حسینی: کاری نکنیم بازنشستگان احساس به حاشیه رانده شدن داشته باشند

تهران (پانا) - سید جواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در همایش تکریم از بازنشستگان فرهنگی شهر تهران از طرحی خبر داد که بر اساس آن، هر ۲۰ مدرسه به یک پیشکسوت سپرده می‌شود تا تجارب جهانی و بیرونی را به درون مدرسه منتقل و به ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در مدارس کمک کند.

کد مطلب: ۹۴۹۳۵۴
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: کاری نکنیم بازنشستگان احساس به حاشیه رانده شدن  داشته باشند

حسینی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع بازنشستگان در هفته دولت گفت: سه دسته خانواده وجود دارد: خاموش، متعادل و پرآشوب. خانواده پراشوب دایم در جدلند، خانواده خاموش گفت‌وگویی با هم ندارند و خانواده متعادل با هم در تعامل و سلامت در گفت‌وگو هستند. امیدوارم در این روزها همه به سمت خانواده‌های متعادل بروند و عنصر کلیدی در این موضوع حضور پیشکسوتان در خانواده است.

حسینی افزود: کارشناسان گفته‌اند بیش از ۹۰ درصد از آسیب‌های اجتماعی یا شکوفایی اجتماعی افراد از خانواده شروع می‌شود و لذا نقش پیشکسوتان بسیار کلیدی و مهم است.

حسینی درباره ارتباط پیشکسوتی و بازنشستگی گفت: در دوره‌های گذشته عمر انسان سه دسته بود: آموزش، اشتغال و بازنشستگی اما اکنون یک دوره بین دوره اشتغال و بازنشستگی اضافه شده است و آن دوره مهارت‌آموزی و استفاده بهینه از تجربه‌هاست.

حسینی افزود: این دوره بسیار مهم است زیرا امید به زندگی در جهان رو به افزایش است. در ایران نیز امید به زندگی از ۵۴ سالگی به ۷۶ سالگی افزایش یافته است و سن بازنشستگی یعنی ۵۲ سالگی همان دوره طلایی است. در این دوره طلایی باید مهارت‌های جدید آموخته شود.

وی افزود: دوره بازنشستگی را دوره آزادی و فراغت بنامیم. هر کسی در این دوره به کسالت گرفتار شود در حقوق خانواده و جامعه ظلم کرده است.

حسینی گفت: این دوره برای کسانی موفق است که بتوانند به آرزوها و سبک‌های زندگی که به آن علاقه مند بودند، بپردازند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: نهاد تحول آفرین در جامعه آموزش و پرورش است و این عامل تحول در دوران بازنشستگی باید نقش خود را جدی تر نشان دهد.

حسینی با اشاره به اینکه پیری یک مفهوم جامعه‌شناختی است، افزود: ما خودمان هستیم که می توانیم پیر یا جوان باشیم و می‌توانیم به لحاظ روانشناختی زندگی جوانی را بسازیم.

وی افزود: اگر به بازنشستگی به عنوان یک فرصت نگاه شود این دوره می‌تواند با کیفیت بهتر برای خانواده رقم بخورد. دولت و حاکمیت در برابر بازنشستگان مسئول هستند و اگر این مهم فراموش شود در واقع اصل کلیدی در جامعه به فراموشی سپرده شده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: ما باید کاری کنیم بازنشستگان احساس به حاشیه راندن در نداشته باشند.

حسینی از وجود 5 باشگاه ویژه پیشکسوتان در سطح کشور خبرداد و افزود: این آمار تا پایان سال 98 به 17 باشگاه می رسد و تا پایان سال99 تمامی استان ها دارای باشگاه پیشکسوتان خواهند شد لذا بودجه مربوطه در این خصوص پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد:در هر منطقه آموزشی بزرگترین مدرسه در نوبت بعد از ظهر جهت انجام فعالیت های هنری مهارتی در اختیار پیشکسوتان قرار می گیرد.

حسینی درباره برنامه‌هایش در حوزه بازنشستگی گفت: من به محض حضور جلساتی را برگزار کردم و قرار شد حقوق بازنشستگان با اولویت پرداختی‌های سال ۹۷ پرداخته شود. همچنین امروز قانون شده است حقوق و مزایای بازنشستگان به مانند شاغلین تطبیق داده شود البته این قانون در مرحله اجرا هنوز موانعی دارد. حسینی افزود: قرار است نظامی طراحی کنیم که تمام اقتصاد آموزش و پرورش و آنچه به عنوان مصرف در آموزش و پرورش مورد نیاز است به دست پیشکسوتان انجام شود. همچنین امیدواریم بتوانیم هر ۲۰ مدرسه را به یک پیشکسوت سپرده تا تجارب جهانی و بیرونی را به درون مدرسه منتقل و به ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در مدارس کمک کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار