مددی: سند تحول بنیادین هویت تربیتی آموزش و پرورش است

تهران (پانا) - مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین تاکید کرد که سیاست‌گذاری فرهنگی و تربیتی در وزارت آموزش و پرورش باید با محوریت معاونت پرورشی و فرهنگی انجام شود.

کد مطلب: ۹۴۹۵۷۶
لینک کوتاه کپی شد
مددی: سند تحول بنیادین  هویت تربیتی آموزش و پرورش است

رضا مددی در گردهمایی روسا و کارشناسان امور تربیتی و مسئولان سرگروه‌های آموزشی و پرورشی سراسر کشور که از صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است گفت: «روح نهادی و انقلابی در امور تربیتی همچنان وجود دارد لذا باید حساسیت‌ها نسبت به مسایل ارزشی و تربیتی بیشتر شود.»

مددی گفت: «ماهیت امور تربیتی ایجاب می‌کند پرچم‌داری آن در مسایل جدی‌تر باشد. مقام معظم رهبری نیز همیشه بر همسوسازی رویکرد تعلیم و تربیت با سند تحول بنیادین تاکید دارند.»

مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: «امور تربیتی علم‌دار نظام جمهوری اسلامی است و باید برای مراقبت در بزنگاه‌هایی که خط انحرافی دیده می‌شود، موثر باشد.»

مددی سند تحول بنیادین را هویت تربیتی آموزش و پرورش دانست و تاکید کرد: «اگر به گفتمان‌سازی سند تحول بنیادین بپردازیم و آن را در آموزش و پرورش غالب کنیم زمینه برای ماموریت شما تعیین می‌شود.»

مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین مهم‌ترین ماموریت امور تربیتی را جاری کردن تفکر تربیت اسلامی در آموزش و پرورش دانست و گفت: «امور تربیتی بخشی از فعالیت‌های پرورشی را تعریف کرده است تا بخشی از این ماموریت را دنبال کند. برجسته کردن نقش تربیتی در سند تحول بنیادین نیز مورد تاکید قرار گرفته است.»

او به دو وظیفه حوزه پرورشی اشاره کرد و گفت: «یکی از این وظایف این است که بخشی از فعالیت‌ها را در مدارس عهده‌دار است و دیگری این است که سیاست‌گذاری فرهنگی و تربیتی در سطح آموزش و پرورش باید با محوریت معاونت پرورشی اتفاق بیفتد.»

مددی گفت: «این سیاست‌گذاری و تفکر باید در جای‌جای آموزش و پرورش رقم بخورد نه فقط در معاونت پرورشی و تمام حوزه‌های آموزش و پرورش ذیل این حوزه حرکت کنند. گسترده‌تر کردن این چتر نیازمند توان کارشناسی و برنامه‌ریزی در امور تربیتی است.»

او افزود: «امور تربیتی و معاونت پرورشی از طریق توان فکری و کارشناسی خود می‌تواند در آموزش و پرورش ماندگار باشد تا به آموزش و پرورش جهت دهد لذا برای ایفای این نقش، سند تحول بنیادین ابزار مناسبی است.»

مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین بر جدی گرفتن زمینه نشر سند تحول بنیادین تاکید کرد و گفت: «کانون‌های فرهنگی تربیتی زمینه را برای این موضوع فراهم می‌کند.»

مددی به برنامه‌های سال ۹۸ و فرایند اجرایی کردن راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «بند ۷ این سند ۲۳ برنامه عملیاتی و ۱۳۱ راهکار برای اجرایی کردن دارد که ۱۳۱ راهکار مربوط به شش زیرنظام تربیت رسمی و عمومی است. ظرف چند روز آینده زیرنظام منابع انسانی با امضای دکتر روحانی به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.»

او زیرنظام‌ها را اسناد واسطه‌ای برای اجرای سند و تا افق ۱۴۰۴ مبنای عمل دانست و گفت: «برنامه ششم توسعه را در اختیار داریم که چگونگی اجرایی شدن سند تحول بنیادین را نشان می‌دهد لذا برنامه‌های معاونت‌ها، سازمان‌ها و دفاتر براساس برنامه‌های زیرنظام‌ها در طول برنامه ششم توسعه و برنامه سالانه تدوین شده است.»

مشاور سرپرست وزارت آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین درباره برنامه سال ۹۸ سند تحول بنیادین که به استان‌ها برای اجرایی شدن ابلاغ شده است توضیحاتی را ارائه کرد که متناسب با مقتضیات استانی باید برنامه‌ها تهیه شود.

مددی ادامه داد: «مناطق قرار است حول سند تحول بنیادین با تشکیل چهار میز، کتاب تهیه شده برنامه‌های منطقه را به چهار خروجی تبدیل کنند. فلسفه کار این است که پراکندگی‌ها کم شود و هماهنگی‌ها و همکاری‌های بین‌بخشی در میزها صورت گیرد. مناطق آموزش و پرورش که نقطه تماس با مدرسه هستند، باید متناسب با مقتضیات خود تصمیم‌گیری تربیتی و برنامه‌ها را طراحی کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار