از مشکلات باغداران تا شناسایی و معرفی ژنوتیپ برتر زغال اخته در کلیبر

آذربایجان شرقی رتبه دوم کشور در تولید زغال اخته

تبریز (پانا) – چهارمین جشنواره زغال اخته کلیبر برای برند سازی و شناساندن بیشتر این محصول با حضور مسئولین استانی و شهرستانی در کلیبر برگزار شد.

کد مطلب: ۹۴۹۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد
از مشکلات باغداران  تا شناسایی و معرفی ژنوتیپ برتر زغال اخته در کلیبر

فرماندار کلیبر در چهارمین جشنواره زغال اخته شهرستان کلیبر ضمن تبریک و گرامی داشت فرا رسیدن هفته دولت بیان کرد: جشنواره ای که امروز برگزار می شود فقط برای شور و شادی و اجرای موسیقی محلی و برپایی نمایشگاه صنایع دستی نیست بلکه هدف این است که ژنوثیپ مطلوب منطقه در زغال اخته مشخص و معرفی شود و با توجه به این که سرمازدگی حاصل دسترنج باغداران را نابود می کند با معرفی ژنوتیپ برتر بتوانیم تمامی باغ های زغال اخته منطقه را با این ژنوتیپ مطلوب یکسان سازی کنیم.

رسول خدابخش در خصوص برنامه های شهرستان کلیبر برای فروش و صادرات محصول زغال اخته گفت: نمونه ای از این محصول را به کشور آلمان فرستاده ایم که در صورت تایید نهایی 200تن محصول زغال اخته را برای تازه خوری به این کشور صادر خواهیم کرد و در برنامه داریم تا نمونه ای را برای کشور امارات نیز بفرستیم که نتیجه این صادرات افزایش درآمد مردم خواهد بود.

لزوم همکاری تعاون روستایی برای فروش زغال اخته به قیمت واقعی

وی در ادامه با بیان این که زغال اخته از جمله محصولاتی است که برداشت آن سخت و حاصل دسترنج باغداران کم است، ادامه داد: تعاون روستایی قول مساعدی دادند تا بار روانی مثبتی را در بازار زغال اخته در منطقه ایجاد کنند تا فروش این محصول به قیمت واقعی نزدیک تر شود.

رقابت، اصلاح باغ ها و ایجاد صنایع تبدیلی لازمه فروش خوب محصول

فرماندار کلیبر افزود: اگر در منطقه رقابت نباشد و تولید و فروش انحصاری باشد همچنان قیمت فروش این محصول پایین خواهد بود و از طرفی هم باید برای اصلاح باغ های زغال اخته گام برداریم و همچنین با توجه به فساد پذیری بالای زغال اخته بعد از برداشت باید به صنایع تبدیلی این محصول نیز توجه جدی شود.

خدابخش افزود: برای فرآوری زغال اخته و ایجاد کارخانه صنایع تبدلی اقداماتی انجام داده ایم و به امید خدا سال آینده کارخانه فرآوری این محصول در منطقه راه اندازی خواهد شد.

کلیبر را عنوان پایتخت زغال اخته ایران معرفی می کنیم

وی گفت: اگر مردم و مسئولین منطقه کلیبر منسجم و سیستمی و با برنامه حرکت کنند خواهیم توانست کلیبر را به عنوان پایتخت زغال اخته ایران معرفی کنیم.

برداشت 1500 تن زغال اخته از با غ های استان

رییس جهاد کشاورزی استان نیز در این جشنواره بیان کرد: هر جشنواره ای که برگزاری می شود برای خود اهداف متعددی دارد که ایجاد شور و نشاط اجتماعی که در آموزه های دینی ما هم آمده است یکی از اهداف برگزاری جشنواره امروز است.

اکبر فتحی با بیان این که هدف دیگر این جشنواره شناساندن محصول غالب منطقه و برند سازی محصول است، ادامه داد: خوشبختانه در استان ما تنوع محصول زیاد است و شهزستان اسکو به عنوان قطب تولید گل محمدی، مرند به عنوان قطب تولید زرد آلو، شبستر به عنوان قطب تولید هلو، تسوج به عنوان قطب تولید آلبالو و شهرستان های کلیبر، هوراند و خداآفرین به عنوان مهد تولید زغال اخته معروف هستند.

وی افزود: سالانه هزار و 500 تن محصول زغال اخته از سه شهرستان کلیبر، هوراند و خداآفرین برداشت می شود که 40 درصد آن مربوط به شهرستان کلیبر است که این جشنواره فرصتی برای شناساندن محصول زغال اخته منطقه که برند خوبی هم است، می باشد.

مصرف 20 درصد زغال اخته استان به صورت فرآوری و 80 درصد به صورت تازه خوری

رییس جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: سطح زیر کشت باغات زغال اخته در استان 316 هکتار است که با تولید بیش از هزار و 552 تن رتبه دوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است که حدود 20 درصد آن معادل 310 تن به صورت فرآوری شده در صنایع غذایی استان و حدود 75 درصد معاد ل هزار و 241 تن به صورت تازه خوری در داخل استان و استان های همجوار مصرف می شود.

فتحی ادامه داد: درخت زغال اخته درخت با سخاوتی است که در روی صخره و کمترین میزان خاک نیز رشد می کند ولی متاسفانه ما به اندازه گذشتگان به کشت و توسعه این درختان توجه نکرده ایم.

خاصیت دارویی زغال اخته

وی گفت: معتقد هستم که زغال اخته میوه نیست بلکه گیاه دارویی است که اگر بتوانیم این محصول را به عنوان یک گیاه دارویی در کشور بشناسانیم مشکل بازار این محصول نیز حل خواهد شد.

خرید زغال اخته با قیمت 3 هزار تومان!

رییس جهاد کشاورزی استان از قیمت فروش این محصول انتقاد کرد و گفت: 3 هزار تومان قیمت مناسبی برای این محصول نیست وباید خریداران انصاف داشته باشند و همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، تولیدکنندگان را رزمندگان خط مقدم در شریط امروزی عنوان کرده اند پس برما وظیفه است که از آن ها حمایت کنیم.

اعطای تسهیلات 6درصدی به سرمایه گذاران صنایع تبدیلی زغال اخته در کلیبر

فتحی افزود: خرید توافقی زغال اخته با قیمت مناسب می تواند مشکل بازار این محصول را در کوتاه مدت حل کند و برای حل مشکل در دراز مدت نیز باید میزان فرآوری محصول که 20 درصد است را به 60 درصد برسانیم.

وی ادامه داد: در این راستا جهاد کشاورزی استان آماده است تا تسهیلات 6درصدی را برای ایجاد انبار سرد و ایجاد صنایع تبدیلی را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد.

گلایه مندی مندی از شرکت تعاون روستایی/ زغال اخته باید به قیمت مناسب و تضمینی خرید شود

مدیر جهاد کشاورزی کلیبر نیز در حاشیه بازدید از برداشت زغال اخته از با غ های این منطقه در گفت و گو با خبرنگار پانا بیان کرد: شهرستان کلیبر با مجموع بیش از 316 هکتار از باغات زغال اخته حدود 40 درصد سطح زیرکشت باغ در سطح استان را دارد و در تولید زغال اخته جزء شهرستان های برتر است.

علی نجفی با بیان این که متوسط تولید زغال اخته 5 تن در هکتار است، گفت: بیشترین سطح زیر کشت باغ های زغال اخته در شهرستان کلیبر با 219 هکتار، هوراند با 97 هکتار و خداآفرین 84 هکتار به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند.

وی حمایت مردم، تشکیل اتحادیه باغداران و ایجاد کارخانه صنایع تبدیلی ار جزء نیازهای منطقه عنوان کرد و گفت: در حال حاضر خریداران با قیمت 3 هزار و 500 تومان این محصول را از باغداران خرید می کنند که واقعا تاسف برانگیز است در حال که در تهران با قیمت 7 هزار تومان خرید می کنند و به باغداران گفته ام که محصول خود را دور بریزید ولی با این قیمت به فروش نرسانید.

مدیر جهاد کشاورزی کلیبر گفت: از شرکت تعاون روستایی استان گله دارم چون وظیفه آن ها حمایت از کشاورزان است پس باید این محصول را به قیمت توافقی و تضمینی خرید کنند که متاسفانه اقدامی انجام نمی گیرد.

خدابخش بر لزوم حمایت از سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی در منطقه تاکید کرد و گفت:در تلاش هستیم تا دو واحد کارخانه صنایع تبدیلی مانند مربا، شربت، لواشک، رب و ترشی، کمپوت در منطقه راه اندازی کنیم.

وی گفت: غیز ار دو محصول گردو زغال اخته کاشت سایر محصولات در ایت منطقه توجیه اقتصادی ندارد و لذا اکثر باغ های منطقه نیاز به اصلاح دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار