دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق: صادرات خدمات فنی و مهندسی فرصتی مغفول در بازار عراق است

تهران (پانا) - دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی فرصتی مغفول در بازار عراق است، می‌‌گوید بسیاری از شرکت‌های فعال در صادرات کالا و خدمات به عراق حاضر به استقرار در بازار عراق نیستند یا بر تبلیغات و کسب سهم از این بازار تلاش چندانی نمی‌کند و اگر این فرصت توسط ترکیه یا چین گرفته شود به آسانی قابل بازپس گیری نخواهد بود.

کد مطلب: ۹۴۹۷۰۸
لینک کوتاه کپی شد
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق: صادرات خدمات فنی و مهندسی فرصتی مغفول در بازار عراق است

سیدحمید حسینی در همایشی که با همکاری کانون صرافان و به منظور رونمایی از سامانه‌ای برای رفع محدودیت‌های انتقال ارز فیزیکی زائران عتبات عالیات برگزار شد، گفت:‌ ایران و عراق ظرفیت‌های بالایی برای مبادلات تجاری دارند که بخشی از آن ظرفیت توریسم و مسافر است.

سهم ناچیز ایران در گردش مالی 8 هزار و 800 میلیارد دلاری صنعت توریسم

وی با اشاره به گردش مالی 8 هزار 800 میلیارد دلاری صنعت توریسم در جهان گفت:‌ 14 درصد اقتصاد جهان و 14 درصد اشتغال جهانی مربوط به صنعت توریسم است و ایران با وجود تمامی ظرفیت‌ها از این صنعت به درستی استفاده نکرده است.

حسینی اظهار کرد: خطر هسته‌ای، خطرات زیست‌ محیطی و هوش مصنوعی از جمله خطرهایی هستند که آینده اقتصاد کشورها را تهدید می‌کند و اگر کشورها همگام با تغییرهای جهانی به سرعت وارد عمل نشوند با تهدیدهای جدی مواجه خواهند شد.

میانگین سنی جمعیت جوان 20 سال در عراق و فرصت صادرات خدمات حوزه نرم‌افزار به این کشور

وی با بیان اینکه عراق حداقل 20 میلیون کاربر فضای مجازی دارد، گفت:‌ 45 درصد جمعیت عراق جوان است که میانگین سنی آنها 20 سال است این درحالی است که میانگین سنی جمعیت جوان در ایران به 30 سال رسیده است. 19 میلیون عراقی کاربر فیس‌بوک هستند و نسل جوان این کشور تقاضای بالایی برای تولیدات جدید در عرصه تکنولوژی، فناوری و نرم‌افزارها هستند و این ظرفیتی است که بازار عراق پیشروی ما قرار می‌دهد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به نرخ رشد 3.8 درصدی در عراق گفت:‌ جمعیت عراق در سالهای آینده از جمعیت ایران فراتر خواهد رفت. این کشور هم پول و هم نیاز کالایی دارد و با توجه به ثبات نسبی که طی 10 سال آینده در این کشور ایجاد می‌شود فرصت مناسبی پیش‌روی صادرکنندگان کالا و خدمات فنی و مهندسی برای استفاده از بازار عراق وجود دارد.

بازار عراق از دست برود به راحتی قابل بازگشت نیست

وی ادامه داد:‌ این درحالی است که بسیاری از شرکت‌های فعال در این عرصه حاضر به استقرار در بازار عراق نیستند یا بر تبلیغات و کسب سهم از این بازار تلاش چندانی نمی‌کنند و اگر این فرصت توسط ترکیه یا چین گرفته شود به آسانی قابل بازپس گیری نخواهد بود.

حسینی با اشاره به مشکلاتی که طی یک سال گذشته در حوزه قوانین و مقررات کشور وجود داشته است،‌ عنوان کرد:‌ عبور از این بحران و رسیدن به ثبات در کنار جلوگیری از برخی محدودیت‌های صادراتی دست و پاگیر موجب می‌شود در صادرات خدمات فنی و مهندسی و کالا به این کشور توفیق مناسب حاصل شود.

ایران در 2018 بالاترین سهم را از بازار عراق داشته است

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه خط تولید لبنیات و برخی از کالاهای تولیدی دیگر توسط نیروهای ایرانی در عراق احداث می‌شود،‌گفت:‌ ایران در سال 2018 بالاترین سهم را در بازار عراق داشته است و ترکیه و چین را عقب زده است اما از ابتدای سال جاری مشکلاتی در این بازار وجود داشته است و این امیدواری وجود دارد که در ادامه سال این مشکلات برطرف شود.

گمرک ارزش کالاهای صادراتی را به صورت روزانه منتشر نمی‌کند

وی با انتقاد از منتشرنشدن روزانه آمار کالاهای صادراتی توسط گمرک گفت:‌ متاسفانه آمار و اطلاعات ارزش کالاهای صادراتی که در گذشته به صورت روزانه انجام می‌شود اکنون توسط گمرک صورت نمی‌گیرد و این درحالی است که صادرکنندگان نیازمند آن هستند که برای درک بهتر از بازار دسترسی به اطلاعات و آمارها داشته باشند.

در ادامه مهدی غضنفری، وزیر اسبق وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید براینکه تصمیم‌های دولتی نباید پشت درهای بسته گرفته شود، گفت:‌ اتاق مشترک ایران و عراق با همکاری کانون صرافان در تلاش است تا کار نقل و انتقال ارز فیزیکی برای زائران عتبات عالیات برداشته شود. این اقدام با کمک استارت آپ‌ها و فعالان پارک‌های علم و فناوری انجام شده است و البته گام‌های اولیه در زمینه ورود به بازار عراق در زمینه نرم‌افزار و تکنولوژی‌های حوزه مالی است.

وی افزود: اگر در جهت حل مشکلات تحریم اقدام نشود این اقدام تبدیل به تهدید خواهد شد و اگر مدیریت شود تحریم فرصتی برای ایران خواهد بود.

غضنفری در ادامه با بیان اینکه در بهترین سالها درآمد نفتی کشور 100 میلیارد دلار بوده است، گفت:‌ از این میزان بالاترین رقم صادرات غیرنفتی حدود 40 میلیارد دلار بوده است که 20 میلیارد دلار و حدود نیمی از آن مربوط به صادرات محصولات پتروشیمی و فولاد است و ارزآوری حاصل از صادرات غیرنفتی در مجموع اندک است.

وی اظهار کرد:‌ متاسفانه درآمد خدماتی نیز سهم بالایی در درآمد ارزی کشور ندارد و صنعت توریسم نیز نتوانسته سهم مناسبی از بازار به دست آورد. این درحالی است که توریسم به مانند یک معدن غنی است که به جای اتمام ذخایر آن، روز به روز غنی‌تر می‌شود و گردشگرانی که خاطره خوشی از سفر به کشورها دارند، مسافران سالهای بعد و سفیران مناسبی خواهند بود.

وزیر اسبق وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید براینکه ورود استارت آپ‌ها به حوزه فعالیت‌های اقتصادی در پاسخگویی به نیازهای جامعه جدید کمک خواهد کرد، گفت:‌ اپلیکیشن‌هایی که در چارچوب قانون فعالیت کنند به توسعه بازارها و کسب سهم از بازارهای جدید صادراتی کمک خواهندکرد.

در ادامه این مراسم سعید مجتهدی، دبیرکل سابق کانون صرافان در مورد سامانه و اپلیکیشن «مسافرز»که قرار است علاوه بر خدمات متنوع کار انتقال ارز برای زائران عتبات عالیات را تسهیل کند، گفت:‌ این برنامه در چارچوب قوانین پول و بانکی طراحی شده است و کمک ویژه‌ای به مسافران زیارتی در عراق خواهد داشت.

مجتهدی گفت:‌ در فاز اول، نیازهای ارزی مسافران عتبات عالیات به خصوص با توجه به محدودیت‌های مالی امریکا در بازار عراق و عملیات بانکی این کشور با ایران، برآورده خواهد شد؛ ضمن اینکه در فازهای بعدی چشم‌انداز این است که بتوان مبادلات ارزی را در قالب کارتی شبیه ویزاکارت یا مسترکارت ساماندهی کرد.

وی تصریح کرد: هدف ما این است که از ارزهای محلی دو کشور در مراودات مالی استفاده شود و نیازهای ارزی مسافران عراقی به ایران و مسافران ایرانی در عراق برآورده شود.

وی با اشاره به محدودیت‌های انتقال ارز از کشور افزود:‌ نگرش اشتباه این است که در راه‌اندازی هر طرح اقتصادی نگاه‌ها به راس هرم است و کسی توجهی به گسترش و توسعه در بخش‌های میانی ندارد ما از استارت اپ‌ها و فعالان حوزه تکنولوژی درخواست داریم که در بدنه هرم به ما بپیوندند و زمینه بهبود امور را فراهم کنند.

احمد نوائی لواسانی،‌دبیرکل کانون صرافان نیز در این مراسم گفت: پیشنهاد صرافان به بانک مرکزی این است که اجازه دهد صرافان ارز را از صادرکنندگان خریداری کرده و در اولویت‌های ۲۴ به بعد در مصارف ارزی تعیین‌شده از سوی بانک مرکزی، هزینه کنند.

دبیرکل کانون صرافان افزود: مشکلات نقل و انتقالات ارزی در عراق وجود دارد و قرار هم نیست که در قالب یک نرم‌افزار این مشکلات حل شود، بلکه این آغازی برای یک کار بزرگ است که باید آن را ادامه داد؛ اما به هر حال تامین ارز مورد نیاز زوار عتبات عالیات نیز برای ما مهم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار