مدیران باید تغییر کند. سال‌هاست که اقتصاد مقاومتی مطرح شده است اما توفیقی در این زمینه حاصل نشده است.با همه پیشرفت‌های نانو و هسته‌ای، گفته می‌شود در تامین دسته راهنمای خودروی پراید مشکل وجود دارد؛نمی‌‌توان پذیرفت که تولید به خاطر تولید نشدن چند قطعه متوقف مانده باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار