کاظمی: تخصیص بودجه فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش در سال 97، 26 درصد بوده است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید علی‌رغم اینکه معاونت پرورشی و فرهنگی ۶۰ برنامه ملی و ۱۲۰ برنامه اختصاصی را به همراه توسعه فعالیت‌های فرهنگی اجرا می‌کند، از تخصیص‌های مناسبی برخوردار نیست به طوری که در سال ۹۶ این تخصیص‌ها ۱۰ درصد، در سال ۹۷، ۲۶درصد و در سال ۹۸ تاکنون ۱۸ درصد تخصیص منابع برای این معاونت انجام شده است.

کد مطلب: ۹۴۷۶۹۴
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: تخصیص بودجه فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش در سال 97، 26 درصد بوده است

علیرضا کاظمی، در نشست سرپرست وزارت آموزش و پرورش با مدیران و کارکنان معاونت پرورشی و فرهنگی که هم‌اکنون در معاونت پرورشی و فرهنگی این وزارت‌خانه در حال برگزاری است، گفت: «تاکید مقام معظم رهبری در همه دیدارهای خود با جامعه فرهنگیان توجه به تربیت معلم به عنوان مزرعه مادر و توجه به نیروی انسانی و معاونت پرورشی و فرهنگی است.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «تنها بخشی از آموزش و پرورش که مصوبه مجلس را دارد این معاونت است. با همه این تاکیدات حوزه پرورشی و فرهنگی جایگاه حداقلی در ساختار منابع مالی و انسانی دارد و یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما هم همین است.»

کاظمی درباره سیر ساختار و محتوای معاونت پرورشی و فرهنگی گفت: «امور تربیتی سابقه طولانی دارد. سال‌های ۵۸ تا ۶۳ این نهاد انقلابی با تدبیر شهیدان رجایی و باهنر شکل گرفت و در سال ۶۴ معاونت و دفاتر ایجاد شد. در سال‌های ۶۷ تا ۶۹ ساختار مدرسه‌ای پیش‌بینی شد و در سال ۷۹ طرح جامع تربیت شکل گرفت و معاونت حذف شد، اما این معاونت با تصویب قانون در سال ۸۶ احیا شد.»

او ادامه داد: «از نظر محتوا، برنامه‌ها قبل از انقلاب به صورت فوق‌برنامه، سرود و اردو بود اما در دهه اول انقلاب دو هدف تربیت‌دینی، تعمیق معارف دینی و حفظ انقلاب، در دهه دوم بحث سازندگی، زیرساخت‌ها، توسعه اردوگاه‌ها و توسعه امکانات و تجهیزات، دهه سوم توسعه تربیت سیاسی و اجتماعی دانش‌آموزان و در دهه چهارم توجه به آسیب‌های اجتماعی، مشاوره و توسعه فضایل اخلاقی از برنامه‌های ما بود.»

کاظمی گفت: «بزرگترین مشکل آموزش و پرورش که اجازه نمی‌دهد اهداف تربیتی محقق شود ساختار آموزش و پرورش کشور است که آموزش را با رویکرد دانش‌افزایی و حافظه‌محوری پیش برده‌ایم. فرایند یادگیری در مرحله اول متوقف می‌شود و این موضوع در تضاد با ماموریت اصلی آموزش و پرورش است و با ساخت انسان تراز قرآن تداخل دارد.»

او از نیاز به ۴۰ هزار نیرو خبر داد و خواستار توجه سرپرست وزارت آموزش و پرورش در این موضوع شد. کاظمی توسعه فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اردویی را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی مهم دانست و افزود: «این فعالیت دانش‌آموزان را در برابر آسیب‌ها واکسینه می‌کند.»

کاظمی از اعزام ۱۷ میلیون سفردانش‌‌آموز به اردو خبر داد و گفت: «امنیت اردوها برای ما همیشه یک چالش بوده است که با راه‌اندازی مرکز کنترل تا حدودی این مشکل حل شده است. دستورالعمل اردویی امسال با نظر معاونان نهایی می‌شود و به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.»

کاظمی درباره منابع مالی هم گفت: «اکنون تخصیص ساخت مدارس ما و توجه به حوزه عمرانی ۱۰۰ و ۱۱۰ درصد است اما در حوزه فرهنگی در سال ۹۶ این تخصیص ۱۰درصد، در سال ۹۷، ۲۶درصد تخصیص و در سال ۹۸ تاکنون ۱۸ درصد تخصیص منابع بوده است. این در حالی است که ۶۰ برنامه ملی و ۱۲۰ برنامه اختصاصی به همراه توسعه فعالیت‌های فرهنگی داریم.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «ابلاغ دستورالمعل امر به معروف و نهی از منکر، همیار مشاور، جشنواره فرهنگی هنری حمایت از کالای ایرانی، زندگی به سبک روح‌الله، بحث نماز و اجلاس آن و نهضت ملی حفظ قرآن از جمله برنامه‌های معاونت است.»

او به طراحی ۲۰ برنامه در حوزه آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: «یکی از این برنام‌ها میز خدمت نماد و ترویج فعالیت‌های مشاوره‌ای در حوزه آسیب‌های اجتماعی است.»

کاظمی گفت: «سیاست ما استفاده از تشکل‌های دانش‌آموزی است که بهترین بستر شکل‌گیری تربیت است. این مسیر و ابزار کار تربیتی ماست. بر این اساس، دبیرخانه بیانیه گام دوم را به اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان سپرد‌ه‌ایم و آیین‌نامه آن را اول مهر به مدارس ابلاغ می‌کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار