بلومبرگ:‌ آمریکا برای گفت‌وگوی مستقیم با انصارالله آماده می شود

تهران (پانا) - خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت که دولت "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری امریکا برای آغاز مذاکرات مستقیم با حوثی های یمن (انصارالله) آماده می شود.

کد مطلب: ۹۵۰۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد
بلومبرگ:‌ آمریکا برای گفت‌وگوی مستقیم با انصارالله آماده می شود

به گزارش ایرنا، منابع آگاه که خواستند، نامشان فاش نشود به این خبرگزاری امریکایی گفتند، واشنگتن امیدوار است که بتواند عربستان را متقاعد کند، در مذاکرات محرمانه در عمان با رهبران حوثی ها (انصارالله) مذاکره کند تا بتواند نقش میانجی را برای توقف جنگ در یمن بازی کند.

بلومبرگ افزود: درست در زمانی که هراس از یک جنگ منطقه ای گسترده شدت گرفته است، احتمالا نخستین کانال مهم (ارتباطی) میان دولت ترامپ و حوثی ها ایجاد شود.

در همین حال خبرگزاری آلمان "د. پ.ا" نیز گزارش داد که احتمالا ریاست هیات مذاکره کننده آمریکایی را "کریستوفر هنزل" برعهده خواهد گرفت که اوایل ماه آوریل (فروردین ماه ۹۸) از سوی ترامپ به عنوان سفیر ایالات متحده در یمن انتخاب شد.

این خبرها پس از آن منتشر می شود که گزارش هایی از دیدار محرمانه مسؤولان بلندپایه اطلاعاتی و سیاسی امارات با هیاتی از انصارالله در مسقط به گوش رسید.

رسانه های خبری گزارش دادند، نمایندگان هیات اماراتی را "خالد بن محمد آل نهیان" رئیس دستگاه امنیتی امارات برعهده داشته است و "محمد بن سلطان السویدی" سفیر دولت ابوظبی در مسقط و برخی دیگر از مسؤولان اماراتی نیز وی را در این دیدار همراهی می کردند.

برپایه این گزارش، "محمد عبدالسلام" سخنگوی جنبش انصارالله و برخی از رهبران نزدیک به "عبدالملک الحوثی" نیز در این دیدار حضور داشتند.

این منابع خبری مدعی شدند، این دیدار به دور از چشمان خبرنگاران، در پشت درهای بسته و در هتل "گرند حیات" در نزدیکی سفارت امارات و با حضور مسؤولان دستگاه اطلاعاتی عمان در مسقط برگزار شده است.

برپایه این گزارش " در این دیدار پیرامون درگیری های یمن و آینده این کشور به مذاکرات حوثی ها و جدایی طلبان جنوب واگذار شود بحث و تبادل نظر شد، و اینکه امارات نیروهایش را بصورت تدریجی از یمن خارج کند و در مقابل خاک امارات هدف حملات انصارالله قرار نگیرد نیز مورد بحث قرار گرفت.

نشریه "وال استریت ژورنال" نیز ۱۵ مرداد ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد، پس از شکست تلاش ها برای توقف درگیری در یمن، عربستان گزینه "مذاکرات مستقیم" با حوثی ها (انصارالله) را بررسی می کند.

تحلیلگران مذاکره احتمالی سعودی و آمریکا با انصارالله را ناشی از حملات پهپادی و موشکی اخیر یمنی ها به مراکز حساس نظامی عربستان اعلام کرده اند.

امارات متحده عربی یکی از مهم‌ترین متحدان و اعضای اصلی ائتلاف عربی علیه یمن به سرکردگی عربستان بوده است اما شواهد و تحرکات نیروهای این کشور، نشان می دهد که بتدریج در صدد خروج از این ائتلاف است.

هرچند ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان برای جنگ علیه مردم یمن در سال۱۳۹۴ تشکیل شد و با حمایت نظامی، مالی و لجستیکی از گروههای داخلی و حملات گسترده توپخانه ای و عملیات هوایی، این کشور را به ویرانه ای تبدیل کرده و علاوه بر زدن خسارت به زیرساخت های یمن، هزاران غیرنظامی را در این کشور به خاک و خون کشیده است؛ اما تاکنون نتوانسته به اهداف خود برسد و زمزمه هایی برای خروج از این جنگ خانمان سوز به گوش می رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار