مددی: دیکته برنامه به مدیران مدارس خلاف روح مدرسه‌محوری است

تهران (پانا)- مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین تاکید کرد از سال تحصیلی جاری همه برنامه های مدارس و اداره‌های آموزش و پرورش باید براساس چارچوب سند تحول انجام شود. به گفته او با توجه به آیین‌نامه اجرایی مدارس، مدیران باید برنامه مدرسه را تنظیم کنند و ستاد حق ندارد برنامه‌ای به مدارس تحمیل کند.

کد مطلب: ۹۴۸۴۶۱
لینک کوتاه کپی شد
مددی: دیکته برنامه به مدیران مدارس خلاف روح مدرسه‌محوری است

به گزارش اداره اطلاع رسانی آموزش و پرورش استان بوشهر، رضا مددی در نشست «آموزشی توجیهی تهیه و ابلاغ بسته انتظارات از مدارس مستند به برنامه اجرایی سند تحول بنیادین» گفت: «همه برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در تمام سطوح ستادی، استانی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای در سال 98 مبتنی بر سند تحول بنیادین تهیه و تنظیم شده است.»

او افزود: «همه‌ برنامه‌های زیرنظام‌های سند تحول به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است و نیز در اجرایی کردن سند تحول به لحاظ برنامه هیچ گونه کاستی وجود ندارد.»

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین گفت: «برنامه‌های سال 98 در پایان فروردین با امضای وزیر آموزش و پررش ابلاغ شده است و تا پایان تیر آموزش و پرورش استان‌ها برنامه های استانی خود را تنظیم کردند و همچنین نیمه اول مرداد نیز مناطق آموزشی سراسر کشور برنامه‌های خود را تنظیم کردند.»

مددی به رویکرد جدید در تدوین برنامه‌های مدرسه‌ای اشاره کرد و افزود: «در هر منطقه آموزشی چهار کارگروه هماهنگی و برنامه‌ریزی براساس دوره‌های تحصیلی تشکیل می‌شود که معروف به 4 میز است. این چهار کارگروه مسئولیت هماهنگی و یکپارچه‌سازی برنامه‌های آموزش و پرورش هر منطقه را در آن دوره تحصیلی به عهده دارد و برنامه‌ها را در قالب یک بسته به عنوان انتظارات به مدارس منطقه ارائه می‌کند.»

مشاور وزیر آموزش و پرورش هماهنگی و یکپارچه‌سازی برنامه‌های آموزش‌ و پرورش هر منطقه با مشارکت مدیران مدارس انجام خواهد شد.

مددی خبر داد وزیر آموزش و پرورش به منظور رویکرد کاهش تمرکز به روسای آموزش و پرورش سراسر کشور اختیار داد که برنامه‌های هر منطقه را متناسب با مقتضیات آن منطقه با مشارکت مدیران مدارس منطقه تهیه و تنظیم کنند. او ادامه داد: « از سال تحصیلی جاری همه برنامه‌های مدارس و اداره‌های آموزش و پرورش بر اساس چارچوب سند تحول انجام خواهد شد.»

او افزود: «برای هماهنگی هر چه بیشتر بین حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش از ابلاغ برنامه‌های تفکیکی به مدارس خودداری می‌شود و همه برنامه‌ها در یک کارگروه تخصصی منسجم می‌شود تا مدیران مدارس به راحتی از برنامه‌ها استفاده کنند.»

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین افزود: «گفتمان سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال جاری در سطح مدارس کشور به طور جدی دنبال خواهد شد.»

مددی در ادامه گفت: «اهداف دوره‌های تحصیلی که مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است مبنای تدوین برنامه و فعالیت‌های سال جاری آموزش و پرورش در سطح کشور است. همه فعالیت‌های آموزش و پرورش در سال جاری باید با برنامه‌های درسی مدارس هماهنگی لازم را داشته باشد و از این سو انسجامی در سطح مدارس کشور اتفاق خواهد افتاد.»

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین درباره تعارض بین مدل‌های تدبیر و تعالی مدیریت مدرسه با برنامه سند تحول بنیادین گفت: «این دو مدل قطعه کوچکی از مدل اجرایی کردن سند تحول در مدرسه است و اگر انطباق لازم را با سند نداشته باشند باید در آن ها تغییر ایجاد شود.»

او در پایان افزود: «دیکته برنامه به مدیران مدارس خلاف روح مدرسه‌محوری است، با توجه به آیین‌نامه اجرایی مدارس، مدیران مدارس باید برنامه تنظیم کنند و ستاد حق ندارد برنامه‌ای به مدارس دیکته کند و با این اوصاف باید گفت که تعالی برنامه نیست بلکه چارچوبی مناسب برای تدوین برنامه عمل در مدرسه است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار