نسخه فرانسوی برای اختلاف تهران و واشنگتن؛ تلاش‌های مکرون ادامه دارد

تهران (پانا) - امانوئل مکرون قصد دارد با بهره‌گیری از فرصت میزبانی اجلاس سران کشورهای گروه هفت که در شهر ساحلی بیاریتز برگزار می‌شود، گام جدیدی را در راستای تنش‌زدایی از روابط جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا بردارد.

کد مطلب: ۹۴۹۳۰۴
لینک کوتاه کپی شد
نسخه فرانسوی برای اختلاف تهران و واشنگتن؛ تلاش‌های مکرون ادامه دارد

او که اخیرا با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرده، براساس آنچه که خبرگزاری فرانسه نوشته پیش از صرف ناهار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از او خواسته به «فراهم شدن زمینه رسیدن به تفاهم در مناقشه با جمهوری اسلامی یاری رساند.»

مکرون تاکید کرده که «رایزنی‌های نزدیک بین پاریس و واشنگتن» برای حل اختلافات بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده ضرورت دارد چراکه به عقیده او «همه (کشورها) هدف مشترکی دارند که همان اطمینان یافتن از عدم دسترسی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی است.»

این اظهارات او در حالی است که اخیرا روابط بین فرانسه و آمریکا باتوجه به تهدید ترامپ برای وضع مالیات بر شراب فرانسه رو به تیرگی گذاشته است.

رئیس‌جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته با خروج از توافق هسته‌ای موسوم به برجام، اقدام به وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی وضع کرد.

ترامپ معتقد بود که برجام مانع «دستیابی ایران به سلاح اتمی نمی‌شود» حال آنکه جمهوری اسلامی براساس اظهارات مقامات عالی‌رتبه خود به ویژه آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی هرگز خواستار دستیابی به سلاح هسته‌ای نبوده است. پنج موجودیت باقیمانده در توافق هسته‌ای از جمله فرانسه نیز معتقدند که مطابق توافق هسته‌ای با ایران، فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی «تحت شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین نظارت‌های بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و هر گونه انحراف از توافق به سرعت آشکار خواهد شد.»

اقدامات آمریکا و اعمال تحریم‌های شدید در راستای سیاست فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی، روابط تهران و واشنگتن را به شدت تیره و تار کرد ولی مکرون امیدوار است در فرصت دو روزه حضور همتای آمریکایی خود فرانسه، بتواند او را نسبت به «تعدیل سیاست فشار حداکثری خود بر تهران» قانع کرده تا بدین شیوه گامی مثبت را در راستای مذاکره با تهران بردارد.

مکرون یک روز پیش از آغاز اجلاس سران گروه هفت با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در پاریس ملاقات کرد تا پیشنهادهای خود را از طریق او به اطلاع تصمیم‌گیران ارشد جمهوری اسلامی برساند.

وزیر امور خارجه ایران دیدار خود با مکرون درباره برجام را «خوب و سازنده» توصیف کرد ولی تا لحظه نگارش این گزارش هنوز جزئیاتی از طرح پیشنهادی مکرون فاش نشده است. وزیر امور خارجه ایران در همین زمینه گفته: «پیشنهادهایی که دارند درباره نحوه انجام تعهداتی است که اروپا برای اجرایی شدن برجام داشته، یعنی رسیدن منافع اقتصادی برجام به مردم ایران. زمانی که این گفت‌وگوها به نتیجه برسد جزئیات آن اعلام می‌شود.»

تلاش‌های مکرون در حالی است که حدود دو هفته پیش ترامپ همتای فرانسوی خود را متهم کرد که در مورد مذاکرات احتمالی میان واشنگتن و تهران «نشانه‌های درهم» می‌فرستد و از این که به نظر می‌رسد او از جانب آمریکا سخن می‌گوید، انتقاد کرد. او در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشته بود: «می‌دانم که امانوئل نیت خیر دارد، همان طور که بقیه هم همین طور هستند، اما هیچ کس به جای ایالات متحده صحبت نمی‌کند مگر خود ایالات متحده. هیچ کس اجازه ندارد به هیچ طریق و شکلی ما را نمایندگی کند.»

وزارت امور خارجه فرانسه یک روز بعد از این توئیت ترامپ در واکنش به آن طی بیانیه‌ای تاکید کرد که «فرانسه قاطعانه و به طور جدی مشغول انجام اقداماتی برای برقراری صلح و امنیت و کاهش تنش‌ها در منطقه خلیج فارس است و برای چنین تلاش‌هایی به هیچ مجوزی نیاز ندارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار