سرپرست حجاج ایرانی: احیای سفر عمره منوط به تامین شرایط از سوی عربستان است

تهران (پانا) - نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی اعلام کرد که برقراری مجدد سفرعمره برای زائران ایرانی نیاز به تامین مقدمات آن از سوی عربستان سعودی به عنوان کشور میزبان دارد.

کد مطلب: ۹۴۷۹۲۱
لینک کوتاه کپی شد
سرپرست حجاج ایرانی: احیای سفر عمره منوط به تامین شرایط از سوی عربستان است

به گزارش روابط عمومی حج و زیات، حجت الاسلام سیدعبدالفتاح نواب در یک نشست خبری مشترک با علیرضا رشیدیان رییس سازمان حج و زیارت در مکه مکرمه افزود: خیل عظیمی از زائران علاقه‌مند به انجام سفر عمره در ایران وجود دارند اما تحقق این کار نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم در عربستان است.

وی یکی از مهمترین زیرساخت‌ها را فراهم کردن زمینه حمایت کنسولی از زائران ایرانی بیان کرد و اظهارداشت: باید نمایندگان سیاسی ایران در عربستان حضور داشته باشند تا بتوانند از حقوق شهروندان ایرانی دفاع کنند. داخل ایران نیز تصمیم‌گیری درباره سفر عمره نیازمند برخی تصمیمات فراسازمانی است.

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: ما در بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت آمادگی کامل داریم تا در صورت اتخاذ این تصمیم، کار خود را به سرعت انجام دهیم. اگر اصول حکمت، عزت و مصلحت که مورد تاکید همیشگی رهبر معظم انقلاب اسلامی است، درمورد سفر عمره زائران ایرانی رعایت شود، بعثه و سازمان حج با رضایتمندی کار خود را در این زمینه انجام خواهند داد.

سرپرست حجاج ایرانی در بخش دیگری از این گفتگو، عملیات حج تمتع امسال را موفقیت آمیز خواند و گفت: خدا را شاکریم حجاج توانستند اعمال حج خود را به‌خوبی انجام دهند و برای همه زائرانی که 13 سال است در نوبت اعزام به حج قرار دارند، امید و آرامش ایجاد شد.

حجت الاسلام و المسلمین نواب در این زمینه از نیروهای بعثه، سازمان حج و زیارت، «خادمان ناپیدا و پنهان فراوان» حج و «ملت بزرگ و فداکار ایران» برای کمک به برگزاری موفقیت آمیز مناسک حج تمتع قدردانی کرد.

وی گفت: بیش از 20 سازمان بطور مستقیم در مورد حج خدمتگزاری می کنند و در راس کشورقرار دارند، مقام معظم رهبری با رهبری داهیانه خویش، خط و مشی صحیح را به زائران و خدمتگزاران ارائه می کنند و دغدغه مندانه پیگیر اجرای برنامه ها هستند.

حجت الاسلام نواب، حضور گسترده زائران ایرانی در مساجد مکه را از جمله موفقیتهای حج امسال برشمرد و اظهار امیدواری کرد مسئولین عربستان خدماتی در شان و منزلت زائران ایرانی ارایه کنند.

سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به خدمات شرکت‌های سعودی به زائران ایرانی اظهارداشت: طرف‌های سعودی مشتاقند با کمترین هزینه، بیشترین منافع را برای خود کسب کنند در حالیکه باید بدانند هر کاری هزینه‌ای دارد.

وی افزود: اگر کشوری خود را به‌عنوان خادم زائران معرفی می‌کند، باید قبل از آنکه زائر نیاز خود را بگوید، خدمت لازم را به او ارائه کند اما با وجود کارهای زیادی که در عربستان شده، متاسفانه خدمات ارایه شده در تراز زائران خانه خدا و حبیب خدا نیست.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در این زمینه به وضعیت «منا» اشاره کرد و گفت: ما امسال در منا شرمنده حجاج ایرانی شدیم زیرا فضایی که برای اقامت آنها در چادرها پیش بینی شده بود، کافی نبود و سرویسهای بهداشتی آنجا در شرایط مطلوب قرار نداشت.

وی تصریح کرد: هم اکنون خیل عظیمی از ایرانیان علاقه مند به حضور در سرزمین وحی برای انجام سفر عمره وجود دارند و سالها است برای این کار ثبت نام کرده اند اما برای تحقق آن، باید زمینه های لازم میان دو کشور فراهم شود.

نماینده ولی فقیه، علت قطع سفر عمره زائران ایرانی را در فروردین 1394 یادآور شد و گفت: در آن زمان، در حالی که نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند، در یک مقر دولتی کشور میزبان به زائر ایرانی توهین شد. حالا در نبود نمایندگان سیاسی از ایران چگونه می توان انتظار داشت برای زائران ایرانی اتفاق ناگواری رخ ندهد.

سرپرست حجاج ایرانی درباره احتمال افزایش سهم ایران در اعزام زائران حج تمتع در سالهای آتی با توجه به سند توسعه 2030 دولت عربستان در این زمینه اظهارداشت: به دلیل اینکه زائران ایرانی افرادی با فرهنگ، با کرامت و با شخصیت هستند، موسسات ارایه دهنده خدمات به زائران در عربستان همواره از حضور آنان استقبال می کنند.

وی افزود: از سوی دیگر، ما تاکنون نتوانسته ایم به مبانی شیوه سهمیه بندی اضافه حجاج از سوی دولت عربستان دست پیدا کنیم و با این وضعیت، رفتار و برنامه های آتی آنان برای ما مشخص نیست.

حجت الاسلام و المسلمین نواب توضیح داد: برخی می گویند سهمیه حجاج هر کشور بر اساس یک هزارم جمعیت مسلمان آن تعیین می شود درحالی که برخی کشورها به دلیل شرایط اقتصادی خویش هیچگاه از این سهمیه بطور کامل استفاده نمی کنند و در مقابل، در کشورهایی مثل ایران در یکسال به اندازه 26 سال سهمیه، افراد متقاضی حج ثبت نام می کنند.

وی گفت: با توجه به عدم استفاده برخی کشورها از سهمیه کامل حج خود، عربستان در استفاده از ظرفیت موجود گزینشی عمل می کند و به عنوان مثال، در سال جاری برای کشوری که کمتر از نصف ایران جمعیت داشت 20 هزار سهمیه مازاد حج اختصاص داد در حالی که به ایران با 82 میلیون نفر جمعیت فقط دو هزار سهمیه جدید داد.

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: باید این روند دارای چارچوب و منطق روشنی باشد زیرا اگر دولت عربستان بخواهد برنامه 2030 خود را در زمینه حج به روال کنونی پیش ببرد، جایگاه معنوی خود را نزد دیگر ملتها از دست خواهد داد.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است با بهره گیری از تجربیاتی که در سالهای پس از انقلاب اسلامی بدست آورده و نیروهای فرهیخته ای که در حوزه حج دارد، به کارشناسان ارشد عربستان در این حوزه خدمات مشورتی ارایه دهد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب درباره تغییرات احتمالی در برنامه های بعثه مقام معظم رهبری در برنامه حج سال آینده اظهارداشت: معاونتهای مختلف بعثه و سازمان حج و زیارت در حال بررسی مسایل، مشکلات و چالشهای حج در سال جاری هستند تا با تکیه بر تجربیات آن، تغییرات لازم را در برنامه های سال آینده به عمل آورند.

وی در این زمینه از همه فرهیختگان و افراد صاحبنظر و زائرانی که در حوزه حج صاحب تجربه و دیدگاه هستند، خواست پیشنهادات خود را در اسرع وقت به بعثه مقام معظم رهبری ارسال کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج وزیارت با اشاره به اینکه معاونت فرهنگی با همراهی روحانیون برنامه های متنوعی برای حرکت درمسیر تحقق شعارحج 98 (حج، خودسازی، اخوت دینی و تمدن اسلامی) در کاروان ها اجرا کرده است، گفت: چکیده پیام های امام امت (رض) و مقام معظم رهبری مبتنی برخودسازی زائر دراین سرزمین است و زائران با حضور در برنامه های مسلمانان، اخوت دینی را تحقق می بخشند و تمدن اسلامی را هم چشم اندازآینده قرار می دهند و خوشبختانه امسال قدم هایی دراین راستا برداشته شد.

حجت الاسلام نواب نعمت باران در عرفات و منا را یادآور شد که به تلطیف هوا بسیار کمک کرد و برنامه های پیش بینی شده در این دو سرزمین به خوبی برگزار شد .

وی با بیان اینکه طولانی ترین و گرانترین حج در سخت ترین شرایط امسال در حال برگزاری است، افزود: خوشبختانه درصد کاستی ها کم وموفقیت ها فراوان است و همه افرادی که در صحنه حج حضور دارند ماموریت های خود را انجام داده اند.

وی گفت: برگزاری 510 برنامه متمرکز و نیمه متمرکز درهتلها و همایش های مختلف و انس و معرفت از جمله اقدامات صورت گرفته تا این تاریخ است.

وی به محدودیت‌های هتل های مدینه جهت برگزاری جلسات فرهنگی برای کاروان ها اشاره کرد و افزود: زائران در مدینه و مکه با اشتیاق در این جلسات شرکت می کنند.

حجت الاسلام نواب با بیان اینکه محورهای بیانیه گام دوم انقلاب در برخی برنامه ها لحاظ شده است، گفت: در بحث فعالیت های رسانه ای ارزیابی ها نشان می دهد که گزارش های منتشر شده دررسانه ملی آرامش را به داخل کشور منتقل کرده است و بازخورد آن در دیدار با زائران در هتل ها نیز دیده می شود و زائران تشکر و سپاسگزاری می کنند.

وی افزود: در این بازدیدها بسیاری از زائران می گفتند سلام ما را به مقام معظم رهبری برسانید ما به نیابت ازایشان طواف کردیم و در مسجدالنبی حضور یافتیم و برای ایشان دعا کردیم که قابل ستایش است.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان وضعیت منا و عرفات و مشکلات موجود در آن که به گلایه های زائران در بازدیدها منجر شد، گفت: از طرف وزیر حج و عمره سعودی خواسته ایم که این وضعیت را اصلاح کند .

وی افزود: علاوه بر این گلایه برخی زائران نسبت به نرخ ارز مسافرتی گله مند بودند که توضیح داده شد ارز مسافرتی با نرخ بازار آزاد همسانی دارد.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری همچنین از تلاش رسانه ها برای انعکاس اخبار سرزمین وحی در حج تمتع 98 به ملت ایران و جهان اسلام قدردانی کرد و آن را «کاری بسیاری بزرگ» خواند.

حجت الاسلام و المسلمین نواب همچنین به اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای منا ومسجدالحرام در منا تاکید کرد که علاوه بر بعثه و سازمان حج و زیارت، همه کشور باید در جهت احقاق حقوق این عزیزان اقدام کند. هر حرکتی که این کار را دچار تنش یا تعویق کند مغایر با اهداف شهدا و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار