رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی :افزایش راندمان کشاورزی با هدف توسعه پایدار کشاورزی استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی  استان خراسان جنوبی گفت: یکی از اهداف سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه پایدار بخش کشاورزی، افزایش درآمد برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی و خانوارهای روستایی و عشایری است.

کد مطلب: ۹۵۰۰۷۷
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی :افزایش راندمان کشاورزی با هدف توسعه پایدار کشاورزی استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه توسعه پایدار مناطق روستایی و عشایری یکی دیگر از اهداف سازمان می باشد، افزود: افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی، تغییر الگوی کشت، توسعه و فراوری محصولات کشاورزی، ایجاد تشکلهای مرتبط با بخش کشاورزی، تامین امنیت غذایی و سلامت غذا از دیگر اهداف سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی است.

او با اشاره به اینکه برای رسیدن به این اهداف برنامه ها و پروژه هایی را تحت عنوان پروژه های سازه ای و غیر سازه ای تعریف کردیم، ادامه داد: پروژه های سازه ای عمدتا به پروژه های آب و خاک ابلاغ می شود و پروژه های غیرسازه ای هم پروژه های افزایش تولید می باشد که افزایش تولید محصولات باغی، زراعی، دامی و... را دربرمی گیرد.

قوسی بیان کرد: حرکت مناسبی که در پروژه های سازه ای انجام شد، اجرای مناسب و دقیق سیستم های نوین آبیاری بود که بعد از انقلاب شتاب ویژه ای برای استفاده و مصرف بهینه آب و کاهش راندمان آبیاری از سنتی به نوین بخود گرفت که تاکنون در حدود 26 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان از سیستم های نوین آبیاری استفاده می کنند.

او اظهار داشت: قبل از انقلاب به هیچ عنوان سیستم آبیاری نوین در استان اجرا نشده بود اما اکنون با اجرای سیستم های نوین آبیاری، قریب به 78 میلیون متر مکعب صرفه جویی در آب صورت گرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی به مرمت و بازسازی قنوات در سطح استان اشاره کرد و گفت: در استان 6252 رشته قنات به طول 38 هزارکیلومتر موجود می باشد که تا کنون نزدیک به 4140 رشته قنات مرمت، بازسازی و لایروبی شده است.

قوسی همچنین با بیان اینکه قبل از انقلاب انتقال آبی با لوله اصلا انجام نشده بود، تشریح کرد: پس از انقلاب بیش از 3130 کیلومتر خط انتقال آب با لوله انجام شده است و همچنین برای جلوگیری از هدر رفت آب پس از انقلاب بتون ریزی، بهسازی مخازن وسدهای نگهداری آب به میزان 1687 باب استخر تا کنون بازسازی و مرمت گردیده است.

او با اعلام اینکه بعد از پیروزی انقلاب تا کنون 7 هزارمتر از اراضی کشاورزی استان تجهیز و یکپارچه سازی شده اند، عنوان داشت: نتیجه انجام و اجرای پروژه های سازه ای و عمرانی در راستای حفظ و صیانت از آب و خاک استان، افزایش راندمان آبیاری از 25درصد قبل از انقلاب به 45درصد می باشد.

وی اظهار داشت: در کنار پروژه های سازه ای وعمرانی، سایر پروژه های کشاورزی هم انجام گردید که یکی از آنها توسعه کشت مکانیزه می باشد که قبل از انقلاب تمامی کشتها بصورت سنتی انجام میشده است اما پس از انقلاب 70درصد اراضی کشاورزی بصورت مکانیزه کشت می شوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به توسعه ناوگان ماشین آلات کشاورزی با هدف افزایش ضریب مکانیزاسیون اشاره کرد و افزود: ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در قبل انقلاب نیم درصد بوده است که اکنون با تجهیز ناوگان این ضریب به یک وهشتادشش درصد ارتقا یافته است.

قوسی با بیان اینکه تغییر الگوی کشت و کشت نشایی باعث کاهش مصرف آب در استان می شود، ادامه داد: هر هکتار کشت نشایی حدود 25 تا 30 درصد در کاهش مصرف آب موثر می باشد.

او به افزایش طرح های افزایش باغی اشاره کرد و گفت: یکی از اقداماتی که در این سالها توسعه مناسبی داشته و در سال جاری هم شتاب بسیار مناسبی گرفته است، توسعه کشت های گلخانه ای است که راندمان آب در این کشتها 90 درصد می باشد.

قوسی تشریح کرد: امسال 60 هکتار کشت گلخانه ای را هدف گذاری کردیم و نکته قابل تامل این است که از ابتدای انقلاب تا سال جاری، اجرای طرحهای گلخانه ای 67 هکتار انجام شده و ما تنها برای سال جاری 60 هکتار را در قالب نهضت گلخانه ای استان انجام خواهیم داد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصلاح و بهسازی باغات استان را با هدف افزایش میزان عملکرد محصولات مزیت دار را یکی دیگر از برنامه های سازمان برشمرد و بیان کرد: سطح زیرکشت عناب در ابتدای انقلاب 250 هکتار و اکنون به 3600 هکتار، سطح زیر کشت باغات زرشک استان به 16 هزارهکتار و همچنین سطح زیر کشت زعفران بعنوان یکی دیگر از محصولات مزیت دار از 3100 هکتار به بیش از 16هزار هکتار افزایش پیدا کرده اند.

غلامرضا قوسی تولیدات دامی را یک ظرفیت و پتانسیل مناسبی برای استان ارزیابی کرد و عنوان کرد: توسعه و پرورش شتر و همچنین تولید گوشت سفید از موفقیت های تولیدکنندگان و دامپروری استان محسوب میگردد با این توضیح که سه واحدمرغ گوشتی قبل انقلاب به 621 واحد تبدیل، در صنعت مرغ تخمگذار از یک واحد قبل انقلاب به 36 واحد تبدیل شده است.

او به اصلاح نژاد در امور دام برای ارتقای راندمان تولید به عنوان یکی از اهداف وزارت جهاد اشاره کرد و اظهار داشت: ورود نژادهایی پر بازده از سه گونه دام گوسفند، بز و شتر از طریق مراکز تحقیقات معرفی شده اندکه در برنامه پرورش و نگهداری دامداران استان قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار