کریمی: کمیساریای عالی پناهندگان فقظ 2درصد هزینه تحصیل اتباع غیرایرانی را می‌دهد

تهران (پانا) - رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش خبر داد در حالی که باید کمیساریای عالی پناهندگان و سایر تشکل‌های بین‌المللی 50درصد هزینه تحصیل اتباع در ایران را بدهند اما میزان کمک آن‌ها کمتر از دو درصد است.

کد مطلب: ۹۴۸۹۳۵
لینک کوتاه کپی شد
کریمی: کمیساریای عالی پناهندگان فقظ 2درصد هزینه تحصیل اتباع غیرایرانی  را می‌دهد

غلامرضا کریمی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع عدالت آموزشی گفت: «473 هزار دانش‌آموز اتباع خارجی و پناهنده داریم که حدود 443 هزار نفر از آن‌ها اهل افغانستان هستند. این تعداد دانش‌آموز در 28 هزار مدرسه مشغول به تحصیل‌اند. مقام معظم رهبری در سال 93 دستور دادند همه کودکان پناهنده در داخل ایران فارغ از اینکه اقامت قانونی دارند یا خیر می‌توانند در مدارس ثبت‌نام کنند. بنابراین نظام جمهوری اسلامی پذیرفته است که همه فرزندان اتباع بتوانند به مدرسه بروند.»

او درباره تعداد فرزندان به مدرسه‌نرفته اتباع هم گفت: «ما مسئولیتی در زمینه شناسایی نداریم. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که نزدیک به یک میلیون پناهنده ثبت‌شده رسمی داریم که فرزندانشان هم در مدارس حضور می‌یابند. اما آمار غیررسمی حاکی از دو میلیون تبعه غیرمجاز در کشور است.»

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش افزود: «اگر آمار رسمی را در نظر بگیریم باید 300 هزار دانش‌آموز اتباع داشته باشیم. ولی ما اتباع غیرمجاز را هم ثبت‌نام می‌کنیم. سال‌های قبل حدود 280 هزار دانش‌آموز اتباع داشتیم ولی بعد از دستور رهبری و مصوبه دولت 123 هزار دانش‌آموز غیرقانونی غیرمجاز وارد مدارس شدند که با مجوز خاص وزارت کشور می‌توانند تحصیل کنند.»

او ادامه داد: «مجموع کمک‌های بین‌المللی برای دانش‌آموزان پناهنده کمتر از دو درصد کل هزینه‌ای است که صرف می‌کنیم در حالی‌که نرم جهانی این است که 50درصد هزینه‌ها را کمیساریای عالی پناهندگان یا سایر تشکل‌های بین‌المللی تامین کنند. مجامع بین‌المللی باید کمک کنند. ما به وظیفه خود عمل کردیم ولی آنها به وظیفه خود عمل نکردند. ما مرتب در حال انعکاس موضوع به مجامع بین‌‌المللی هستیم.»

قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل گفت: «البته هر سال 10 تا 12 مدرسه از سوی کمیساریای عالی ساخته می‌شود ولی حجم کمک‌ها محدود است. ایران تنها کشوری است که همه پناهندگان را در درون نظام آموزشی رسمی پذیرش می‌کند. حتی کشورهای توسعه‌یافته که ادعای حقوق بشر دارند پناهندگان را در کمپ‌ها و اردوگاه‌ها نگه می‌دارند.»

او به معوقات و مطالبات معلمان خارج از کشور نیز اشاره کرد و گفت: «چندین موضوع مفصل است، یکی مربوط به معلمانی که خارج از کشور هستند و تازه برگشته‌اند یا هنوز آنجا هستند که پرداختی ما به آن‌ها عقب افتاده است. عده‌ای هم سال‌های 84 تا 94 رفتند و دیوان عدالت ادرای رای داده که 500 میلیارد تومان طلب دارند و باید تامین‌اعتبار شود. در تلاش هستیم، حدود 50 میلیارد تومان هم نقد و آماده است ولی مشکل از سوی بانک مرکزی است که باید این مبلغ تبدیل به ارز شود و فرایند پیچیده‌ای است. در حال رایزنی برای حل مشکل هستیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار