باور 373 به روایت وزارت دفاع ایران

تهران (پانا) - وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی جزئیات جدیدی را از سامانه پدافند هوایی بارو 373 ارائه کرد.

کد مطلب: ۹۴۸۷۰۰
لینک کوتاه کپی شد
باور 373 به روایت وزارت دفاع ایران

به گزارش روابط عمومی وزارت دفاع، متخصصان صنعت دفاعی ‌امروز در دوران شکوفایی، اقتدار، خودکفایی، بالندگی و پیشرفت‌های بزرگ و چشمگیر در حوزه‌های دفاعی و امنیتی‌،‌ توانسته‌اند با قطع هر گونه وابستگی به استبکار جهانی و با اتکاء کامل به صنعت و تکنولوژی بومی و ملی، پیشرفته‌ترین و مجهزترین تجهیزات و سلاح‌های دفاعی را با صرفه‌جویی در هزینه‌ها، برای حفظ و حراست از کیان و حدود و ثغور ایران اسلامی تولید ‌و در اختیار نیروهای مسلح قرار دهند.

‌متخصصان متعهد و ولایتمدار وزارت دفاع با تبعیت کامل و محض از رهنمودها و تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری عزمی جزم و همتی والا، توانستند با روحیه خودباوری منبعث از تفکر ناب و الهی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در مقابل تمامی تحریم‌ها و فشارهای سیاسی و تبلیغات سوء و منحرف کننده غرب ایستادگی نموده و با اتکاء و دانش بومی و داخلی با بهره‌گیری از تجربه گرانسنگ هشت سال دفاع مقدس در مسیر فرآیند تحقیق‌، پژوهش، تولید، خودکفایی و نوآوری به قله‌های رفیع عزت و افتخار و سربلندی نائل شوند.‌

صنعت دفاعی که امروز به عنوان افتخار ملت ایران قابل معرفی است، حاصل تلاش و مجاهدت چهل ساله متخصصین و دانشمندان جوان این ملت است که بنای آن با تدبیر خودکفایی که توسط معمار کبیر انقلاب حضرت امام (ره) گذاشته شد و با حمایت‌ها، هدایت‌ها و تدابیر رهبر معظم انقلاب در مسیر رشد و اعتلا حرکت کرد و امروز به نقطه ای رسیده ایم که قادر به تامین کلیه نیازهای تسلیحاتی و تجهیزاتی نیروهای مسلح در چارچوب دفاع اطمینان بخش هستیم.

یکی از دستاوردهای مهم و خیره‌کننده متخصصان صنعت دفاعی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در اوج تحریم‌های سخت دشمن، ساخت مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین سامانه دفاعی کشور به نام باور ۳۷۳ است که امروز با حضور رئیس جمهور، وزیر دفاع و جمعی فرماندهان نیروهای مسلح رونمایی شد.

ویژگی‌های منحصربه فرد سامانه باور ۳۷۳

سامانه باور ۳۷۳، یک سلاح پدافند هوایی زمین‌پایه است که در کلاس برد و ارتفاع بلند جای می‌گیرد و طراحی آن با نگاه به سامانه‌های روز دنیا و با تکیه بر دانش و تجربیات متخصصان ایرانی و با بهره‌گیری از فن‌آوری‌سامانه‌های بومی صیاد ۲ و ۳ انجام شده است.

سامانه سلاح پدافند هوایی باور ۳۷۳، محصول وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است که متخصصان سازمان صنایع هوافضا مسئولیت یکپارچه سازی و سیستمی آن را به عهده داشته و با هدایت عملیاتی نیروی پدافند هوایی ارتش و مشارکت شرکت صاایران و سازمان صنایع دفاع، طراحی و تولید شده است.

این سامانه می‌تواند اهداف هوایی را در صحنه نبرد با اصابت مستقیم موشک یا با اصابت ترکش‌های سرجنگی موشک ساقط کرده و مانع از ورود اهداف هوایی به محدوده عملیاتی خود شود.

از جمله قابلیت‌های این سامانه می‌توان به تحرک بالا، حجم آتش زیاد، توانایی درگیری با اهداف متنوع (هوایی و کروز)، برد و ارتفاع بلند، احتمال برخورد و کشندگی مناسب، عملکرد مناسب در برابر جنگ الکترونیک، تعمیر و نگهداری بومی و ساده، عملیات در شرایط حملات (شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای) و قابلیت مقابله با بمب‌های الکترومغناطیس، عملیات در شرایط مختلف آب و هوایی کشور، توانایی مقابله با اهداف روز دنیا، ارتباط با لایه‌های پدافندی کشور، قابلیت اطمینان و نیز قیمت بسیار کمتر از نمونه‌های مشابه خارجی اشاره کرد.

از بین قابلیت‌های بیان‌شده‌ فوق‌الذکر، تحرک، حجم آتش و ارتباط با لایه‌های پدافندی کشور برای یک سامانه پدافند هوایی بسیار حیاتی هستند.

طراحی متفاوت باور 373

طراحی و ساخت سیستم‌های پدافند هوایی جدید با قابلیت‌های عملیاتی بالا و دستیابی به فناوری ساخت تجهیزات مدرن پدافند هوایی برای مقابله با سلاح‌های راهبردی دشمن بخصوص هواپیماهای جنگنده، بمب‌افکن‌های رادار گریز و موشک‌های کروز از اهداف بنیادین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می‌باشد.

سامانه‌ سلاح باور ۳۷۳ یک سیستم پدافند هوایی برد و ارتفاع بلند است که قابلیت مقابله با اهداف هواپیماهای شکاری و پنهان‌کار،هواپیماهای راهبردی و بمب‌افکن‌ها،هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های کروز، موشک ضدرادار و موشک‌های بالستیک، هواپیماهای جنگ الکترونیک خاص و هواپیماهای شناسایی، انواع هلی‌کوپترها و موارد مشابه را دارا می باشد.

سرعت در عملیات، سهولت در آماده‌سازی و نگهداری، حداقل بودن تجهیزات جانبی، بالا بودن عمر انبارداری و ضریب ایمنی اپراتوری، مطابقت با تکنولوژی روز دنیا و امکان جایگزینی و تأمین لوازم یدکی و ... از ویژگی‌ها و نکات قابل توجه و مهم سامانه سلاح پدافند هوایی باور ۳۷۳ است.

قابلیت عملیاتی این سامانه با بهره‌گیری از تکنیک‌های مناسب و پروتکل‌های امن بین رادارها، اهداف و موشک‌ها و همچنین بکارگیری یک جستجوگر رادیویی بسیار پیشرفته و به روز، به نحو مطلوبی ارتقاء یافته است.

این سامانه می‌تواند همزمان تعداد ۳۰۰ هدف را شناسایی و تعداد ۶۰ هدف را ردگیری نموده و با ۶ هدف به طور همزمان درگیر شود.

در مسیر طراحی و دستیابی به این سامانه سلاح، فناوری‌های بسیاری مانند فناوری موشک عمود پرتاب، فناوری چرخش موشک به سمت هدف جهت پوشش ۳۶۰ درجه جغرافیای تهدید و ...احصاء و به صورت عملیاتی بکار گرفته شده است.

شایان ذکر است این سامانه با وجود توانمندی‌های بیش از سامانه مشابه خارجی، با هزینه‌ بسیار کمتر از نمونه‌های مشابه خارجی تولید شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار