اولین واکنش دولت به ماجرای مازیار ابراهیمی: دولت گذشته پاسخگو باشد

ربیعی: مدیر عامل ایران خودرو امروز عوض می شود/عراقچی و سیف مدیران پاک و سالم دولت بودند

تهران (پانا) - سخنگوی دولت در واکنش به مصاحبه فردی به نام مازیار ابراهیمی درباره اینکه در جریان ترور دانشمندان هسته ای به اشتباه دستگیر و مجبور به اعتراف شده است، گفت این اتفاق (دستگیری و اعتراف‌گیری) در دولت گذشته رخ داده است ولی تا آنجا که او از منابع مطلع پیگیری کرده‌، موضوع این است که یکی از این افراد اتهاماتش صحیح بوده ولی درباره مابقی افراد اشتباهاتی صورت گرفته است.

کد مطلب: ۹۴۸۰۶۹
لینک کوتاه کپی شد
اولین واکنش دولت به ماجرای مازیار ابراهیمی: دولت گذشته پاسخگو باشد

علی ربیعی در هشتمین نشست خبری خود که ظهر امروز (دوشنبه) برگزار شد، با اشاره به تحریم‌های ایالات متحده آمریکا اظهار کرد: «ما هم سرنگونی دولت ملی و کودتا علیه دولت و ملت را داشتیم و هم نخستین انتخابات در جمهوری اسلامی. اولی را باید بدانیم برای درک بهتر تاریخ و دومی را باید بدانیم برای راهی که رفته‌ایم و باید برویم.»

او درباره هفته دولت نیز بیان کرد: «تروریسم کوری که رجایی و باهنر را به شهادت رساند، فقط به دنبال آنها نبودند بلکه می‌خواستند ریشه دولت و ملت را بزنند. ما امروز وارث آن دولت هستیم و امروز هم ما آن راه را امتداد خواهیم داد.»

سخنگوی دولت یادآور شد: «یادم نمی‌رود حملاتی را که به رجایی کردند و می‌گفتند یک کاسه‌بشقاب فروش می‌خواهد مملکت را اداره کند.»

او تصریح کرد: «فشارها و تهدیدهایی که آمریکا به ملت ایران تحمیل می‌کند، فقط برای از هم پاشیدن دولت ایران نیست، آنها به دنبال نایودی ایران هستند.»

ربیعی متذکر شد: «امروز اعلام می‌کنم ما از تعادل منفی عبور کردیم و در سال 98 و 99 به سمت تعادل مثبت حرکت خواهیم کرد و شاخص‌های حیاتی نیز رو به بهبود خواهند رفت.»

سخنگوی دولت افزود: «برخی کشورها با دو توئیت دچار تلاطم می‌شود. فشاری که آمریکا به ملت ایران در چند وقت اخیر اعمال کرددولت‌های قدرتمند را نیز با مشکلات جدی مواجه می‌کرد و آن‌ها را از هم می پاشاند ولی ما از این مرحله با مردم عبور کردیم. در آستانه هفته دولت می‌گویم که دولت با مردم تجدید پیمان می‌کند که رنج مردم را درک می‌کند و برای حل آنان در کنار مردم خواهد بود.»

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: «البته در این مسیر برخی مخالفان در داخل و خارج مطالبی گفتند ولی ما شاهد علائم ثبات بازارهای بورس و ارز هستیم و صادرات ما نیز هرچند اندک ولی از واردات پیشی گرفت که ما در سایه اتحاد درونی توانستیم به آن دست یابیم.»

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره طرح‌هایی که در هفته دولت افتتاح می‌شود، نیز بیان کرد: «طرح‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و عمرانی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.»

سخنگوی دولت با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر واگذاری چابهار بیان کرد: «اخیرا گفته بودند که ایران بوشهر و چابهار را به هندی‌ها واگذار کرده، حرف درستی نیست. آنچه اتفاق افتاده این است که طبق قراردادی افتتاح یکی از فازها برعهده هندی‌ها گذاشته شده است که آن‌ها در مدت 10 سال مبلغ 185 میلیون دلار نیز سرمایه‌گذاری خواهند کرد، این به معنای واگذاری نیست.»

سخنگوی دولت یادآور شد: «آنچه مسئولان مربوط گفتند، این است که از این طریق و در گام‌های اول بیش از 11 میلیارد دلار مبادله کالا می‌تواند صورت بگیرد. بحث واگذاری بنادر و خزر نیز مطرح نیست و این موج را افرادی بیشتر راه می اندازند که بحرین را واگذار کردند.‎»

ربیعی درباره کالاهای مانده در گمرک نیز گفت: «3 میلیارد دلار کالا فقط در بنادر مانده است و بعد از دستور رئیس‌جمهوری، رئیس کل بانک مرکزی و وزرا از مناطق دیدار کردند و موانع گمرکی برطرف شده است. کمیته تسریع در انتقال کالا تشکیل شده است و اقدامات لازم برای انجام اقدامات را انجام خواهند داد.»

ربیعی ادامه داد: «امروز ایران نگرانی از بابت کالا ندارد و میزان کالای مانده در انبارها بیشتر از مدت مشابه است. امروز وضع ایران به رغم تمام فشارها وضع مناسبی است و هم ارز و هم کالاها وارد کشور می‌شود.‎»

عراقچی و سیف هیچ نفع شخصی نداشته‌اند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر احمد عراقچی، متهم ارزی و حواشی ایجاد شده است، نیز گفت: «دولت از زحمات و خدمات آقای عراقچی تشکر می‌کند. اینها مدیران پاک و سالم دولت بودند و هستند. هیچ یک از این افراد هیچ نفع شخصی در جریان‌های ایجاد شده نداشتند. بحث برسر سیاست‌های تزریق ارز در بازار از طریق غیر صرافی‌هاست.»

او افزود: «مطالعات ما نشان می‌دهد 60 سال است این روند در کشور ادامه دارد. این سیاستی است که در کشورهای همسایه نیز وجود دارد. دولت‌ها مداخلاتی انجام می‌دهند تا به مردم فشار وارد نشود؛ این امری طبیعی است.»

سخنگوی دولت بیان کرد: «صرافی‌ها نیز با مجوز بانک مرکزی اقدام می‌کنند بنابراین اقدامات بانک مرکزی خود مجوز محسوب می‌شود. اگر کسی تخلف و فسادی داشته حتما دولت از برخورد با آنها حمایت می‌کند ولی دولت اطمینان دارد که عراقچی و سیف هیچ نفع شخصی نداشته‌اند.»

ربیعی تصریح کرد: «چیزی که گفته می‌شود این است که 159 میلیون دلار خارج از چهارچوب اقدام شده است ولی این مبلغ بر اساس تشخیص آن زمان بوده و بنابر آن تشخیص اقدام شده است. این روشی است برای کنترل بازار غیر رسمی ارز ولی مردم اطمینان داشته باشند که این مقامات سوء استفاده شخصی نکرده اند.‎»

این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اجحاف شرکت‌های خودروسازی به مردم و واکنش دولت به این قبیل موارد بیان کرد: «افزایش قیمت خودرو قانونی نبوده است و باید بررسی شود که خطای شخصی بود یا اشتباه نرم افزاری. امروز مدیر عامل ایران‌خودرو عوض خواهد شد و اقای علی آبادی، رئیس ایران‌خودرو خواهد شد.‎»

ربیعی تصریح کرد: «گرانی دلیلی نداشت و تصمیم وزیر صمت نیز در این زمینه درست بوده است. باید به این صنعت توجه ویژه شود چراکه بازاری است که قیمت‌هایش روی سایر بازارها نیز اثر گذار خواهد بود.»

ربیعی گفت: «تردید دولت در واگذاری خودروسازان نیز به دلیل اهمیت آنهاست چراکه ما خواهان تهیه زیرساخت‌های لازم هستیم.‎»

او در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سوالی درباره ادامه کار بازنشستگان در دولت گفت: «در دولت دیگر بازنشسته‌ای [که مشمول قانون منع به‌کارگیری باشد] نداریم. در برخی وزارتخانه‌ها بر اساس قانون این اتفاق رخ داده است و برخی موارد نیز با مجوزی که در قانون پیش‌بینی شده است، فعالیت می‌کنند.‎»

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها و نظر دولت در این زمینه گفت: «اولا باید بگویم که الزام فیفا فقط برای ایران نیست و همه کشورهای عضو فیفا باید اجازه ورود زنان به ورزشگاه را بدهند. البته باید به نگرانی‌ها توجه شود ولی نظر دولت این است که باید این موضوع با رعایت موازین حل شود.»

او بیان کرد: «آقای سلطانی‌فر گفت که با در نطرگیری دغدغه‌ها، درحال برنامه‌ریزی برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها در دیدار ای ملی هستند. اجازه دهیم موارد از مسیرهای اطمینان بخش پیش برود. آرام آرام می‌توانیم به رفتاری منطقی برسیم و مشکلات حل شود.‎»

دلم می‌خواست کسی این سوال را از من نپرسد

این مقام مسئول دولتی درباره اظهارات اخیر آیت‌الله یزدی خطاب به رئیس جمهوری نیز خاطرنشان کرد: «دلم می‌خواست کسی این سوال را از من نپرسد. اولا من متاسفم از بیان این اظهارات و اعلام می‌کنم که دولت قصد ورود به این مجادلات را ندارد.»

ربیعی گفت: «افراد می‌توانند نظرشان را بگویند و آنچه گفته شده نظر شخصی است. مطمئن هستم نظر جامعه مدرسین نیز این نیست. جایگاه روحانیت باید حفظ شود، این جایگاه به رغم تبلیغات سوء، مورد احترام مردم است بنابراین هرگونه مطلبی که این موضوع را با خدشه مواجه سازد، درست نیست.»‎

مجموع کشورمان را دارای آزادی بیان می‌دانیم

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره گزارش اخیر گزارشگر ویژه حقوق بشر درباره ایران بیان کرد: «آنها براساس شاخص‌های خود درباره تمام کشورها اظهارنظر می‌کنند. در ایران به رغم تمام فراز و نشیب‌ها و انتقادات، آزادی بیان وجود دارد. اینکه مردم در صف‌‌ها و اتوبوس‌ها حرف می‌زنند و با یک کپشن دولت را نقد می‌کنند، یعنی آزادی در ایران است.»


ربیعی بیان کرد: «البته نقدهایی هست و رفتارهای غیر مسئولانه را نیز شاهد هستیم. امروز شرایط به گونه‌ای است که نقد دولت صواب دارد و به حریم دیگری نمی‌تواند نقد کرد. ما معتقدیم که همه را باید بتوان نقد کرد. ما هم به اقدامات سلیقه‌ای نقد داریم ولی در مجموع کشورمان را دارای آزادی بیان می‌دانیم. همه باید از حریم آزادی دفاع کنیم و بعد از نوشتن، افراد آزاد باشند.»

او ادامه داد: «رسانه‌های مکتوب را باید آزادتر بگذاریم. نباید مرجع اخبار به سمت خارج از کشور برود. هرچه بتوانیم نقد را در رسانه‌های مکتوب ثبات بیشتری داشته باشیم، وضع ما بهتر خواهد شد.‎»

واکنش به یک اشتباه در وزارت اطلاعات

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوال پانا درباره حواشی ایجاد شده درباره موضوع مازیار ابراهیمی نیز بیان کرد: «این اتفاق در دولت ما رخ نداد و در دولت گذشته بوده است ولی تا آنجایی که من از منابع مطلع پیگیری کرده‌ام، موضوع این است که یکی از این افراد اتهاماتش صحیح بوده ولی درباره مابقی افراد اشتباهاتی صورت گرفته است.»

او بیان کرد: «اطلاعات کلی که وجود دارد این است که کار کارشناسی روی این موضوع صورت نگرفته است. کارشناسان ضد جاسوسی این موضوع را بررسی نکردند و کارشناسان حوزه‌های دیگری این اقدام را انجام دادند و گویا همان زمان نیز دلجویی صورت گرفته است.»

ربیعی خاطرنشان کرد: «بنای دولت این است که این قبیل اتفاقات در زیر مجموعه دولت صورت نگیرد. این اتفاق در دولت‌های گذشته بوده است و طبیعتا آن ها باید پاسخ‌گوی این موضوع باشند.‎»

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره مذاکره ایران و آمریکا نیز گفت: «تنها کانال رسمی ایران و آمریکا، سفارت سوئیس است. ایران یک پیش‌شرط (برای مذاکره) دارد و آن هم برداشته شدن تروریسم اقتصادی است. تصور آن ها این بود که ایران با تحریم‌ها سه ماهه فرو می‌پاشد. آن ها در گام اول (برای مذاکره) باید از تروریسم اقتصادی دست بردارند.‎»

این مقام مسئول درباره رابطه ایران و کشورهای منطقه به ویزه عربستان و امارات نیز گفت: «هر قدر که آمریکا از براندازی در ایران ناامید شد، کشورهای منطقه به امنیت منطقه‌ای توجه بیشتری نشان دادند. ما حساب عربستان سعودی را از آمریکا جدا می‌دانیم.»

او ادامه داد: «ایران به هرچارچوبی که کشورهای منطقه امنیت خلیج فارس را تضمین کنند، ما نیز به آن پایبند خواهیم بود. امروز علائم خوبی را نیز در برخی کشورهای منطقه می‌دانیم و معتقدیم که هزینه انرژی مورد نیاز دیگران را نباید مردم محروم منطقه پرداخت کنند.‎»

او همچنین در ادامه پرداخت 250 میلیون دلار برای طراحی صندوق عقب 206 را رد کرد و گفت: «موضوع در دولت ما نبود و در سال‌های 83 یا 84 بوده و ولی براساس سوالهای من از مدیر وقت مجموعه، مشخص شد که مبلغ اصلی 12 میلیون دلار بوده است.»

ربیعی همچنین در ارتباط با موضوع سازمان میراث فرهنگی نیز گفت: «دولت موافق تشکیل وزارت‌خانه جدید نبوده و نیازی به آن نمی‌بیند.»

اعضای دولت چهارشنبه با رهبری دیدار می‌کنند

سخنگوی دولت همچنین درباره دیدار اعضای کابینه با مقام معظم رهبری به مناسبت هفته گرامی داشت دولت خاطرنشان کرد: «روز چهارشنبه اعضای دولت با رهبری دیدار خواهند داشت.»

او با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی با چابکی بیشتر کار خود را انجام می‌دهد، گفت: «ما بیش از ۳۰ مدیر کل داریم و تشکیل وزارتخانه مسائل مختلفی را در حوزه های مدیریتی ایجاد می‌کند، در حالی که اکنون سازمان چابک کار خود را انجام می‌دهد.»

ربیعی ادامه داد: «آقای امیری معاون امور مجلس دولت، موضوع تشکیل وزارت میراث فرهنگی را پیگیری کنند، اینکه به چه روشی و از کدام مسیر پیگیری می‌کند، اطلاع دقیق ندارم؛ باید منتظر بمانیم که اصل موضوع چه خواهد شد و پیشنهاد چه کسی منتفی می‌شود.»

سخنگوی دولت همچنین درباره رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز اظهار کرد: «قطعا آقای مونسان فردی شایسته و لایق و از نظر دولت مدیر موفقی است؛ به رغم همه مشکلات ایجاد شده، ورود گردشگران خارجی نسبتا خوب بوده است، گردشگری بوم گردی کشور رونق گرفته و به عنوان منبع درآمدی برای روستاییان شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار