مشاور سرپرست آموزش‌وپرورش در طرح مدرسه‌محوری: تا سال 1400، 100هزار مدیر مدرسه گواهی صلاحیت حرفه‌ای دریافت می‌کنند

تهران (پانا) - مشاور سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش در طرح مدرسه‌محوری برنامه‌های انجام شده و در دست انجام برای اجرای طرح مدرسه‌محوری را تشریح کرد.

کد مطلب: ۹۴۷۴۳۷
لینک کوتاه کپی شد
مشاور سرپرست آموزش‌وپرورش در طرح مدرسه‌محوری: تا سال 1400، 100هزار مدیر مدرسه گواهی صلاحیت حرفه‌ای دریافت می‌کنند

به گزارش روابط عمومی آموزش‌ و پرورش، فریبرز حمیدی به اولین فعالیت‌های در اجرای طرح مدرسه‌محوری اشاره کرد و گفت:‌ «برنامه اول ارزیاﺑﯽ و تضمین کیفیت مدرسه (ﺷﻔﺎﻓﯿﺖ عملکرد) است؛ این ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ با ارزیابی عملکرد ﻣﺪرﺳﻪ، اﻃﻼﻋﺎت به‌دست‌آمده از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﻌـﺎﻟﯽ و ﺗﺪبیر را باهم تطبیق می‌دهد، وزن سنجه‌ها را ﻣﺠـﺪداً ﻣﺸﺨﺺ می‌کند ﺗﺎ در ﭘﺎیان ﻣﺮداد به‌عنوان ﺳﺎل پایه ﻋﻤلکرد ﺳﺎلﻫﺎی آینده ﻫﻤﻪ ﻣﺪارس ﺑـﺎ نتایج ﺳﺎل پایه 98-97 و کیفیت ﻣﺪرﺳﻪ در ﻣﻘﺎیسه ﺑـﺎ ﺧـﻮد در هرسال ارزیابی شود.»

او به انتخاب و انتصاب مدیران مدارس به‌عنوان دومین برنامه اشاره کرد و گفت:‌ «این برنامه ﻗﺼﺪ دارد ﺑﺎ ثبت‌نام درﺧﻮاﺳﺖ ﻣـدیران ﺑــﺮای ﭘﺴــﺖ ﻣــدیریت ﻣﺪرﺳــﻪ ﺑــﺎ اﺳــﺘﻔﺎده از اﺑــﺰار اﻃﻼﻋﺎت پرونده‌های ﻣدیران، آزﻣﻮن و ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺑﻬترین ﻣﺪیران را از بین درخواست‌کنندگان ﭘﺴـﺖ ﻣـﺪیریت ﺑﺮای ﻣـﺪیریت ﻣﺪرﺳـﻪ اﻧﺘﺨـﺎب کند ﺗـﺎ ﺿﺎﻣﻦ کیفیت ﻣﺪرﺳﻪ باشد. این ﭘـﺮوژه از اﺳـﻔﻨﺪ ﺳـﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ آﻏﺎز و ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻣـﺪﯾﺮان در ﻫﻔﺘـﻪ چهارم ﺗﯿﺮ ﺑـﻪ اتمام رﺳید و تا پایان مرداد 98 همه مدیران جدیدالانتصاب، ابلاغ خود را دریافت می‌کنند. این برنامه برای 12000 مدرسه بود که 35000 متقاضی مدیریت در آزمون شرکت کردند و اطلاعات آن‌ها در سامانه ثبت شده است.»

برنامه سنجش و توسعه شایستگی‌های مدیران با برنامه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس ادغام می‌شود

حمیدی سومین برنامه را سنجش و ﺗﻮﺳــﻌﻪ ﺷﺎﯾﺴــﺘﮕﯽ ﻋﻤــﻮﻣﯽ و حرفه‌ای ﻣﺪﯾﺮان ﻣﺪارس اعلام کرد و گفت:‌ «این ﺑﺮﻧﺎﻣــﻪ ﺑــﺎ ﺗﺮﺳیم شایستگی‌های حرفه‌ای و ﻋﻤﻮﻣﯽ مدیران ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از اﺑﺰار آزﻣﻮن، ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ و اﺳﺘﻌﺪادیابی، ﻣﺪیران شایسته‌تری را ﺑﺮای ﻣـﺪارس اﻧﺘﺨـﺎب و ﺗﻮﺻیه می‌کند. این ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ اﻧﺘﺨﺎب و اﻧﺘﺼـﺎب ﻣﺪیران در آینده ادﻏﺎم ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. این ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ ﻧیـﺰ ﺑﺎ اﻧﺘﺨﺎب ﻣﺪیران ﺷﺎیسته ﺿـﺎﻣﻦ کیفیت ﻣﺪرﺳـﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.»

او افزود:‌ «ﻣﺨﺎﻃﺒـﺎن اﯾـﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ، ﻫﻤـﻪ ﻣـﺪﯾﺮان مدارس دوﻟﺘﯽ و غیردوﻟﺘﯽ هستند. در اﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ 12000 ﻣﺪﯾﺮ در ﻫﻔـﺖ اﺳـﺘﺎن در ۵ آزﻣﻮن ﺗﺨﺼﺼﯽ و یک آزﻣﻮن ﻣﻬﺎرت ﺑﻪ ﻣـﺪت 240 دﻗﯿﻘـﻪ در ﻣﺮاکــﺰ آزﻣــﻮن (120 ﻣﺮکــﺰ) ارزیابی می‌شوند و ﺳﭙﺲ در ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻓـﺮدی و ﮔﺮوﻫـﯽ شرکـﺖ می‌کنند. ﻣﺪﯾﺮاﻧﯽ که ﺑﺘﻮاﻧﺪ 60 درﺻﺪ نمره از 100 نمره را کﺴﺐ کنند در ﭘﻨﺞ ﺳﻄﺢ طبقه‌بندی می‌شوند. ﺑـﺮای ﻣﺪﯾﺮان ﮔﻮاﻫﯿﻨﺎﻣـﻪ شایستگی‌های حرفه‌ای در ﺳـﻄﻮح ﭘﻨﺞﮔﺎﻧﻪ ﺻﺎدر می‌شود و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 1400 حدود 100000 نفر از مدیران مدارس گواهی صلاحیت حرفه‌ای دریافت کنند.»

به گفته فریبرز حمیدی چهارمین برنامه آﻣــﻮزش و توانمندسازی ﻧﯿــﺮوی اﻧﺴــﺎﻧﯽ پیشران مدرسه‌محوری است. او گفت:‌ «این برنامه می‌تواند برای سنجش صلاحیت‌های ﻣﺪیران ﭘﺎیه وزارت آموزش‌ و پرورش (ﻣﺪیران ﻣﺪارس) و اراﺋﻪ آی‌دی کارت ﺑﻪ آن‌ها در کنار ﺳﺎیر ﻣﺪیران دوﻟﺘﯽ اولین ﮔﺎم را برای اراﺋﻪ کـﺎرت ﺻــﻼحیت اولیه برای اﺣــﺮاز ﭘﺴــﺖ ﻣــﺪیریت ﻣﺪارس و ﺿﺎﻣﻦ کیفیت ﻣﺪرﺳﻪ ﺑﺎﺷﺪ.»

گواهی گذراندن دوره‌های آموزشی شرط فعالیت مدیران مدارس در سال تحصیلی پیش‌رو

مشاور سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش در طرح مدرسه‌محوری گفت:‌ «اﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣــﻪ راهبردی به‌عنوان مهم‌ترین اولویت استان طوری مدیریت شد ﺗـﺎ در اوﻟـﯿﻦ ﻣﺮﺣﻠـﻪ، ﻫﻤـﻪ ﻣـﺪﯾﺮان ﻣﺪارس و اﻋﻀﺎی ﺷﻮرای ﻣﻌﺎوﻧﺎن آموزش‌ و پرورش ادارات کل، ادارات ﻣﻨـﺎﻃﻖ و رؤﺳـﺎی ادارات آن اﺳـﺘﺎن در همه دوره‌های آﻣﻮزﺷــﯽ تعیین‌شده، شرکــﺖ و در آزمون اﺳﺘﺎﻧﺪارد اﯾﻦ دوره‌ها که به‌صورت ﺣﻀﻮری و الکترونیکی در ﺳﻄﻮح داﻧﺸﯽ و ﻣﻬﺎرﺗﯽ ﺑﺮﮔﺰار ﺧﻮاﻫـﺪ ﺷـﺪ، حد نصاب را کسب کنند. ﮔﺬراﻧﺪن دوره‌ها ﺑـﺮای ﻫﻤـﻪ اﻓـﺮاد ﺷـﺎﻣﻞ در ﭘﺴـﺖﻫﺎ اﻟﺰاﻣﯽ اﺳﺖ و ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن اﯾﻦ دوره‌ها، به‌عنوان اوﻟـﯿﻦ ﮔﺎم در اﺟﺮای اﺳﺘﻘﺮار ﻧﻈـﺎم ﺳــﻨﺠﺶ شایستگی‌های حرفه‌ای ﻣــﺪﯾﺮان ﻣــﺪارس ﺗﻠﻘــﯽ می‌شود و دریافت ﮔﻮاﻫﯽ دوره‌های آﻣﻮزﺷـﯽ ﮔﺬراﻧـﺪه ﺷـﺪه ﻓﻮق یکی از اﻟﺰاﻣﺎت اﺳﺘﻤﺮار ﻓﻌﺎﻟﯿـﺖ ﻣـﺪﯾﺮان ﻣـﺪارس در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ۹۹-98 ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.»

طرح بوم امسال در مقاطع دوم ابتدایی و اول متوسطه اجرا می‌شود

حمیدی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ وﯾﮋه ﻣﺪرﺳﻪ (بوم) را پنجمین برنامه معرفی کرد و گفت:‌ «این برنامه برای تمرکززدایی و تفویض اختیار ﺑــﻪ ﻣــﺪارس و ﺗﻮﺟــﻪ ﺑــﻪ نیازﻫــﺎی منطقه‌ای و ﻣﺤﻠﯽ ﻧﺎﺷﯽ از تفاوت‌های محیط زﻧﺪﮔﯽ ﻃﺮاﺣـــﯽ، اﺟـــﺮا و ارزﺷـــیابی 60 ﺳـــﺎﻋﺖ از ﺑﺮﻧﺎﻣـــﻪ ﻣﺪرﺳﻪ در ﻃﻮل ﺳﺎل را ﺑﻪ ﻣﺪرﺳـﻪ واﮔـﺬار می‌کند ﺗـﺎ ﮔﺎمی به‌سوی مدرسه‌محوری ﺑﺎﺷﺪ. این برنامه در دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه برای سال تحصیلی جاری اجرا می‌شود. در ﮔﺎم اول ﺗﻔـﻮﯾﺾ ﺑﺨﺸﯽ از ﻣﺴـﺌﻮﻟﯿﺖ ﻃﺮاﺣـﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ درﺳـﯽ ﺑـﻪ ﻣـﺪارس ﺗﻠﻘﯽ می‌شود کـﻪ در آن ﻣﺴـﺌﻮﻟﯿﺖ ﻃﺮاﺣـﯽ و ﺗـﺪوﯾﻦ ۲ ﺳﺎﻋﺖ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ شش‌ پایه ﺑﻪ ﻣﺪارس واگذارشده اﺳﺖ. ﻣﯿﺰان و ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﺎﻋﺎت اﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﻨﻮط ﺑﻪ کیفیت ﻋﻤلکرد ﻣﺪارس در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.»

او به ﺑﺎزﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﺳﺎﺧﺘﺎر تصمیم‌گیری در ﻣﺪرﺳﻪ به‌ عنوان ششمین برنامه اشاره کرد و گفت:‌ «این برنامه میزان اختیارات مدیر ﻣﺪرﺳﻪ را در فرآیندهای تصمیم‌سازی، ﻣــﺎﻟﯽ، محتوایی و نیروی اﻧﺴــﺎﻧﯽ را بازتعریف و ﭼــﺎرﭼﻮب عملکرد مدیران ﻣﺪرﺳـــﻪ را برای تصمیم‌سازی در ﭼــﺎرﭼﻮب قوانین و آیین‌نامه‌ها ﺑــﺮای تمرکززدایی و مدرسه‌محوری بیشتر ﻣﺸﺨﺺ می‌کند.»

مشاور سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش در طرح مدرسه‌محوری افزود:‌ «برای اﻓﺰاﯾﺶ کارآیی و اثربخشی در آموزش‌ و پرورش، ﺗﻐﯿﯿﺮ رویکرد ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ واﺣـﺪﻫﺎی ﺳـﺘﺎدی به‌ سوی اﯾﻔﺎی ﻧﻘﺶ راﻫﱪی، ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ و ﻧﻈﺎرت و ارزﯾﺎﺑﯽ، گسترش ﺧﻼﻗﯿﺖ و ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ در ﻧﻈﺎم داﺧﻠﯽ ﻣﺪرﺳﻪ، اﯾﺠﺎد ﻧﻈﺎم ﺧﻮدرهبری و اﻋﻄﺎی اﺧﺘﯿﺎر برای ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ، اﯾﺠﺎد زﻣﯿﻨﻪ ﺑﺮای اﯾﻔﺎی ﻧﻘﺶ ﻓﻌﺎل کارکنان، اوﻟﯿـﺎ و داﻧــﺶ‌آﻣــﻮزان در اداره ﻣﺪرﺳــﻪ و ﺗﻐﯿﯿــﺮ روش‌های آﻣﻮزﺷﯽ به‌ نحوی‌ که ﺷـﺎﮔﺮدان در ﻓﺮاﯾﻨـﺪ آﻣـﻮزش ﻣﻨﻔﻌﻞ ﻧﺒﺎﺷﻨﺪ، ﺟﻠﺐ ﻣﺸـﺎرﮐﺖ حداکثری ﺟﺎﻣﻌـﻪ ﻣﺤﻠـﯽ، ﺧـﺎﻧﻮاده، داﻧﺶ‌آﻣـﻮزان، ﻧﻬﺎدﻫـﺎ و انجمن‌های درون و برون‌سازمانی ﺑﺮای ارﺗﻘـﺎی کیفیت و ﺑﻬﺒـﻮد فعالیت‌ها و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻣﺪرﺳﻪ، شفاف‌سازی و ﭘﺎﺳﺦﮔﻮﯾﯽ ﻣﺪرﺳـﻪ در ﻗﺒـﺎل عملکرد و ﻣﻨﺎﺑﻌﯽ ﮐﻪ ﻫﺰﯾﻨﻪ ‌می‌کند در قالب ماده‌واحده تقویت و توسعه مدیریت مدرسه برای طرح در شورای عالی اداری تدوین‌شده است.»

فریبرز حمیدی گفت: «مؤلفه‌ها و شاخص‌های این برنامه در اصلاح آیین‌نامه اجرایی مدارس که در حال نهایی‌شدن است برای طرح در صحن شورای عالی آموزش‌ و پرورش مدنظر قرار گرفته است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار