سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تعدد شرکت‌کنندگان در کنکور تجربی: کمتر از یک درصد به آرزوی رشته شغلی خود می‌رسند

تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش و پرورش هدف‌گذاری درست در فعالیت‌های پرورشی را مدرسه‌محوری، فراگیری و اثربخشی، توسعه مشارکت و افزایش فعالیت‌های گروهی و تشکیلاتی دانست.

کد مطلب: ۹۴۷۷۱۸
لینک کوتاه کپی شد
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تعدد شرکت‌کنندگان در کنکور تجربی: کمتر از یک درصد به آرزوی رشته شغلی خود می‌رسند

سیدجواد حسینی در نشست صمیمی خود با مدیران و کارکنان معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن تشکر از علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش که پس از قبول این سمت در عمق بخشیدن به فعالیت‌های گذشته و توسعه آنها و همچنین انسجام‌بخشی در فرهنگ مدیریت کوشید، گفت: «ما به‌لحاظ ساختار اداری، نیروی انسانی و منابع در محتوای ماموریت‌های معاونت دچار تنگناهایی هستیم.»

او از نیاز حوزه پرورشی به استانداردسازی فضا و تجهیزات، منابع انسانی و رویه‌ها و فراگردها خبر داد و به سخنان مقام معظم رهبری درباره معاونت پرورشی اشاره کرد و گفت: «ایشان فرمودند ما معاونت پرورشی و فرهنگی به‌معنای واقعی می‌خواهیم؛ لذا ما هم باید در این راستا حرکت کنیم.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «دو نوع فعالیت در معاونت داریم: فعالیت‌هایی که ما خود متولی آنان هستیم و بخشی که بعد از انقلاب زیاد ورود پیدا نکردیم یعنی به خدمت گرفتن تمام عناصر آموزش و پرورش برای امر تربیت، تحت‌عنوان مدیریت تربیت.»

او با طرح این سوال که آیا این حجم عظیم از فعالیت‌ها در امور تربیتی و مدارس لازم است یا می‌توان با یک نگاه کیفی‌گرایانه از بخش‌هایی از آن با رویکرد ارتقای کیفیت بکاهیم؟ گفت: «باید در معاونت پرورشی تثبیت ارزش‌ها و اصلاح روش‌ها را مدنظر داشته باشیم. فقط یک بعد تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی که سند تحول بنیادین از ما می خواهد، نظام ارزیابی، پاداش‌دهی و تخصیص منابع است. برای نجات دانش‌آموزان از نظام آموزشی تک‌ساحتی باید نگاه ارزیابانه را تغییر دهیم.»

حسینی گفت: «نامه‌ای به دکتر روحانی نوشتیم که دانش‌آموزان در ساحت‌های مختلف مورد تشویق قرار گیرند. طرح جامع نظام مشاوره طرح ارزشمندی است لذا به یک نظام مددکاری برای کنترل آسیب‌ها نیاز داریم. معتقدم باید به سمتی برویم که سرانه‌های فرهنگی پرورشی داشته باشیم.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه مدنظر داشتن چهار اصل مدرسه‌محوری، فراگیری و اثربخشی، توسعه مشارکت و افزایش فعالیت‌های گروهی و تشکیلاتی در ترویج فعالیت‌ها را هدف‌گذاری درستی دانست و گفت: «قرآن باید فراگیر شود و کانون مدرسه باشد. این جریان باید در سطح ملی بیاید تا رقابت مسابقه‌گونه به دانش‌آموز لطمه نزند.»

او ادامه داد: «اصل علم و هنرباوری را در فعالیت‌های خود آغشته کنید تا اثرگذاری داشته باشد. توجه به دارالقران‌ها از نظر توسعه کیفی و کمی مهم است تا کانون فعالیت‌های قرآنی و انتشار فصایل قرآنی باشند.»

حسینی همچنین گفت: «کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی امروز اولویت کشور است و قطعا این اولویت در آموزش و پرورش است؛ لذا تمام فعالیت‌های این حوزه کمک‌کننده به این موضوع است.»

او افزود: «تمام ارکان باید در خدمت کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی باشند. اگر در جامعه‌ای سه مدل فراگیر شود آسیب‌ها رشد می‌یابند: جامعه‌ای که مدل اضطراب، تضادهای فراگیر و مدل کسالت‌های فراگیر داشته باشد‌.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «متاسفانه زیر فشار آرمان‌گرایی کنکورزده ذهن دانش‌آموزان در حال تخریب است. باید دانش‌آموزان را از این فشار نجات دهیم در غیر این‌صورت اضطراب فراگیر به‌وجود می‌آید.»

او افزود: «۵۹ درصد شرکت‌کنندگان کنکور امسال متقاضی آزمون رشته تجربی بودند در حالی‌که ۲۰ درصد آنان مجاز به انتخاب رشته شدند و کمتر از یک درصد به آرزوی رشته شغلی خود می‌رسند.»

حسینی گفت: «ما سه آبشخور فرهنگی غربی، دینی و قرآنی و فرهنگی ملی داریم. در برخی جاها این سه عنصر باهم همخوانی دارند اما متاسفانه در برخی جاها این موارد همخوانی ندارند این موارد را باید شناسایی کنیم.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تضاد بین نسلی را یکی از جدی‌ترین مشکلات جامعه دانست و گفت: «تضادها یکی از موارد به‌وجود آمدن آسیب‌ها هستند که باید برای کم کردن آنان هدف‌گذاری کنیم.»

حسینی یکی از راه‌های برطرف کردن کسالت را ایجاد نشاط جمعی دانست و گفت: «هنر ما باید در امور تربیتی این باشد که ضمن ایجاد هیجانات جمعی از ساختارشکنی پرهیز کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار