رونمایی از کتاب "اردبیللی‌لر" اثر نویسنده ترکیه‌ای

اردبیل (پانا) - کتاب "اردبیللی‌لر" نوشته جوشکون کوکل نویسنده ترکیه‌ای در محل بقعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی رونمایی شد.

کد مطلب: ۹۴۹۰۳۹
لینک کوتاه کپی شد
رونمایی از کتاب "اردبیللی‌لر" اثر نویسنده ترکیه‌ای

این کتاب به شکل دایره‌المعارف و توسط یک هیات پژوهشی به سرپرستی جوشکون کوکل نوشته شده، به معرفی مکتب عرفانی شیخ‌صفی‎الدین اردبیلی و شاه اسماعیل صفوی پرداخته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل در این مراسم اظهار کرد: با توجه به اشتراکات فرهنگی ایران و ترکیه، همکاری در انجام چنین پژوهش‌های مشترک در حوزه آیین‌های مذهبی زمینه‌ساز ارتباط بیشتر ۲ کشور خواهد شد.

نادر فلاحی ادامه داد: با احیای جاذبه‌های گردشگری آیینی در استان اردبیل با محوریت بقعه جهانی شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی می توان به این طریق و با گسترش رفت و آمد گردشگران مذهبی و آیینی می‌توان ارتباط با کشورهای همسایه را گسترش داد.

او ادامه داد: با فراهم کردن زیرساخت‌ها و شرایط حضور گردشگران مذهبی و آیینی و به ویژه علویان آناتولی در اردبیل، می توان نقش تاریخی و هویت بخش اردبیل در جغرافیای جهان اسلام را بهتر تبیین کرده و شیخ صفی‌الدین اردبیلی و شاه اسماعیل را هر چه بهتر معرفی کرد.

جوشکون کوکل نویسنده این کتاب نیز با بیان این که در این مجموعه، مکتب عرفانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی و شاه اسماعیل صفوی تشریح شده، گفت: در فلات آناتولی شاه‌اسماعیل خطایی همچنان مریدانی دارد و تعدادی از مردم آن خطه بسیاری از آیین‌های مرتبط با صفویان را به جا می‌آورند و پیروان مکتب صفوی در اعتقادات خود راسخ هستند.

او ادامه داد: نقش اردبیل و شاه اسماعیل صفوی در جغرافیای اسلام بی‌بدیل است و در ترکیه حتی یک علوی را نمی‌توان یافت که حداقل یک بیت از شاه اسماعیل صفوی را نداند.

به گفته این نویسنده درگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی برای شیعیان ایران و ترکیه مقدس است و شخص شیخ‌صفی به دلیل مقام عرفانی‌اش، اعتقاد و احترام ویژه‌ای در بین علویان ترکیه دارد.

مریدان شیخ صفی‌الدین اردبیلی که از زمان حیات جد خاندان صفوی در آناتولی ساکن هستند، اغلب علوی مذهب بوده و همه آنها ارادت ویژه‌ای به شهر اردبیل و شیخ صفی دارند و به همین علت در ترکیه امروزی، به آنها "اردبیللی" می گویند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار