خاویار اردبیل وارد بازار می‌شود

اردبیل (پانا) - مدیر کل شیلات اردبیل گفت: امسال تولید بیش از 10 هزار و 500 تن انواع ماهی در بیش از 540 مزرعه در دستور کار است که امیدواریم تا پایان سال این اهداف محقق شود.

کد مطلب: ۹۴۸۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد
خاویار اردبیل وارد بازار می‌شود

میرآرمان واعظی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل به دو حوزه تولید آبزیان اعم از تکثیر ماهیان سردآبی و گرم‌آبی اشاره و اظهار کرد: استان اردبیل یکی از قطب‌های تولید ماهیان زینتی است به طوری که کلاس‌های آموزشی برای علاقمندان برگزار می‌شود تا تولید ماهیان زینتی با توجه به بسترهای فراهم شده در این استان تقویت شود.

او به تولید آبزیان در دو سال گذشته بین 7 هزار تا 9 هزار تن اشاره و خاطرنشان کرد: هر چند امسال برنامه تعریف شده برای استان تولید 8 هزار و 920 تن انواع ماهی است اما ما در تلاش هستیم تا این میزان تولید را با افزایش مزارع پرورش ماهی به 10 هزار و 500 تن برسانیم.

مدیر کل شیلات استان به مطالعا احداث مزرعه در پایاب سدها و همچنین آب‌های جاری در استان اشاره کرد و گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها مزارع پرورش آبزیان در استان در حال افزایش است و در کنار آن با ساماندهی و برقدار کردن این مزارع تولید مکانیزه در اولویت برنامه‌ریزی‌هاست به طوری که به ازای هر یک لیتر آب تلاش می‌کنیم یک تن ماهی تولید شود.

واعظی گفت: در پرورش ماهیان سردآبی آنچه که مهم است توجه به افزایش دبی آب است چرا که هرقدر این دبی بالا برود به همان نسبت تولید نیز افزایش می‌یابد.

او برگزاری یک هزار و 500 نفر روز برنامه آموزشی به صورت رایگان برای گروه‌های مختلف را یادآور شد و بیان کرد: علاقمندان و صاحبان مزارع پرورش ماهی به صورت رایگان و مستمر می‌توانند از این دوره‌ها استفاده کنند که با دعوت از مدرسان خارج از استان سعی در برگزاری این دوره‌های تخصصی داریم.

مدیر کل شیلات اردبیل از استان اردبیل به عنوان قطب تولید ماهیان سردآبی خبر داد و تصریح کرد: 60 درصد تولید ماهیان در استان سردآبی است و ما امروز قادر هستیم نیاز سایر استان‌ها را به ویژه در تولید قزل‌آلا تامین کرده و حتی 500 تن صادرات ماهیان سردآبی را به جمهوری آذربایجان شاهد باشیم.

واعظی در مورد پرورش ماهیان زینتی نیز گفت: امسال تولید یک میلیون و 500 هزار قطعه ماهیان زینتی هدفگذاری شده و حتی صادرات آن به صورت چمدانی نیز انجام می‌شود.

او بیان کرد: در تولید ماهیان زینتی ما روی تکثیر 20 گونه برنامه‌ریزی کردیم که چهار گونه آن زنده‌زا و مابقی تخمگذار است که اشتغال ایجاد شده درر این حوزه امسال به 60 نفر خواهد رسید.

مدیر کل شیلات استان با اشاره به اشتغال حوزه پرورش آبزیان تصریح کرد: یک هزار و 500 نفر به صورت مستقیم و 3 هزار نفر نیز به صورت غیرمستقیم در این حوزه فعالیت می‌کنند.

واعظی رهاسازی 500 هزار قطعه بچه ماهی سفید با تامین اعتباری دو میلیارد تومانی در منابع آب‌های طبیعی و نیمه طبیعی را یادآور شد و اظهار کرد: قطعا این ماهیان با صیدی که توسط اهالی انجام می‌دهند به سفره مردم بازمی‌گردد و در کنار این کار 50 هزار قطعه ماهی سردآبی به صورت رایگان در حمایت از صاحبان مزارع خسارت دیده و یا نیازمند توزیع می‌شود تا امکان تولید در این بخش افزایش یابد.

او به تکثیر ماهیان سردآبی در 6 کارگاه اشاره و خاطرنشان کرد: 35 میلیون تخم سبز، 25 میلیون چشم زرد و 7 میلیون بچه ماهی تولید شده و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

مدیر کل شیلات استان تصریح کرد: گونه دیگر ماهیان گرم آبی تولید شده در این استان آمور و کپور است که با توجه به توجیه اقتصادی زمینه صادرات آن به عراق مهیا شده و در سه مزرعه نیز پرورش فیل ماهی با هدف تولید ماهیان خاویاری انجام می‌شود.

واعظی از ورود خاویار تولیدی اردبیل به بازار خبر داد و گفت: ما به روش میکرو سزارین سعی می‌کنیم از شکم فیل ماهی خاویار استحصال کنیم که در این روش دو سال بعد از تولید اولیه امکان استحصال بعدی نیز وجود دارد.

او افزود: پرورش ماهی در قفس نیز که از اهداف سازمان است در سد گیلارلو در حال انجام است و قرار بود در دو سد گیوی و سبلان نیز اجرایی شود که به دلیل اعلام بهره‌برداری شرب از این سدها امکان عملیاتی شدن این طرح به وجود نیامد چرا که پرورش ماهی در سدهای با مصارف شرب ممنوع است.

مدیر کل شیلات استان بیان کرد: رتبه استان اردبیل در تولید آبزیان چهاردهم است که البته باید 7 استان ساحلی را کنار بگذاریم تا جایگاه استان در تولید آبزیان مشخص شود به طوری که میانگین مصرف آبزیان در این استان 10.5 تا 11 کیلوگرم است که ما رتبه سوم را در میزان مصرف آبزیان در کشور داریم.

واعظی میانگین جهانی را در مصرف آبزیان 16 کیلوگرم اعلام کرد و گفت: البته روش درست پخت ماهی را از طریق صداوسیما آموزش می‌دهیم تا اسید چرب موجود در ماهی که مانع از لخته شدن خون می‌شود برای شهروندان به درستی تبیین شود به طوری که ما نیز توصیه می‌کنیم نه به شکل سوخاری و پخت و پز معمول بلکه به صورت آب‌پز و تنوری مردم در مصرف ماهی با تمام خواص موردنظر اقدام کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار