نیمی از معتادان تزریقی به هپاتیت مبتلا هستند

,تهران (پانا) - نیمی از معتادان تزریقی به هپاتیت مبتلا هستند.

کد مطلب: ۹۴۸۸۰۳
لینک کوتاه کپی شد
نیمی از معتادان تزریقی به هپاتیت مبتلا هستند

به گزارش پایگاه وزارت بهداشت رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت گفت: آمارها نشان می‌دهد از هر دو مصرف کننده تزریقی مواد مخدر، یک نفر به ویروس هپاتیت مبتلاست، در حالی که از هر ۸ معتاد تزریقی یک نفر HIV مثبت است. نگران HIV هستیم در حالی که خطر هپاتیت بیشتر است.

بمهدی شادنوش روز پنجشنبه در سیزدهمین کنگره بین المللی دانش اعتیاد افزود: امروز نگرانی اصلی ما شیوع بیماری هپاتیت است. در خصوص گسترش بیماری‌هایی همچون هپاتیت و HIV، تمرکز بخش‌های مختلف وزارت بهداشت همچنان بر HIV و نهادینه کردن تست آن در مراکز اقامتی و سرپایی است. در حالی که معضل جدیدتر ما مسئله هپاتیت است.

وی ادامه داد: در خصوص بیماران مبتلا به HIV و هپاتیت به صورت رسمی بارها اعلام شده که کمپ‌ها اجازه جداسازی این دسته از بیماران را از سایر درمان پذیران ندارند. این افراد باید شناسایی و معرفی شوند و درمان خود را در کنار سایر افراد درمان پذیر ادامه دهند. این پروتکل درمانی است که با مرجعیت وزارت بهداشت و طی صورتجلسات مختلف به ذینفعان از جمله قوه قضاییه، نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی اعلام شده است. بنابراین نباید به دلیل نوع بیماری این افراد جداسازی یا رهاسازی شوند و باید درمان خود را که البته رایگان و بر عهده مراکز بهداشتی و درمانی است به صورت کامل دریافت کنند.

شادنوش ادامه داد: مطالعه‌ای که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ در خصوص بار بیماری بر اساس استاندارد و بر حسب سن صورت گرفته نشان می‌دهد سلامت روان و سوء مصرف در مردان از رتبه نهم به رتبه سوم در کل جهان جهش داشته و در میان زنان از رتبه هشتم به رتبه پنجم رسیده است. این آمار تاکید بر نیاز به تمرکز بیش از پیش براین حوزه، پیش بینی برنامه و اختصاص هزینه‌های کافی به آن را دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار